720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    #91
    Ursprungligen postat av MaxB
    Nej, det hjälper inte att skrubba bort det - det kommer tillbaka direkt!
    Nu skall jag vara Bror Duktig här lite; skit i slemmet, låt det bara bero - det försvinner. Grejen med att få en skön balans i karet är just att inte dra upp rötter, skrubba och hålla på. När man placerat sin inredning, bundit plantor och är hyfsat nöjd med hur karet ser ut (givetvis efter processen då man ändrar och donar i karet för att optimera det), släppt i fiskar o.s.v. så låt grejerna vara ifred, i största möjliga mån.
    Nu har du ju inte börjat inreda "på allvar" ännu, rötterna flyter omkring och så, men tänk på detta ändå när du känner dig hyfsat nöjd med inredningen.
    Hehe det blev allt en liten diskution om detta eländiga slem!
    Men om det inte försvinner av att skubba det så låter vi det helt enkelt vara och så får naturen ha sin gång! :P

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #92
      Ursprungligen postat av Hellsson
      Hehe det blev allt en liten diskution om detta eländiga slem!
      Men om det inte försvinner av att skubba det så låter vi det helt enkelt vara och så får naturen ha sin gång! :P
      Bra där! Och jag tror nog att du i lugn och ro kan ta upp roten och börja binda växter på den. Då skrubbar du ju såklart av slemmet innan du börjar binda - men räkna med att det återkommer, kanske inte riktigt lika intensivt som första gången, men ändå!

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #93
        Så nu har jag bundit fast växterna på roten!
        Någon som kan svara om jag gjort rätt?
        Hade ingen tråd att knyta fast de med så jag tog de lilla som fanns i rötterna och knöt med, så får la se om det håller

        Rötterna ligger ju nu ovanför sanden, ska det vara så? Eller ska man ha dom under sanden?

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0149.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,5 KB
ID: 2127615

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0150.jpg
Visningar: 1
Storlek: 122,9 KB
ID: 2127616

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #94
          Ursprungligen postat av Hellsson
          Så nu har jag bundit fast växterna på roten!
          Någon som kan svara om jag gjort rätt?
          Hade ingen tråd att knyta fast de med så jag tog de lilla som fanns i rötterna och knöt med, så får la se om det håller

          Rötterna ligger ju nu ovanför sanden, ska det vara så? Eller ska man ha dom under sanden?

          [ATTACH=CONFIG]37644[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]37645[/ATTACH]

          Det ser riktigt bra ut hellson, egentligen kan man fästa anubias/ormbunke med nästan vadsomhelst, jag har satt fast anubias med allt från buntband till vanliga gummiband, sytråd och bomullstråd

          De kommer att växa fast på rötterna de närmaste veckorna/månaderna och när de väl gjort det så kommer du ha ett helvete att få loss dem igen

          om du menar rötterna som i redmooren så får du gärna gräva ner den om du vill det, men anubiasen ska ha själva rotstocken dvs, den tjocka korvliknande saken ovanför sandytan de små lodräta rötterna får gärna gräva ner sig i sanden dock men det är definitivt inget måste, mina anubias har ingen kontakt med sanden över huvud taget och båda två blommar konstant med 1-3 blommor var
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #95
            Ååh vad bra då har jag (Frida) gjort rätt
            Ser dock lite konstigt ut med växt-rötterna uppe ur sanden men det är väl en vanesak!

            Ja, jag menade rötterna från växterna, men redmooren grävde jag ner lite grann då jag märkte att den välte ganska lätt!
            Får hoppas att inte fiskarna är för nyfikna och börjar naffsa massa nu i början så växterna fäster ordentligt!

