200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Mmm, där sa du något. Ska kolla vad man kan hitta där....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      Åk dit med slagborr och släpkärra:
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Färgmässigt skiljer det sig inte så mycket mot min tidigare plan med Dragonstone: http://www.aquaristic.net/Dekoration...in-per-kg.html http://www.pwss.se/image.php?productid=2130
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Verkar mest vara den roströda vaianten man hittar och inte den svartgrå som finns i mindre bitar. Det kanske passar ändå?


          Den här matchade stendelen av bakgrunden på bild i alla fall:
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Kruxet är att få tag på sten som inte påverkar pH:t, plus att jag redan har ca 25 kg Dragonstone hemma gör inte saken lättare! Men jag kommer att hålla ögonen öppna på mina Tysklandsresor ifall man kan hitta något snyggt i rot/stenväg, var så säker!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              Ursprungligen postat av ansjo
              Jag gillar den lite gråare färgen på bakgrunder, därav mitt envisa användande av Basalt/gnejs till alla mina andra kar!
              Då är färgen på den nya Slimlinen i mina ögon ännu bättre, men med den enda nackdelen är att få till det bra färgmässigt med naturliga rötter som är i mer rödbrun ton än vad bakgrunden är.
              Jag håller med du!
              Grått funkar bra med de flesta andra färger och försvinner liksom bort. Kanske en nackdel för de som vill visa upp sin fina bakgrund men då kan man ju ta en bit och rama in!
              Tittar man i naturen har ofta exempelvis en flodvägg eller en stenvägg i en sjö helt annan färg än bottenmaterialet. Rötter struntar också i hur marken ser ut.
              Jag tror därför att drakstenen, lerkulorna och diverse rötter/grenar och plantor kommer att passa in fantastiskt!
              Med din känsla för scaping blir det total succés! Du har själv lagt upp ribban så nu får du hoppa!
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Så fick jag det bekräftat att jag får den nya Slimline Amazonas i början på nästa vecka, så nu blir det att riva ur den som sitter i karet! Jag ska ta en bild hur det ser ut nu iaf, före jag river ut bakgrunden! Det ska bli jäkligt kul, och som sagt, gör jag det inte nu kommer jag att ångra mig!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jag gillar den lite gråare färgen på bakgrunder, därav mitt envisa användande av Basalt/gnejs till alla mina andra kar!
                  Då är färgen på den nya Slimlinen i mina ögon ännu bättre, men med den enda nackdelen är att få till det bra färgmässigt med naturliga rötter som är i mer rödbrun ton än vad bakgrunden är.
                  Just exakt det där med brunröd brytningsfärg håller jag på att dona med nu i kuben - har bonkat i bakgrunden och lajjar med lite hassel som fond - de blir ju lite bruna i vattnet och med skön belysning. Skall jag dra in ett prototyp-foto, utan vatten i kuben? Jag kan göra det i min tråd så OT-ar jag inte här!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Lägg du in den i båda trådarna så slipper man leta!
                    Sedan är jag inte så orolig för rotens färg kontra bakgrunden, jag hoppas ju kunna få Christmasmoss lindad runt alla grenarna, så själva roten ska nog inte synas så mycket!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Lägg du in den i båda trådarna så slipper man leta!
                      Sedan är jag inte så orolig för rotens färg kontra bakgrunden, jag hoppas ju kunna få Christmasmoss lindad runt alla grenarna, så själva roten ska nog inte synas så mycket!
                      Utan vatten och med vrålskitiga rutor. Här;
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        Mats bild med den gråaktiga bakgrunden och de bruna grenarna och löven är exakt vad jag visualiserade. Tar man sedan in lite grönt i det hela så blir det en bättre. Jag skulle nog använda lite ljusare bottensubstrat. Men både Mats och Anders kan det här med estik mycket bättre en jag kan så jag väntar med spänning på resultaten!
                        Ni som har bakgrunden RT hur tror ni det skulle se ut med en stramare design än kaos modellen (vilket jag gillar), typ japansk aquascaping? Kanske som den här http://www.aquaticscapers.com/en/con...&detail=77&z=2 eller ännu striktare.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Snyggt Mats, det tror jag blir mumma för ögonen!

                          Ursprungligen postat av bossep
                          Ni som har bakgrunden RT hur tror ni det skulle se ut med en stramare design
                          Vad är bakgrunden RT? Kanske jag som inte hänger med...?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • bossep
                            • March 2010
                            • 4447

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Snyggt Mats, det tror jag blir mumma för ögonen!



                            Vad är bakgrunden RT? Kanske jag som inte hänger med...?
                            Förlåt RT Internet slang för Real Time eller RL Real Life vilket vor bättre i det här fallet.
                            I verkligheten vore nog mer riktigt. På bild ser det ut att ha en enormt fin struktur men man får inte rätt kansla av en bild.
                            Edit: Jag är grön av avunsjuka på dig och Mats...skrattar
                            “You can’t see the future if you don't know the history.”
                            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Håller med Bossep, jag tycker att Ansjo och Mats får till fantastiskt fina kar

                              Väntar med spänning på att få se det färdiga resultatet

                              ...och höra hur lång tid det tog för Ansjo att binda fast en massa mossa på alla grenar/rötter.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av PiaJo

                                ...och höra hur lång tid det tog för Ansjo att binda fast en massa mossa på alla grenar/rötter.
                                Det är nog här det skiljer sig! Min mossa skulle nog hamna på botten med en tyngd på.
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...