Nja, det får framtiden utvisa men det blir inom den här hobbyn iaf. Har lite planer....
200 liters räkakvarium med co2
Kollaps
X
-
Jepp, men har man detta karet som grund till graderingen S-SS kommer det att bli ganska bra ändå.
Skulle man nu få fram lite dyrare räkor och få snurr på den biten, ligger mina starka funderingar jag har på att öppna ett företag nära till hands. Skulle vara ganska kul, inte som huvudinkomst men däremot ha vid sidan om mitt vanliga jobb...
Stora akvarier: med en massa fisk var problematiskt och man förlorade många kullar. Dessutom var det otroligt svårt att få upp honor (munruvare) och yngel.
Små akvarier: Alldeles för svårt att hålla stabila vattenvärden. Typ dina farhågor med CO2.
Det som funkade: akvarier på mellan 200-400 liter. En avelsgrupp (art) i vart akvarium. Sedan plockade jag upp honor som tuggade och flyttade dessa till ett lika stort kar eller kläckte i ”kuvös”. Yngel i samma typ av burk. Betydligt större burkar alltså en den normale hobby odlaren.
Jag kan ingenting om räkor men logiken säger att ett större akvarium är bättre vad det gäller vatten men sjukdomar, etc. kan ställa till problem.
Varför inte använda den burk du planerat och kanske UV-C filtrering samt bra CO2 grejor? Ingenting är starkare en den svagaste länkenYou cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
UV-C känner jag inte är nödvändigt, och CO2 grejerna jag har är sedan när jag hade mitt 960 som växtkar. Där är pH-controller osv så där känner jag inte någon rädsla för att det ska fallera.
Nackdelen kan faktiskt vara soilen som gör att pH:t går ner till stadiga värden runt 6,5-6,7 och svårigheten blir nog att få ner co2:n i vattnet utan att dra ner pH:t för mycket. Nu kommer pH:t troligen att höjas med växternas syretillverkning, men mossa är inte en bubblare av rang om man jämför med andra växter jag hade i växtkaret.../Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Det är klart att det alltid går att säkra upp CO2 tillförseln så att den med största sannolikhet inte löper amock(hur tusan skriver man det?), förlitar du dig helt och hållet på en PH controller så är det dömt att misslyckas förr eller senare, men om vill ha lite hängslen och livrem så kör du även en nålventil som du ställt på en maximal tillförselnivå som du vet är ofarlig. Jag körde på det senast, när växterna förbrukar som mest så kan det nog bli lite problem med att tillföra tillräckligt mycket i tillräckligt hög takt men iom. att du inte planerar att köra så otroligt hightech så bör det inte vara något problem tror jag?Kommentar
-
Sultanens ide med en nålventil som säkerhet är mycket bra tycker jag.
Om du sedan har någon form av Ph kontroll som styr CO2 borde det inte vara några problem.
Jag vet inte riktigt hur ”soilen” fungerar rent kemiskt men som du säger kan den kanske ställa till lite problem eftersom du reglerar Ph både med den och med CO2. Du får nog experimentera en del med detta tror jag.You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Jag tror sultanen och jag tänker så här: Du har en nålventil som står fast på ”max CO2” sedan din on/off samt den nålventil du ”skruvar in CO2/Ph med. Oavsätt det tror jag du kan vara ganska lugn med 1 nålventil. Det är inte så mycket som kan gå fel på ett spätt!You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Hmm, då tänker ni nog i andra banor än med styrning via controller och hur den delen fungerar...för max på nålventilen har inte jag haft någonsin till detta ändamålet.
Man har en bubbelräknare som räknar bubblorna på co2:n, och den hastigheten sätter du in med nålventilen. Sedan går den gasen in i en sorts reaktor och löses upp och sedan ut i karet./Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
är det typ det här du har http://shop.aqualight.de/product_inf...qloxxgjpgmdmpn
som styr magnetventilen? Då är jag riktigt avundsjuk! Se bara till att sensorn är kalibrerad ordentligt.
Nu är det kanske så att jag svär i kyrkan men…..
Vad skall du med ”Shrimp Soil” till förutom att sänka Ph? Troligtvis begriper jag inte fördelarna med detta och räkor, men om fördelen bara är Ph stabilisering har du nog det bättre fixat med dia CO2 grejor.
Nakdelen med de flesta kemiska PH sänkare typ soil är att dom ger sig efter ett tag och du måste riva upp akvariet och starta om.You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Hmm, då tänker ni nog i andra banor än med styrning via controller och hur den delen fungerar...för max på nålventilen har inte jag haft någonsin till detta ändamålet.
Man har en bubbelräknare som räknar bubblorna på co2:n, och den hastigheten sätter du in med nålventilen. Sedan går den gasen in i en sorts reaktor och löses upp och sedan ut i karet.
Sedan styr du flödet med en nålventil så att gasen inte överbelastar gas/vatten blandaren. Detta ser du i bubbelkammaren.
Sedan har du en Ph sensor som slår av hela gasflödet om Ph sjunker under en viss nivå och slår på om det går upp.
Nålventilen är ”bara” för att få det hela att gå i rätt takt.
Helt suverän lösning!You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
-
Jepp, en sådan är det, och jag kalibrerar proben alltid minst en gång i veckan.
Fördelen med shrimpsoilen är att den inte innehåller några ämnen som kan vara skadligt för räkor. Chrystalräkor är känsliga för metaller i vattnet, och detta substrat är helt fritt från sådana ämnen. Sedan är fördelen att det håller kH och pH stabilt därav små vattenbyten oftare för att inte påverka vattenkvalitén för mycket.
Nu kommer det att bli hyffsat med ljus i det karet, och en kompromiss med soilen och co2 gör att ljuset får växterna att bubbla på en del som drar upp pH:t en del medans co2 vill ta ner det, det gäller bara att hitta den rätta balansen där.
En annan fördel med inte alltför mycket co2 är att det heller inte behövs någon störe mängd näring, utan det kan räcka med vanlig gödning för räkburkar./Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Jepp, en sådan är det, och jag kalibrerar proben alltid minst en gång i veckan.
Fördelen med shrimpsoilen är att den inte innehåller några ämnen som kan vara skadligt för räkor. Chrystalräkor är känsliga för metaller i vattnet, och detta substrat är helt fritt från sådana ämnen. Sedan är fördelen att det håller kH och pH stabilt därav små vattenbyten oftare för att inte påverka vattenkvalitén för mycket.
Nu kommer det att bli hyffsat med ljus i det karet, och en kompromiss med soilen och co2 gör att ljuset får växterna att bubbla på en del som drar upp pH:t en del medans co2 vill ta ner det, det gäller bara att hitta den rätta balansen där.
En annan fördel med inte alltför mycket co2 är att det heller inte behövs någon störe mängd näring, utan det kan räcka med vanlig gödning för räkburkar.
Det borde då vara så att om du har CO2 som styr Ph inom ramarna för soilen samt ett relativt lågt Kh så blir den inte så hårt belastad. Du kan nog ganska enkelt balansera Klorofyll höjningen med CO2.
Som jag ser det har du en kanon lösning. Hur är det med Kh balanserar soilen det uppåt också?
Jag har blivit rejält sugen att testa just det du gör men i mitt Nano. Problemet är att jag inte får tag på räkor här.
Nu får du se till att få igång det hela så ser vi om teori och praktik stämmer!You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även BosseKommentar
Kommentar