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #96
              Det blev ju skit snyggt Dock är inte synliga rötter något att hurra för hehe... Jag körde någon sten framför mina knyt" växter tills det vuxit fram ordentligt jag "länsade" rötterna lite då och då så att tillslut när växten vuxit fast ordentligt så hade det blivit så bra att själva "klumpen" rötter som är där nu inte är kvar hmmmmm snacka om att jag är sugen på en remake i det stora karet nu hehe

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                #97
                Tack!
                Ne jag håller med dig, ser lite konstigt ut..
                Får nog sätta nån sten framför jag med tills det ser lite mer "normalt" ut :P

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #98
                  Det ser ju jättebra ut! Efter någon/några månader kommer rötterna från plantan se ut som ett fint ansat skägg som letar sig ner till och i sanden, och då ser det helt naturligt ut. Det gör väl inget att man ser lite fina rottrådar, speciellt inte på plantor som har nakna, synliga rottrådar?
                  Toppensnyggt!

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    #99
                    Tycker också det ser bra ut med de synliga rötterna, naturligt och fint!
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Hellsson
                      • January 2010
                      • 840

                      Hon e redig min tjej

                      Är helt fantastiskt kul detta =)

                      Men nu är ju tanken att vi skall ha i Påfågelciklider.
                      Det verkar vara lite problem att få tag i lite större individer!
                      Så vet ni vart jag kan hitta det antingen i butik eller privat!?

                      Jag (Tommy ;-) ) är ju sjukt sugen på Altifrons med om någon har ett gäng till övers?

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Det finns två riktigt vacka stora individer på CRT zoo i haninge stockholm, men det blir ju en bit att åka

                        Båda två är dck albino så vill ni inte ha det så är de ju inte fina så att säga haha
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          Tja oj här har det hunnit hända mkt! (=
                          Har väl redan tjötats till leda kanske men det där slemmet är som sagt inget man behöver oroa sig över. Har fått för mig att det är nån typ av bakteriefilm. Det är vanligast på red moore har tillochmed lite intorkat slem som sitter på en liten bit red moore som inte vart i vattnet på år...
                          Slemmet skadar varken fisk eller rom, och brukar heller inte sätta sig på växterna. Angående påfåglarna vet jag inte riktigt, men det är synd att ni inte var i dessa tagen för några månader sen (kanske fortfarande finns kvar men tror inte det), Tommy på Trop hade då nämligen en rejäl grupp jävligt biffiga oscar i ett av sina största kar. Om man köpte hela gruppen kunde man få dem för 100 kr st.

                          Antagligen det billigaste kilopriset på akvariefisk nånsin i historien med tanke på vilka monster det var. (=
                          Kolla med honom med en jäkla tur finns åtminstone några kvar, de var i size med de som är på universeum, å billiga var de oxå som sagt...
                          Föv. så tillhör oscars de mest snabbväxande fiskarna öht i handeln så stora blir det och det ganska snart med kraftigt foder och ett så stort kar så behöver nig nog inte vänta allt för länge innan det är riktiga fina abborrar som simmar runt där. (=
                          Kul med alla fina bilder oxå!
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Det finns två riktigt vacka stora individer på CRT zoo i haninge stockholm, men det blir ju en bit att åka

                            Båda två är dck albino så vill ni inte ha det så är de ju inte fina så att säga haha
                            De vi är ute efter tror jag kallas "tiger" eller tigrerade

                            Kommentar

                            • SuperAquaMan
                              • August 2009
                              • 245

                              Det finns 2 st sådana på Tropiska akvarieimporten vid kaggeledstorget i Göteborg. han tar 150:- st vilket är väldigt bra för dom är XXL och riktigt granna. Sen har han VF arowana också om ni skulle vara intresserad av det

                              Kommentar

                              • Rooster
                                • March 2006
                                • 1468

                                De 2 fiskarna på trop är säkert de som är kvar från det att jag besökte honom. De är riktigt bitiga kan jag säga.
                                Tommy brukar öht ha en del ovanliga större fiskar hemma (inte för att påfåglar är ovanliga då såklart).
                                Fish for Life!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...