200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #91
    Lite nya funderingar, och det är tur att man bara spånar än så länge har jag märkt!
    Ang. möbeln som jag troligen bygger av köksstomme från IKEA så är den ju 60 cm djup. Om jag istället gör karet 55 cm djupt får jag tillbaka de lite annorlunda måtten jag tänkte från början, om det då blir 40 cm högt. Då funkar den djupare stommen bättre och även skivan ovanpå passar. Men karet kommer att ligga jämt i framkant och sidor medans jag får en dammsamlande bit kvar på baksidan av karet, men det spelar ingen roll.
    Två av dessa tänkte jag skruva ihop, och förstärker dessa även med lite reglar inuti: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79877894 med ev. en sådan här bänkskiva: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20153775

    Med de måtten skulle det även funka med en BTN eller liknande bakgrund...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #92
      Blir hur bra som helst


      Sådana stommar har jag i min nya tvättstuga/akvarierum (akvarierum...om jag får som jag vill) , då vet jag att de är dugliga att ha akvarium på
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #93
        Och det blir ett bra pris med, en färdig bänk under 2000:- får man vara nöjd med.
        Bara att borra hål sedan så kan även co2-flaskan stå upp inne i bänken. Funderar på att köra samma system på filtreringen som jag har i mina nuvarande Dennerlekuber, bottenfilter över hela bottenytan då jag annars riskerar att det blir tätt i springorna av solien och sedan insuget bakom bakgrunden. På det här sättet slipper jag ha fula raster som heller inte är räksäkra om man inte gör någon speciallösning...
        Nu kommer detta inte att komma igång på ett bra tag, så filtersystemet i mina nanoburkar kommer att vara igång ett bra tag för utvärderiing.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #94
          Jag funderar på att göra samma filter setup när jag byter mitt 54l mot ett nytt, det verkar så bra.

          Jag har en byrå hemma där jag har mitt andra kar och där har vi borrat ett hål i bakstycket, där jag har dragit alla sladdar så är eluttagen, timmer dolt i en av lådorna, det blir "rent" från kablar.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #95
            Nice, kul att det funkar även hemma hos dig. Den stora fördelen är att man slipper se allt vad teknik heter, jag har lite allergi mot detta...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #96
              Ursprungligen postat av ansjo
              Lite nya funderingar, och det är tur att man bara spånar än så länge har jag märkt!
              Ang. möbeln som jag troligen bygger av köksstomme från IKEA så är den ju 60 cm djup. Om jag istället gör karet 55 cm djupt får jag tillbaka de lite annorlunda måtten jag tänkte från början, om det då blir 40 cm högt. Då funkar den djupare stommen bättre och även skivan ovanpå passar. Men karet kommer att ligga jämt i framkant och sidor medans jag får en dammsamlande bit kvar på baksidan av karet, men det spelar ingen roll.
              Två av dessa tänkte jag skruva ihop, och förstärker dessa även med lite reglar inuti: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S79877894 med ev. en sådan här bänkskiva: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20153775

              Med de måtten skulle det även funka med en BTN eller liknande bakgrund...
              Detta kommer att bli kanon snyggt! Jag tror inte du behöver bry dig med reglar. Fundera på om du inte skall ta en masiv träskiva. De tål fukt bättre.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #97
                Skivan jag tänkte ha är en homogen akrylskiva eller liknande var tanken, något tunt laminat är det inte fråga om. Träskiva passar inte alls eftersom karets silikon är svart, dörrluckorna svarta medans bänken är vit...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #98
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Skivan jag tänkte ha är en homogen akrylskiva eller liknande var tanken, något tunt laminat är det inte fråga om. Träskiva passar inte alls eftersom karets silikon är svart, dörrluckorna svarta medans bänken är vit...
                  Du kan dissa laminaten för många anledningar, men inte för att den skulle vara tunn.

                  Den tål nästan vad som helst, slag, vatten, värme, särskilt om den är gjord för kök.


