200 liters räkakvarium med co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    Är nog mer kräma i den 55 gallon är 208 liter och och 75 är 284 liter ungefär skadar nog inte med den större.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Den större får det då bli, volymen på karet hamnar i de trakterna. Man kan ju även ha två st, en i var ända på karet och dela på gasen efter bubbelräknaren. Jag får nog betälla dessa innan, så jag får se om det går att lösa på något vis så de inte syns...tack mannen!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Jag läste att Janne på Redbee kör co2 i ett av sina kar som han har soil som bottensubstrat i, men han kör troligen utan controller. Han har ca 6,0 i pH under natten och 5,5 dagtid när co2 går in, och det funkar utan kanonis. Ganska sköna besked!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag läste att Janne på Redbee kör co2 i ett av sina kar som han har soil som bottensubstrat i, men han kör troligen utan controller. Han har ca 6,0 i pH under natten och 5,5 dagtid när co2 går in, och det funkar utan kanonis. Ganska sköna besked!
          Med din lösning borde det bli klockrent efter lite meckande! Hur går det? Avanserat något med bygget?
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Nu var karet beställt, det är byggt i 6 mm:s glas och 8 mm i botten. Sarg runtom samt tvärstag på mitten och med svart silikon. Beställde även täckglas när man ändå håller på, och jag hämtar det i början på mars tänkte jag, så nu har man våren räddad.
            Även en co2-diffusor är hemma nu, det blev den större modellen och det bästa vara att en polare hade en liggande då han köpte hem en för mycket sist han beställde från Ebay.
            Jag ska kolla nu i Tyskland efter lite snygg sten i strre storlek, jag vill gärna ha landskapsstenen i detta karet med och utseendet har nu börjat ta form i skallen.
            Det blir Cryptocoryne var.balansae lite i bakkanten, någon marktäckare samt troligen Weeping moss eller Christmas moss samt några större sk. Land scape stones som jag tidigare har fast bra mycket större storlek. En snygg Redmoorerot ligger högt på listan med, kanske denna hittas på Tysklandsresan!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Härligt att karet är beställt, ett steg närmare tills alla grejer är på plats och man får börja pilla
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Jo, det är ganska skönt att det börjar röra på sig lite, trots att jag inte har så bråttom med detta projekt!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Jag känner mig lite som en hamster nu med allt samlande. Jag ropade precis hem en ny probe till min pH-controller via Ebay, 18 dollar med frakt är inte så farligt. Skulle den nu inte passa av någon anledning så är det inte hela världen...
                  Hämtade Kardinalräkor i helgen som gick med, och säljaren hade en ny påse soil som han ville bli av med, så även den fick följa med hem!

                  Det blir troligen bara Chrystal Black i detta karet, och även de helvita SSSS som jag tror kan bli riktigt trevligt. Så nu är det bara resten kvar....
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Och bloggandet och samlandet fortsätter!
                    Jag var i Tyskland nu i helgen, och hittade lite nya grejer jag ska ha till karet. Jag var hos räkbröderna Logemann och fick gå ut i garaget och välja lite snygga Dragonstone, som jag även fick bekräftat att de innehåller inget kalk. Sedan köpte jag växtgödning som funkar ihop med Chrystalräkor, och denna gödning kör de i sina räkburkar ihop med co2.
                    4 påsar Ebi Soil köpte jag på mässan till bra pris, samma som säljs via nätet i Sverige. En hyffsad Redmoorerot köpte jag även i det ståndet samt foder av lite blandad sort som gillas skarpt av Chrystalräkorna!
                    Två Eheim Compact 300 pumpar som ska sköta cirkulationen köpte jag på mässan, samt även Weepingmoss som fick jag tag i den sista affären vi var i, nästan i hamnen i Kiel så nu är det bara hårdvarorna kvar. Akvarium (som jag inte fått orderbekräftelse på ännu), möbel samt rampen är det som saknas...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      Det var ju intressant att Dragonstone inte innehöll kalk, iofs får jag inte plats med några stenar i Dennerlekuben jag har nu, men man vet ju aldrig om de råkar bli fler Går den växtgödningen som ska fungera ihop med Chrystalräkor att köpa/få tag på i Sverige? Meh du kunde ha köpt med dig en näve weepingmoss till mig med behöver ju massor Kommer ju ta hundra år innan den jag köpte växer till sig känns det som

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Den gödningen är inte tillgänglig i Sverige vad jag vet, det var tydligen ett hemmakok av någon Tysk växtnörd som fixat ihop den. Men funkar den blir det nog en större laddning till Sverige!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Broddan
                          • February 2007
                          • 536

                          Blev det några bilder på deras omtalade visningsakvarium då?

                          Att tänka på med soil är ju att dess verkan tar slut, vi hade en del snack om det på redbee för ett bra tag sen, då sades det att den räcker antal år och så vidare. Jag var redan då skeptiskt till detta och nu börjar det komma fram att folk måste byta soil/eller metod bara efter nåt år (beroende på ursprungsvatten gissar jag)
                          Detta kan vara rätt jobbig insats i ett kar som ditt men nu ska du ju köra koldioxid så då borde det bara vara att pytsa i mer av denna vara när soilen tar slut.

                          Jag läste att de hade Caridina striata där nere, såg du dessa?
                          Känns som mitt straff att jag valde Paris före Hannover - bra sugen på dessa.
                          Hälsningar

                          D

                          Kommentar

                          • Ason
                            • November 2010
                            • 107

                            Ursprungligen postat av fremar
                            [...] Går den växtgödningen som ska fungera ihop med Chrystalräkor att köpa/få tag på i Sverige? [...]
                            Bröderna Logemanns Garnelenhaus skickar sedan i december 2010 vissa artiklar inom hela EU och lite till. Det gäller dock ej akvarier, djur eller växter. Vet du bara vilka av deras "Dünger" som du vill ha, är det inget problem få dem hemsända.
                            allting hänger ihop - frågan är bara hur

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              Ah men bra, då låter jag ansjo testa gödningen på sina finräkor och klarar de av det så funkar det ju med mina vanliga CR S

                              Kommentar

                              • Ason
                                • November 2010
                                • 107

                                Bra strategi
                                allting hänger ihop - frågan är bara hur

                                Kommentar

                                Arbetssätt...