200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ropade precis hem 10 portioner Christmas moss från Ebay för 20 dollar inklusive frakt, ca 130:-! Så nu är det bara att vänta på grejerna ska anlända. Mats ska ha kuben som är kvar, så nu är platsen där karet ska stå snart ledig med.
    Jag hoppas jag får mail närmsta dagarna att karet och rampen är fixad, och ev. en liten beställning går även iväg till www.aquaristic.net efter lite smått och gott som behövs handlas in till igångkörningen.

    Det enda som jag saknar nu är lysrör, och vad jag ska ha som bottentäckare då jag inte bestämt mig där ännu. Men å andra sidan är det ingen panik om detta än på ett litet tag.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Är man idiot behövar man ingen tur, jag kom på att jag har ett gäng rör i en ramp till 960 litaren som är sprucken, dessa rör kan jag lika gärna använda som att de står och samlar damm!
      Jag har inte hört något om akvariet ännu, men det bör vara klart nu tycker jag. Mailade affären igår, och får kanske lite besked om hur det går.
      Det hade varit perfekt om det var klart för avhämtning den 12/3 då vi ska hem till Mats för en familjeträff med mat och gott sällskap samt finaltitt på melodifestivalen, och då kunde jag och Mats åka och hämta karet på dagen medan våra andra hälfter fixar mat och gör slut på en Beatybox med rödtjut!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Fick mail igår om att karet troligen kommer till Nol på torsdag eller fredag, så det är bara att hålla tummarna!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av ansjo
          Fick mail igår om att karet troligen kommer till Nol på torsdag eller fredag, så det är bara att hålla tummarna!
          Härligt Håller tummarna jag med, för din skull
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Nu har jag precis tömt ur den andra 50-kuben som ska hem till Mats, och till veckan blir det att skruva ihop IKEA-stommen till det nya karet. Det är inte fel att ligga hyffsat väl i tiden, alltid något man missat eller glömt köpa...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              Spännande värre.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Då låg det ett stort kuvert med Christmasmoss i brevlådan idag när jag kom hem från jobbet, och dessa 10 portioner ska nog räcka en bra bit p åvägen!
                Jag har handlat på Ebay några gånger nu och ofta i singel till trippelpack, men mängden som det var den här gången var ganska imponerande, jag skulle gissa på 2 knytnävar med mossa!
                Nu börjar jag bli ganska sugen på att få fart på grejerna, förhoppningsvis kommer karet till helgen, och sedan är det bara Slimlinen kvar tills jag kan börja fixa ihop grejerna!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Hmm, äntligen fick jag tummen ur röva och budade hem ett par portioner Fissidens Zeppelianus som jag varit sugen på länge, en mossa som är jäkligt fräck. Jag har sedan tidigare Fissidens fontanus, men den här sorten är högre och jag tror den ska passa finemang i detta karet. http://cgi.ebay.com/Live-aquarium-pl...item3a4738e24e
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Du är grym anders!

                    Du bara vet hur det ska sitta ihop! härligt att läsa om alla bitar som faller på plats
                    Ökar spänning till 100% och få se hur det sprutlar fram snygga räklingar, vackra mossor och övrigt sagolika grejer

                    Men jag undrar hur mossan överlever frakten i detta kalla land...
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • lillfrasse
                      • February 2002
                      • 2228

                      Mossigt värre
                      Simma lungt..
                      Lillfrasse..

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Det är inga problem, den är odlad ovan vatten och är ganska torr när den skickas så den fryser inte så lätt. Sedan är här inte så kallt längre, så ett par timmar i brevlådan gör ingenting så länge det inte är flera minusgrader.
                        Norröver däremot, där skulle jag vänta innan jag skulle beställt växter via nätet...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Micke_1991
                          • June 2008
                          • 110

                          Hej!
                          Håller full koll på din tråd, hoppas det inte gör något om jag tar lite idéer angående växter och mossor
                          Längtar till bilderna kommer på frodiga ängar av mossa och massvis av räkor

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av Micke_1991
                            Hej!
                            Håller full koll på din tråd, hoppas det inte gör något om jag tar lite idéer angående växter och mossor
                            Längtar till bilderna kommer på frodiga ängar av mossa och massvis av räkor
                            Nejdå, det är delvis därför jag "bloggar"i tråden då man kanske inspirerar andra.
                            Jodu, nu börjar det förhoppningsvis röra på sig under den närmsta tiden. Men tre saker som är ganska väsentliga saknas fortfarande, nämligen kar, ramp och bakgrund!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Nejdå, det är delvis därför jag "bloggar"i tråden då man kanske inspirerar andra.
                              Jodu, nu börjar det förhoppningsvis röra på sig under den närmsta tiden. Men tre saker som är ganska väsentliga saknas fortfarande, nämligen kar, ramp och bakgrund!
                              Hohoo - de där grejerna skall vi snart hämta! Sedan får du ju med dig en påse vrålsnygga Blå Tigerräkor hem på lördag - men dessa kanske inte skkall gå i detta karet senare, eller?

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Nope, här ska Chrystalräkorna gå, de som inte är så billiga...Tigerräkorna ska nu i början få den ena 30-liters Dennerlekuben, och när sedan finräkorna räkorna flyttar upp i detta nya karet flyttar jag nog över tigerräkorna till det 60-liters istället.
                                Så får jag sedan över en 30 literskub, kanske någon ny sorts Sulawesiräka kunde komma ner i det karet!
                                Jo, jag hoppas att karet kommer till helgen, annars får vi ta det på onsdag nästa vecka. Bakgrunderna vet jag inte hur det går med, Kjell sa att de höll på att tillverkas men det var ett tag sedan nu.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...