Admins akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #31
    Ursprungligen postat av admin
    Har kollat in länken. Detta blir nog lite tvärt om. Helt i glas och med små fiskar från SA.
    Åh, härligt!

    Gillar SA och mindre fiskar, denna tråd skall följas
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #32
      Bilden framför mig just nu är många corydoras och många dvärgciklider. Men man kan ju ändra sig.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        #33
        Ursprungligen postat av ansjo
        Tvärgående stag?
        Ja dom som man ofta har på toppen av akvarier. Snorkeln trassler in sig i dom och man slår skallen i dom!
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Ursprungligen postat av bossep
          Ja dom som man ofta har på toppen av akvarier. Snorkeln trassler in sig i dom och man slår skallen i dom!
          Ah, du menar så...Eftersom jag förutsatte att det blir ett helglaskar så funderade jag hur du menade...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #35
            Ursprungligen postat av admin
            Här kommer några bilder på de andra akvarierna i rummet.
            Vad bra med bilder! Snyggt, Men inte överdimissionerat precis! Jag har begärt in uppgifter på justerbara fötter som pallar för runt 4 ton totalt.
            De reglar du har använt i ställning ser ut att vara vanliga 45X45 trä reglar. Om du använder 45X70 på högkant i stället blir det bra mycket starkare, framför allt nedböjningen på mitten. Skall skissa lite under dagen/kvällen.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #36
              Ursprungligen postat av bossep
              De reglar du har använt i ställning ser ut att vara vanliga 45X45 trä reglar. Om du använder 45X70 på högkant i stället blir det bra mycket starkare, framför allt nedböjningen på mitten. Skall skissa lite under dagen/kvällen.
              Jag visste inte att träreglarna är ihåliga i Guatemala, i Sverige ser profiler i en svetsad järnställning ut så...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • bossep
                • March 2010
                • 4447

                #37
                Ursprungligen postat av ansjo
                Jag visste inte att träreglarna är ihåliga i Guatemala, i Sverige ser profiler i en svetsad järnställning ut så...
                Skrattar! Kan du skicka ett par nya glasögon? Här har dom sågat ned alla träd så det är därför vi gör reglarna ihåliga! Men det kanske viktigaste i min post är att en 45X70 profil blir otroligt mycket starkare en motsvarande 45X45.
                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                Kommentar

                • lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

                  #38
                  Ursprungligen postat av bossep
                  Det är sådant här som gör att det blir lurigt med trä och många ben. Kilar kan göra hela saken lite ostabil om man har otur och anpassa benen på förhand blir en ordentlig matematisk/geometrisk övning. Jag brukar ha problem med 4 ben på bord och stolar som skall stå på ett platt golv. (Tar på tänkarmössan)
                  Öh inga större problem man mäter måttet på de 2 ställen benet blir stående och lutar det på andra hållet får man gira det med.

                  Jag hade gjort en ram av mint stående 120 reglar och sedan stående reglar 60 cc mellan. Sedan hade jag skruvat ihop 3 reglar där mitten regeln är höjden av en stående regel kortare. Men å andra sidan är jag ju bara en sinpel snickare och det brukar gå att parkera bilen på mina möbler. Håll det simpelt och i de fall det behövs går man upp i dimension så slipper det hända något.
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

                  Kommentar

                  • admin
                    Christian Alfredsson

                    • November 2004
                    • 11220

                    #39
                    Ställningen jag har till dem är 50*50 järnprofil som är 5 mm tjock.
                    Christian Alfredsson
                    Tekniskt ansvarig Zoopet

                    Kommentar

                    • lillfrasse
                      • February 2002
                      • 2228

                      #40
                      Det går ju svetsa en ställning med men fixar man det inte själv eller känner en smed så går det nog till en slant.
                      Simma lungt..
                      Lillfrasse..

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #41
                        Ursprungligen postat av lillfrasse
                        Öh inga större problem man mäter måttet på de 2 ställen benet blir stående och lutar det på andra hållet får man gira det med.

                        Jag hade gjort en ram av mint stående 120 reglar och sedan stående reglar 60 cc mellan. Sedan hade jag skruvat ihop 3 reglar där mitten regeln är höjden av en stående regel kortare. Men å andra sidan är jag ju bara en sinpel snickare och det brukar gå att parkera bilen på mina möbler. Håll det simpelt och i de fall det behövs går man upp i dimension så slipper det hända något.
                        Låter som ett koncept! KISS (Keep It Simple Stupid) är något jag brukar följa! cc 60 30 osv. är ju vedertagna standard och finns till av en anledning.
                        Men det där med benlängd och lutande golv har i alla fall jag problem med. Jag har till och med problem att få tvättmaskin s uslingen att stå still och i plan och då är det bara fyra tassar att pilla med.
                        Samma när jag bygger ett bord eller stol. Man kan ge sig tusan på att 1 ben blev 1 eller ett par millimeter kortare eller längre en de andra. Då åker sågen fram och tillslut får man bjuda på japansk mat. Därför blir det bara trebenta pallar nu för tiden.
                        Har du testat limträ? Det borde bli både snyggt och formstabilt. Men jag vet inte om det finns i små dimensioner.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #42
                          Trä eller Stål det är frågan.

                          Christian,
                          Är du helt emot att använda stålrör? Det blir kanske snyggare och håller mer stilen med resten så att säga. (Nu när jag fick omtalat att det inte var trä ställningar!)
                          Problemet blir i så fall svetsningen skulle jag tro.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • lillfrasse
                            • February 2002
                            • 2228

                            #43
                            Limträ balkar finns ingen anledning att använda här och finns inte i så klena dimensioner.
                            Simma lungt..
                            Lillfrasse..

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #44
                              Ursprungligen postat av lillfrasse
                              Limträ balkar finns ingen anledning att använda här och finns inte i så klena dimensioner.
                              Misstänkte det, men blev förälskad i det när jag var hemma och byggde hus i somras.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • admin
                                Christian Alfredsson

                                • November 2004
                                • 11220

                                #45
                                Jag tror på träbygge då det går att bygga stabilt. Akvariet blir lika långt som väggen så jag kan förankra den i väggarna på båda sidorna. På så sätt kan den inte luta åt något håll.
                                Christian Alfredsson
                                Tekniskt ansvarig Zoopet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...