720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SuperAquaMan
    • August 2009
    • 245

    Ursprungligen postat av Majki01
    Kan jag absolut inte hålla med om.. Direkt äggen når syre så "dörrr" dom .

    Varje gång jag skullat flytta exempelvis roten med ägg så har äggen dött.
    Men dom gångerna jag låtit naturen ha sin gång har det ialla fall blivit yngel.


    Men detta är hos mig.. Kan ju vara otroligt olika från ställe till ställe.
    Har du tagit 100% vatten från karet som ynglena kom ifrån till yngelkaret när du flyttat ägg? Har du inte det så är det garanterat vattenskillnaden som dödat dina ägg och inte att äggen är i luften i några sekunder. Jag ha flyttat rötter och lekkoner med discus ägg som är garanterat känsligare och det har gått bra varje gång...

    Man kan suga upp ynglena med slang om man känner att man orkar slabba med det. Var mest besvärligt när jag testade det. Och gör man det så bör man vänta minst 1 dygn efter dom kläckts så dom fått i sig all näring från gulesäcken.
    Ska man ha ett filter som blåser syrerikt vatten så tycker jag att man ska köra med ett luftfilter som bara cirkulerar vattnet istället. Stor risk att yngel sugs in i ett innerfilter och dör. Sen var det ju inte tal om att inte låta föräldrarna fortsätta vakta sina ägg, eller?

    Rooster: Det är väl så att många ciklider som folk köper idag är generationer av hammaodlat och inavlat. Får man yngel från VF eller F1 som dessa ciklider är så är generna bättre och fler % klarar sig. Jag läste iof om en svensk kille som bara gjort innavel i 10 år på sina malawis och får bra avkastning hela tiden så det ska inte skrivas i sten...

    Ursäkta trådkapningen

    Till tommy och Frida: Syskonen till era ciklider la ägg samma dag som era. Dom 3 paren har alltid gjort det. Dom kanske har någon telepatisk ägglossningsförmåga
    Senast redigerad av SuperAquaMan; 06 October 2010, 02:48.

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      Tack för alla svar
      Fanns visst lite olika sätt att "rädda" ynglen och det verkar ju funka bra hur man än gör Vi får prova oss fram!

      Ang. roten (som säkert hade funkat bra iom att SuperAquaMan gjort det med dessa ciklider) vet jag inte om det är något bra alternativ ändå.
      Tror dessverre roten är för stor för att få plats i ett mindre kar på 50-100 liter. Så det blir lite bökigt.
      Annars verkar det vara en bra ide att ha i åtanke i framtiden!

      SuperAquaMan:
      Det vore ju kanon om du hade yngelkar som du inte använder! Vi ska dock förmodligen åka och hämta 2 små idag men om det blir aktuellt med fler vore det toppen!
      Sen ska vi hålla ögonen öppna nu så att vi hinner plocka upp ynglen innan dom försvinner som du säger
      Hur många yngel brukar det bli av dessa?
      Har börjat se små svarta ögon i äggen nu

      Vi ska även se till att ha ett luftfilter i! När vi hade ett guppy kar fick vi dagligen beskåda yngel som satt inne i filtret.

      Rooster:
      Haha ja det gräver som små grävmaskiner! Många gropar går ner till liggunderlaget! Lite oroligt att roten ska tippa :P
      Ja, många yngel kommer nog dö, men de är tydligen "starka" föräldrar så vi får hoppas på ett bra resultat!
      Nu är det bara till att vänta med spänning =)

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        Yngel

        Wohoo upptäckte precis att äggen har kläckts!
        Nu ligger de och sprattlar i en grop som föräldrarna har grävt intill roten!

        Jättesöta är dom minimini verkligen, det kan inte simma än men försöker ändå ta sig upp från gropen vilket de inte lyckas med hehe.
        Mamman&pappan är där och vaktar dom så att ingen kommer och tar dom!

