Admins akvarierum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    3 meter är jäklens långt, och 50 cm att spela på sidledes kan vara bra att ha. Dels för att nå in i karet från kanterna, sedan kanske det kommer lite teknik i karet som kan vara skönt att nå den vägen eller dra slangar osv...
    Mitt förra 960 hade de måtten, men att det "bara" var två meter långt, men 80 djupt och 60 högt gör att man drar sig för att greja längst in i karet, det är pall som gäller och att köra ner armen till armhålan.
    Fasen vad kul, blir det Malawi, eller?
    Jag vet vad du menar! snorkel och cyklop är vad nästa steg! Men då blir det problem med tvärgåend stag! Hur man än vänder på det får man rumpan blöt! Eller var det armhålan?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • admin
      Christian Alfredsson

      • November 2004
      • 11220

      #17
      Jag bygger nog själv i trä. Inga luckor utan öppen. Det är bra att luft cirkulerar.
      Christian Alfredsson
      Tekniskt ansvarig Zoopet

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #18
        Ursprungligen postat av lillfrasse
        Är man noggrann när man bygger ihop det hela behövs inga fötter men det kräver ett riktigt vattenpass inget 100 kronors öb. Jag hade byggt det i grövre reglar och gjort ett fackverk så det blir stabilt även i sidled.
        Jag har golvbrunn i rummet så golvet lutar mot brunnen.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • exiton
          • July 2009
          • 121

          #19
          Blir ett grymt bygge
          vet inte hur insatt du är så kanske är en överflödig kommentar men priset på glaset sitter till största delen i hur högt man vill ha de. På grund utav att ett högre kar betyder mer tryck = tjockare glas. ett akvarium på 70 högt skulle ja säga att du "behöver" 15mm om du verkligen vill vara på den säkra sidan.

          ps. håller med dom andra, du kan ju inte nöja dig med mindre än kjell
          Moderator @ mfksweden.se

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #20
            Du får anpassa längden på de tänkta benen efter det alternativt använda kilar som du kan reglera höjden med.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #21
              Tänker till

              Ursprungligen postat av admin
              Jag har golvbrunn i rummet så golvet lutar mot brunnen.
              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Du får anpassa längden på de tänkta benen efter det alternativt använda kilar som du kan reglera höjden med.
              Det är sådant här som gör att det blir lurigt med trä och många ben. Kilar kan göra hela saken lite ostabil om man har otur och anpassa benen på förhand blir en ordentlig matematisk/geometrisk övning. Jag brukar ha problem med 4 ben på bord och stolar som skall stå på ett platt golv. (Tar på tänkarmössan)
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • ImPulse
                • August 2009
                • 203

                #22
                Att använda trä är inga problem, jag byggde mitt akvariebord till mitt kar på 200l och det står pall för den vikten, plus att det är stabilt som tusan. Några problem med fukt finns inte efter tre lager lack, släng på första lagret och låt det stå ett par dygn så trät suger åt sig (detta beror givetvis på träslag) och sen på med två extra lager som skydd. Visst krävdes det en del tänkande, ritningar osv. Dock hade ju jag fördelen att jag kunde göra det genom jobbet där vi har plan/rikthyvel, bandsåg/klinga osv så det är inte svårt att få till exakta mått med den utrustningen.

                Jag personligen hade nog undvikit kilar till största möjliga mån då kilar ofta har en förmåga att spricka när trycket blir för högt, så om jag hade varit du hade jag nog försökt med den ordentliga matematiska/geometriska övningen. Skulle inte det fungera så kan du alltid anlita en snickare, vill man ha det perfekt så kostar det, som vi säger på jobbet. :P
                65 liter
                220 liter

                Kommentar

                • exiton
                  • July 2009
                  • 121

                  #23
                  är de satt att du ska ha trä ställning? Annars kan du ju ha leca block
                  leca blocken håller ju för mycket mer o man får en jämnare yta! Vet inte hur de flesta här gör när de bygger stora kar men de flesta (om inte alla) med stora kar på mfk använder sig av dom. Man lägger en skuren träskiva och sen frigolit under karet
                  Moderator @ mfksweden.se

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Ursprungligen postat av bossep
                    Jag vet vad du menar! snorkel och cyklop är vad nästa steg! Men då blir det problem med tvärgåend stag! Hur man än vänder på det får man rumpan blöt! Eller var det armhålan?
                    Tvärgående stag?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11220

                      #25
                      Här kommer några bilder på de andra akvarierna i rummet.
                      Bifogade filer
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • admin
                        Christian Alfredsson

                        • November 2004
                        • 11220

                        #26
                        .. jo det är lite många malawi. Det kommer försvinna en del, blev lite packat när de andra karen försvann ;-)
                        Christian Alfredsson
                        Tekniskt ansvarig Zoopet

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #27
                          Det där med fukten i rummet och att ha en träram tror jag inte alls blir några problem.

                          särskilt inte om du har som du säger bra cirkulation på luften.

                          sedan kan man ju som någon föreslog, lacka, eller ännu hellre lasera i mörkt brunt / svart.....

                          skulle inte det bli skitsnyggt med ett svart fackverk, och sedan vita luckor mellan ?


                          gällande justerbar höjd....hmm.... jag skulle antingen hittat ett gäng med justerbara fötter,
                          eller kört med kilarna, vad som hur som haver är viktigt, är att inte justera in karet samma dag
                          som man har dragit träet i rummet, trä behöver någon dag eller två för astt suga upp lite
                          fukt som finns i luften, för att "mättas".
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • admin
                            Christian Alfredsson

                            • November 2004
                            • 11220

                            #28
                            Jag har lite större plattor av marinplywood under tassarna på ställningarna för att fördela vikten. Går ju justera höjden med dem.
                            Christian Alfredsson
                            Tekniskt ansvarig Zoopet

                            Kommentar

                            • jozi81
                              • January 2011
                              • 917

                              #29
                              Kul projekt!!

                              Kolla länken på Mfksweden. 2400 liters träkar!!!

                              Lycka till!

                              Kommentar

                              • admin
                                Christian Alfredsson

                                • November 2004
                                • 11220

                                #30
                                Har kollat in länken. Detta blir nog lite tvärt om. Helt i glas och med små fiskar från SA.
                                Christian Alfredsson
                                Tekniskt ansvarig Zoopet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...