200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ja, enligt de som haft soilen ett tag så lägger sig både kH och pH på stabila nivåer och det är alltid trevligt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      hur går planerna på karet ?
      bestämt storlek ?
      bänken...klarplanerad ?



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Jodå, det går som planerat.
        Måtten blir 125x55x40, men karet är inte beställt ännu då jag inte fåttreda på dels på hur karet är byggt och sedan vilken glastjocklek. Jag vill inte ha under 8 mm, då får det bli en annan tillverkare isf.
        Det blir dubbla skåp från IKEA med svart dörr, och sedan vilken sorts skiva bestämmer jag när jag är där...jag är ganska sugen på detta nu, julen är i vägen samt lite andra grejer som är på G, men den som väntar på något gott!
        Jag ska kolla noga efter gödning som funkar med Chrystalräkor under Tysklandsresan i januari, rampen kommer så fort nästa Imazobeställning går från butiken osv. så nog händer det något!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jag har fått inspiration av denna sortens bänk, funderar att på att göra så i tvättstugan, där skall/vill jag ha 2 st 63 liters bredvid varandra

          Tänkte 2 st Ikeas köks-överskåp, 37 cm djupa och 60 cm breda ihopsatta med en bänkskiva,dra in alla kablar i bänken i ett hål vid sidan.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            Använder den kontrollern med, nu förtiden mest som säkerhet för att jag inte ska skicka i för mycket co2. för övrigt så har jag nålen så strypt att den ger 6-8 bubblor per sek i ett 540 kar vilket jag tycker verkar lagom. Under dagtid stänger aldrig kontrollern, hur det är på natten har jag inte tänkt på. Att ph gungar lite verkar inte ha någon betydelse men så har jag inte heller räkor i det karet

            Jag har släppt det med att "maxa" co2 tycker det drar i väg lite väl mycket med växterna och karet ska ju skötas med

            För övrigt tycker jag att storleken på akvariumet i ditt projekt är optimalt.
            Ska bli kul att följa
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              en dag….en dag…(julledigheten…?)….skall jag bara få loss tummarna….
              gå ut i garaget…hämta ställningen som är på bilden….

              stål är den gjord av

              den är hopsvetsad med fyrkanströr, 3x3cm, godstjocklek 2,5mm.

              köra ner till hornbach, köpa mig ett par bra MDF-skivor, kapa lite,
              montera sidor, bakstycke, dörrar, göra en låda längst ner, lägga
              en bokskiva längst upp, måla i en bra offwhite färg på MDF’n,
              svart metalliclack på stålet, och på den ställa 3-4 mindre kuber,
              ytterfilter bakom dörrarna, hängade ramp över alla kuberna,

              i kuberna på 50-60 liter drattar jag ner några obskyra naturformer
              av ung/levandefödare…..(I have my favvisar….)….


              en dag-------

              en dag----

              ni vet den där dagen när man inte behöver göra nått annat,
              vare sig med kottarna, ihop med frugan, med huset, med släktingar,
              med jobb…..den dagen…..just den dagen….


              Visst hade det blitt snyggt…..
              Bifogade filer
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Det blir det säkert, tiden som inte räcker till kanske?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Använder den kontrollern med, nu förtiden mest som säkerhet för att jag inte ska skicka i för mycket co2. för övrigt så har jag nålen så strypt att den ger 6-8 bubblor per sek i ett 540 kar vilket jag tycker verkar lagom. Under dagtid stänger aldrig kontrollern, hur det är på natten har jag inte tänkt på. Att ph gungar lite verkar inte ha någon betydelse men så har jag inte heller räkor i det karet

                  Jag har släppt det med att "maxa" co2 tycker det drar i väg lite väl mycket med växterna och karet ska ju skötas med

                  För övrigt tycker jag att storleken på akvariumet i ditt projekt är optimalt.
                  Ska bli kul att följa
                  Kul, alltid roligt att höra att tråden intresserar någon.

                  Hmm, jag körde med ca 1-2 bubblor/sek i mitt 960 växtkar,och hade även MH, så det låter som du har liiite väl bra fart på co2:n. Nu är det iofs inte därför du skrev i tråden, men det är alltid intressant att diskutera sådant här.
                  Har du kalibrerat controllern på länge, och vad är den inställd på? Vad har du för pH i karet?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    Om nu snickar frasse får säga sitt hade jag valt en laminat skiva före trä. Mest på grund av skötseln och att trä rör sig och billiga skivor ala ikea gärna slår sig. Laminat håller bra så länge det är helt. Det är vd blottad spånskive kärna det blir problem borrar man eller sågar i den är det viktigt att köa primer eller silikon på ytan.

                    Regla behöver du inte göra i skåpet men jag hade satt bena så att sidan står på dem så tål det hur mycket som helst.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av lillfrasse
                      Om nu snickar frasse får säga sitt hade jag valt en laminat skiva före trä. Mest på grund av skötseln och att trä rör sig och billiga skivor ala ikea gärna slår sig. Laminat håller bra så länge det är helt. Det är vd blottad spånskive kärna det blir problem borrar man eller sågar i den är det viktigt att köa primer eller silikon på ytan.

                      Regla behöver du inte göra i skåpet men jag hade satt bena så att sidan står på dem så tål det hur mycket som helst.
                      Tack mannen, då är vi två med precis likadana tankar!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Inte händer det mycket, och speciellt inte nu innan jul...Morsan ska till Thailaändska konsulatet i Göteborg på onsdag, och är vi ändå är i krokarna blir det en sväng om IKEA för att kolla på plats vad man ska ha. Tydligen är det beställningsvara med köksskåpen, så jag får kolla upp detta. Det går att skicka efter så kommer det hem till dörren, men för 500:-extra, de stålarna kan man ha roligare med!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • lillfrasse
                          • February 2002
                          • 2228

                          De har haft stommar i lager förut. Kanske är ändrat nu men låter konstigt.
                          Simma lungt..
                          Lillfrasse..

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Jag tycker det med, får höra med dem i morgon...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Kul, alltid roligt att höra att tråden intresserar någon.

                              Hmm, jag körde med ca 1-2 bubblor/sek i mitt 960 växtkar,och hade även MH, så det låter som du har liiite väl bra fart på co2:n. Nu är det iofs inte därför du skrev i tråden, men det är alltid intressant att diskutera sådant här.
                              Har du kalibrerat controllern på länge, och vad är den inställd på? Vad har du för pH i karet?
                              Är ett tag sedan jag kalibrerade.. brukar bli så... den brukar ha flyttat sig ca 0,2
                              styr mot lägst 7,5 i pH, jag har i 18 kh
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Har du provat att dra ner till ett par bubblor/sek? Detta ifall du har en bra reaktor givetvis...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...