        Nu blev det lite akut med yngelakvarium men som tur är ska vi ju hämta det idag, får fylla upp det med vatten från detta akvariet och sen flytta ynglerna. (kanske inte idag?)

        Lite bilder på dom små söta:
        (Tyvärr värdelösa bilder då man inte kommer åt att fota utan att göra det snett in i karet = förvrängd bild)

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0969a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,3 KB
ID: 2127841

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0981a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,5 KB
ID: 2127842

        Roten där de var innan.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0976a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,6 KB
ID: 2127843



        Passar på att lägga upp lite andra bilder med!

        Ellioti gräver gropar lite varstans!
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0858a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,5 KB
ID: 2127845

        Krig!
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0827a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,7 KB
ID: 2127846

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0575a.jpg
Visningar: 2
Storlek: 191,5 KB
ID: 2127844

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0919a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,2 KB
ID: 2127847

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0869a.jpg
Visningar: 2
Storlek: 123,9 KB
ID: 2127848

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          flytta dom om någon dag. lätt att suga upp med slang

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            Ursprungligen postat av hannesc
            flytta dom om någon dag. lätt att suga upp med slang
            Då kör vi på det

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              Oj fina bilder! Särskilt det med oscarna med svart bakgrund, lätt in till nästa fototävling!

              Ja hoppas allt går bra.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Big_Sal
                • March 2008
                • 470

                jag hade dem med S. leucosticta samt vinkeltetror... matade inte med nåt spec... de hittade mat ändå (karet hade varit igång länge) Ett bra sätt att se att de små äter är om de bajsar... då måste de ha hittat nåt att smaska på... karet var på 540
                //Salle

                Kommentar

                • Hellsson
                  • January 2010
                  • 840

                  Okej!
                  Ja det är sant, så gör våra yngel i malawikaret med. dom roffar åt sig matbitar som är hälften så stora som dom själva
                  Men tanken är nu att de ska gå själva i ett eget kar så då slänger vi inte i sådan "grov" mat.

                  Kommentar

                  • Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

                    Liten uppdatering

                    Nu gissar vi att även vårt andra par Ellioti har lagt ägg
                    De har börjat gräva gropar som bara den! Tror tyvärr äggen sitter på ett ställe där vi inte kan fota, baksidan av en rot! Men det är riktigt roligt! De är där och fläktar och beter sig exakt på samma sätt som de Elliotipar som redan har yngel.
                    Får hoppas vi snart ser massa söta saker simma runt på även den sidan av karet (Paren delar ju 50/50 av ytan:P)

                    Några bilder:

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1049a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,1 KB
ID: 2127936

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1052a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,8 KB
ID: 2127937

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1063a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,4 KB
ID: 2127938

                    Hoppas de blir nått av de! Isåfall låter vi ynglen gå kvar i karet och se hur det funkar.

                    Vårat par som la ägg för några dagar sen har nu flyttat ynglen ännu en gång. När de kläcktes flyttades de till en grop vid roten (förrigår).
                    Idag har de flyttat dem ännu en gång! Lite roligt att se när ett yngel försöker rymma så kommer någon av föräldrarna direkt och tar in de i munnen för att sedan ta tillbaka de till gropen!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1056a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,7 KB
ID: 2127939

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1058a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,0 KB
ID: 2127940

                    Till sist ett par bilder på hela rummet: (lång ifrån klart)

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1043a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,5 KB
ID: 2127941

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1046a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,4 KB
ID: 2127942

                    Kommentar

                    • SuperAquaMan
                      • August 2009
                      • 245

                      Kul att det går bra för er! Hur gick det med yngelakvarium? Fick ni tag i något eller?

                      Jag gillar bild 5 i förra inlägget när föräldrarna kampar mot varandra.
                      Tänk när dom var här hemma och dom var 6 st som stod så mot varandra haha!

                      Jag antar att Tommy inte vill höra att jag fått tag i vildfångade Geophagus Altifrons ? :P

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                        Kul att det går bra för er! Hur gick det med yngelakvarium? Fick ni tag i något eller?

