720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Wohoo idag blir det kanske påfågel-köp!
    Har hittat ett riktigt fint par som dessutom lekt flera gånger, 20-25 cm.

    Dock ligger det en bit ifrån (närmare bestämt 17mil) så innan vi bestämmer oss vore det kul och höra ifall någon vet ett fint par (tigrerade) i göteborgsområdet??

    I trop som ni tidigare nämt finns endast 1 kvar så det hoppar vi. :/

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      OSCAR

      Det blev ett "köp" idag trots allt (de skänktes bort)

      Nu har vi äntligen de fiskarna som var tanken till detta karet: Påfågelciklider.
      Det blev ett par på ca 20-25cm som lekt flera gånger om, så får hoppas det trivs och gör det hos oss också!

      Nu i början är det inte så pigga efter att ha fraktats 17mil, de håller sig mest i ett hörn.
      Inte lyckats få så bra bilder på de än men här kommer iaf några:


      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0320.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,5 KB
ID: 2127698

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0324a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,5 KB
ID: 2127699

      Kärleksparet
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0328a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,3 KB
ID: 2127700

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0338a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 213,8 KB
ID: 2127701



      Våra elliot ciklider har ganska mycket respekt för dessa "monster"

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0344a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,4 KB
ID: 2127702

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0360a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 213,5 KB
ID: 2127703



      En av totalt 19 bäbis ancistrus!

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0373a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,2 KB
ID: 2127704



      Och så några flytväxter (Azolla Caroliniana ? )

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0378a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 173,4 KB
ID: 2127705



      Ska bli riktigt intressant och se hur de beter sig i akvariumet, och framförallt om de leker precis som dom gjorde hos den vi fick de av
      Ska även bli intressant att se hur de funkar ihop med elliotisarna
      Geophagus Altifrons kommer också sällskapa när ekonomin tillåter

      Några tips på andra fiskar de kan funka med? Guldsömciklider är en tanke, likaså Jack Dempsey.. Och så ska vi ha någon ål i framtiden med! (lutar åt eldål)

      Kommentar

      • Majki01
        • May 2010
        • 769

        fy satan vad vackra!!!!

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          Ursprungligen postat av Majki01
          fy satan vad vackra!!!!
          Tack!
          De är väldigt ljusa på bilderna då de precis var isläppta!
          Men de har redan blivit mörkare och då träder det röda/oranga fram ännu mer och de blir ännu vacrkare!

          Ska ta mer bilder om de vågar visa sig någon gång :P lite skygga nu i början...

          Kommentar

          • Rooster
            • March 2006
            • 1468

            Ursprungligen postat av Hellsson

            Ska bli riktigt intressant och se hur de beter sig i akvariumet, och framförallt om de leker precis som dom gjorde hos den vi fick de av
            Ska även bli intressant att se hur de funkar ihop med elliotisarna
            Geophagus Altifrons kommer också sällskapa när ekonomin tillåter

            Några tips på andra fiskar de kan funka med? Guldsömciklider är en tanke, likaså Jack Dempsey.. Och så ska vi ha någon ål i framtiden med! (lutar åt eldål)
            Tja Tommy å Frida.

            Fan vad nice det blir! Kul med ett lekpar, påfåglar är inte alltid de mest produktiva fiskarna heller så sett så ett lekpar är extra kul! Riktigt kul projekt hur som helst, ser oxå fram emot fler bilder allteftersom.
            Har aldrig haft denna fiskkombon men både gulsömmar å JD torde funka. Nu är iofs JD en av de mesigare centralamerikanerna men de är ändå därifrån å många av cikliderna från denna stora region är mkt aggressiva i synnerhet vid lek (och leker gör vissa arter mest hela tiden...)
            Men som sagt tror att det hade funkat med vilken av arterna som helst.

            Nått å tänka på är oxå lite om man "verkligen vill" ha lek eller åtminstone om man vill ha lek ofta... Parblidande ciklider har en tendens att bli hyfsat aggro vid lek och många kar blir krigszoner där ett par tar över hela kar (i ett såpass stort kar blir ju dock inte så lika lätt).
            Blir nog bra hur som.
            Fish for Life!!!

            Kommentar

            • Peter1904
              • February 2003
              • 1079

              Mer bilder!

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                Ursprungligen postat av Rooster
                Tja Tommy å Frida.

                Fan vad nice det blir! Kul med ett lekpar, påfåglar är inte alltid de mest produktiva fiskarna heller så sett så ett lekpar är extra kul! Riktigt kul projekt hur som helst, ser oxå fram emot fler bilder allteftersom.
                Har aldrig haft denna fiskkombon men både gulsömmar å JD torde funka. Nu är iofs JD en av de mesigare centralamerikanerna men de är ändå därifrån å många av cikliderna från denna stora region är mkt aggressiva i synnerhet vid lek (och leker gör vissa arter mest hela tiden...)
                Men som sagt tror att det hade funkat med vilken av arterna som helst.

                Nått å tänka på är oxå lite om man "verkligen vill" ha lek eller åtminstone om man vill ha lek ofta... Parblidande ciklider har en tendens att bli hyfsat aggro vid lek och många kar blir krigszoner där ett par tar över hela kar (i ett såpass stort kar blir ju dock inte så lika lätt).
                Blir nog bra hur som.