                  Mitt (mer eller mindre utvecklat) estetiska sinne säger att till svarta luckor / vita sidor, så funkar
                  nog en svart laminatskiva, eller svartbetsad bok/ekskiva bäst.

                  Alternativt en vit skiva som man lägger en 1mm tjock rostfri plåt ovanpå.
                  Men det kostar nog därefter.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #99
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    Du kan dissa laminaten för många anledningar, men inte för att den skulle vara tunn.

                    Den tål nästan vad som helst, slag, vatten, värme, särskilt om den är gjord för kök.
                    .
                    Gott att höra, då har man lite fler valmöjligheter! Det jag är rädd för är att det tränger in vaten mellan laminat och spånskiva och laminatet släpper efter en tid...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Gott att höra, då har man lite fler valmöjligheter! Det jag är rädd för är att det tränger in vaten mellan laminat och spånskiva och laminatet släpper efter en tid...
                      Det var därför jag rekommenderade massivt trä. Jag var tvungen att borra och fila lite i en laminatskiva och fick det inte tätt riktigt. Det svälde upp en bula under akvariet vilket kan leda till sprickor osv.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Det var därför jag rekommenderade massivt trä. Jag var tvungen att borra och fila lite i en laminatskiva och fick det inte tätt riktigt. Det svälde upp en bula under akvariet vilket kan leda till sprickor osv.
                        Nackdelen med massivt trä är att underhåller man inte detta och det kommer fukt mellan kar och skiva så kan det svänga sig och då kan man hålla sig för skratt.
                        Nä, jag håller mig nog isf till ett vattentätt ytmaterial iaf....
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Nackdelen med massivt trä är att underhåller man inte detta och det kommer fukt mellan kar och skiva så kan det svänga sig och då kan man hålla sig för skratt.
                          Nä, jag håller mig nog isf till ett vattentätt ytmaterial iaf....

                          hmmm...i viss mån kan jag faktiskt hålla med bossep.....

                          om man skär / borrar i laminaten, så förstör man utskicktet, vilket innebär att det blir inte så
                          bra när man slabbar vatten där.....

                          ytskicktet är stenhårt, och tål i princip hur mycket vatten / värme som helst.
                          (by the way....om du ska borra i det...se till att ha rejäla doningar.....)

                          men det underliggande matrialet tål inte ett smack med vatten.

                          (kolla ex på deras rek när man skall ha en diskmaskin i ett skåp, de rek att man lägger dit en extra fuktspärr)

                          om du skall borra....ta en skiva i massivt trä, bok eller ek, eller iaf ett "hårt" träslag.

                          när du får hem den, börja dag 1 med att olja in den ordentligt (vill du ha en mörkare ton, köp ädelolja),
                          dag 3 oljar du igen
                          dag 5 oljar du igen

                          om det fortfarande "suger olja" den 5.e dagen så dra på en gång till.

                          Jag gjorde så med två bokskivor, den första (60x60cm) var igång i 1,5 år, slabbades mycket vatten,
                          svällde / slog sig inte ett smack, den andre (126 cm) är efter lite mer än 2 år still going strong.

                          Inte en tillstymmelse till svällning / slagning.


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Det enda stället som jag kanske gör åverkan på skivan är ett troligt hål för slangar och sladdar som kommer upp i bakkant på skivan bakom karet, och det känns inte fel om man kunde få tag i en bra skiva gjord av något plastliknande material. Det lättaste är nog att pallra mig till IKEA och kolla IRL...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Det enda stället som jag kanske gör åverkan på skivan är ett troligt hål för slangar och sladdar som kommer upp i bakkant på skivan bakom karet, och det känns inte fel om man kunde få tag i en bra skiva gjord av något plastliknande material. Det lättaste är nog att pallra mig till IKEA och kolla IRL...
                              Säg till när du skall dit så kan jag haka på!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Säg till när du skall dit så kan jag haka på!
                                OK, det blir troligen under ledigheten i december.
                                Kanske en onsdag och du tar tåget hit ner så kör vi ett litet race före, och IKEA sedan på hemvägen?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...