                        Jag gillar bild 5 i förra inlägget när föräldrarna kampar mot varandra.
                        Tänk när dom var här hemma och dom var 6 st som stod så mot varandra haha!

                        Jag antar att Tommy inte vill höra att jag fått tag i vildfångade Geophagus Altifrons ? :P


                        HAHAHAHHAHA du han skulle köpa dom av dig direkt! Så som han har letat!! Vart fick du tag på dom?
                        Vet ju att det finns några hos Kent i nol men dom är ju så jävla dyra så det får vänta ifall vi ska köpa dem som han har.

                        Ja det är riktigt kul tycker jag! Vi har ju aldrig haft sådana fiskar innan som lägger ägg på det viset så vi är jättenyfikna på detta
                        Vi har fått tag på ett yngelakvarium ja! Vi väntar med att fylla det tills det är dags att flytta ynglerna.. känns bäst så är vattnet helt "fräscht"
                        Men det blir nog snart för som sagt försöker ibland nåt yngel simma iväg :P Går ju sådär hehe.

                        Ja det kan jag tänka mig att det var krig där i då! :P Men det skadar ju inte varandra utan de bara står så och sen ger dom upp... Men det är roligt att se hur det försvarar sina revir. Extra mycket är det väl nu när båda har yngel kan jag tänka mig.

                        Kommentar

                        • Hellsson
                          • January 2010
                          • 840

                          Idag kläcktes äggen som vi trodde de andra Elliotisarna hade lagt
                          Ligger i en liten grop och sprattlar =)

                          De andra ynglen som kläcktes för 4-5 dagar sen har flyttats 4-5 gånger mellan groparna som föräldrarna grävt. Gissar att de när som helst kan simma för de börjar lära sig mer och mer märker man!
                          Då blir de till att flytta dem till ett yngelkar. Hade ingen riktig plats för karet men det får stå i samma rum som det andra tillsvidare.
                          Rampen är ju lite fel storlek men det får duga än så länge

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1080a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,2 KB
ID: 2127982

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1082a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,9 KB
ID: 2127983



                          Och så ett kort på ynglerna som snart kan simma kortet togs igår så dom ligger inte kvar samma ställe nu.. =)

                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1071a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 193,6 KB
ID: 2127984

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            Nu har vi flyttat ynglen! Gjorde det igår, och de verkar trivas i sitt nya 54 liters kar =)
                            Vi flyttade dock bara ca hälften, så det är fortf mängder med små liv i det stora karet!
                            Länkar en youtube film som vi tog igår




                            Förövrigt brukar hanen i det andra Elliotiparet sno åt sig sig yngel från detta paret. Sen tar han dem till sin egna grop där hans yngel ligger som inte kan simma än.
                            Lite komiskt! Trodde först han käka upp dom men han ville tydligen adoptera dom hehe!
                            Dock blir inte de riktiga föräldrarna glada om de ser det så det kan bli lite livat ibland!

                            Gjorde första stora vattenbytet idag med! Så nu är dom nog glada
                            Flyttade också våra Crimun lökar då det inte riktigt fäste när de stod vid utblåset.

                            Kommentar

                            • SuperAquaMan
                              • August 2009
                              • 245

                              Hur går det med ynglen? Lever dom eller?

                              Här är en video på mina från igår : http://www.youtube.com/watch?v=iG3Bi6vCErs

                              Kommentar

                              • Hellsson
                                • January 2010
                                • 840

                                Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                                Hur går det med ynglen? Lever dom eller?

                                Här är en video på mina från igår : http://www.youtube.com/watch?v=iG3Bi6vCErs
                                Jodå de lever och frodas ;-) växer så det knakar skulle jag tro med lite tur så fyller Frida på med lite bilder under dagen! Synd att du missade mötet med gcg igår! Det var inspirerande.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...