                Tack för tipsen
                Får hoppas att de ska funka med JD och/eller guldsöm! Det funkar jättebra med Elliotisarna än så länge iaf! Elliotisarna var ganska rädda för dem igår men idag är det framme som vanligt och verkar på toppen. Likaså Påfåglarna. Fast en av dom håller sig fortfarande i ett hörn och ville inte riktigt äta förut när vi släppte i lite mat till dem, men det kommer väl så småning om de med

                Tycker också det är jättekul att de har lekt, ser fram emot att se om det kan bli nåt

                Kommentar

                • Hellsson
                  • January 2010
                  • 840

                  Mer bilder


                  Hanen
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0392a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,0 KB
ID: 2127710

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0410a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,2 KB
ID: 2127711


                  Båda 2 (den till höger tror vi är honan)
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0429a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,9 KB
ID: 2127712


                  Ellioti, hona & hane
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0390a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,6 KB
ID: 2127714

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0387a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,6 KB
ID: 2127713


                  Akvariet
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0404a.jpg
Visningar: 2
Storlek: 151,8 KB
ID: 2127715

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0433a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,9 KB
ID: 2127716

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Personligen tycker jag att Påfåglar är lite väl stora, för min smak alltså.

                    Men jag måste medge att era är förbaskat fina!

                    Ska bli kul att följa vad som händer i karet när de blir lite bitska.
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Personligen tycker jag att Påfåglar är lite väl stora, för min smak alltså.

                      Men jag måste medge att era är förbaskat fina!

                      Ska bli kul att följa vad som händer i karet när de blir lite bitska.

                      Håller med mats lite här, men det hindrar mig inte från att tycka att de är vackra individer

                      Väldigt intresserad av att se framtida yngelvård på dem om ni lyckas få yngel.
                      De flesta som skaffar påfåglar verkar ju mestadeles vara intresserade av deras matvanor, eller brist på kanske jag borde säga
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • sjebbe
                        • March 2009
                        • 440

                        Ursprungligen postat av Marnat
                        Håller med mats lite här, men det hindrar mig inte från att tycka att de är vackra individer

                        Väldigt intresserad av att se framtida yngelvård på dem om ni lyckas få yngel.
                        De flesta som skaffar påfåglar verkar ju mestadeles vara intresserade av deras matvanor, eller brist på kanske jag borde säga
                        När jag skaffade mina så gjorde jag det av den enkla anledningen att de är ju riktigt fina. Hade 4 st som växte från 5 cm till 25 cm på 10 mån. Men jag håller med om att även om de är fina så så borde man ge dem en kurs i bordskick! Likt kossor så idislar de allt de stoppar i munnen och det är inte lite som de stoppar i munnen. Ingen skillnad på dimmigheten i karet efter matning eller VB
                        Men de blir ju personliga och har ett häftigt beteende. En fisk man måste äga någon gång under sin tid som akvarist tycker jag för att förstå folk som gillar dessa charmgrisar
                        450 L - Channa pulchra
                        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                        Kommentar

                        • Rooster
                          • March 2006
                          • 1468

                          Ursprungligen postat av Hellsson
                          Tack för tipsen
                          Får hoppas att de ska funka med JD och/eller guldsöm! Det funkar jättebra med Elliotisarna än så länge iaf! Elliotisarna var ganska rädda för dem igår men idag är det framme som vanligt och verkar på toppen. Likaså Påfåglarna. Fast en av dom håller sig fortfarande i ett hörn och ville inte riktigt äta förut när vi släppte i lite mat till dem, men det kommer väl så småning om de med

                          Tycker också det är jättekul att de har lekt, ser fram emot att se om det kan bli nåt

                          Jag måste säga återigen att de är grymt fina fiskar du har i karet. Påfåglarna ser dessutom ut att vara i mkt bra kondis, inga ektoparasiter synliga för ögat iaf verkar det som. Men ffa jisses vad fina eldbukarna är! (= Ja jag tror att det kommer gå kanon, (förutom vid lek för då blir ju de flesta ciklider lite bitska), alla arterna ni har/tänker skaffa er känns lite som "gentle giants" så sett med ett liknande temperament. Fan jag vill oxå...!!! (=
                          Ja vi håller tummarna för lek.
                          Fish for Life!!!

                          Kommentar

                          • Rooster
                            • March 2006
                            • 1468

                            OT: Jag såg klippet från carptävlingen. Haha va fan! Det måste ju va bästa feststoryn hittills! (=
                            Sjukt kul iaf.
                            Fish for Life!!!

                            Kommentar

                            • Hellsson
                              • January 2010
                              • 840

                              Ursprungligen postat av Rooster
                              OT: Jag såg klippet från carptävlingen. Haha va fan! Det måste ju va bästa feststoryn hittills! (=
                              Sjukt kul iaf.
                              Hehe ja det är lite speciellt med karpfiske! Gissa om fick oss ett asgarv när "grodmannen" kom simmande!! ;-)

                              Kommentar

                              • Hellsson
                                • January 2010
                                • 840

                                Håller med er alla
                                Första tanken när vi ville ha dessa var också för att det var stora och fina! (vissa tycker ju de ser groteska ut men smaken är som baken) Och nu när vi äntligen skaffat ett par så är det ju beteendet som är intressant.

                                Oscar honan ville inte äta förut men någon timma efter kom hon fram direkt när vi satte oss vid karet.
                                Passa på att släppa i en till räka då och den käka hon i sig i ett nafs! hehe!

                                Elliotisarna har börjat kaxa sig lite mot påfåglarna, och gissa vem som "vinner"? Ja inte är det påfåglarna iallafall haha!

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0443a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,0 KB
ID: 2127731

                                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0453a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 2127732

                                Kommentar

                                Arbetssätt...