720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    #76
    Oh vad bra! Tack så mycket Max
    Ska se om man hinner pilla med det ikväll... så får vi la se hur resultatet kommer bli hehe!

    Ska förövrigt åka och köpa några ancistrusmalar ikväll! Dock ganska små men får hoppas att de gör ett bra jobb trots allt =P
    Mer bilder kommer då!

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #77
      JAg tror nog att både anubias och javaormbunke kommer klara sig bra med påfåglar, de är väldigt tåliga växter till att börja med och iom att de är bundna på rötter så behöver man inte oroa sig för grävande grisar aka. påfåglar
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #78
        Ursprungligen postat av Hellsson
        Oh vad bra! Tack så mycket Max
        Ska se om man hinner pilla med det ikväll... så får vi la se hur resultatet kommer bli hehe!

        Ska förövrigt åka och köpa några ancistrusmalar ikväll! Dock ganska små men får hoppas att de gör ett bra jobb trots allt =P
        Mer bilder kommer då!

        Det skall bli jättespännande att se fler bilder på ditt kar, och hur det utvecklas.
        Ofta när man binder växter på rötter o.dyl. så kan resultatet bli lite "spretigt" precis när det är nygjort - detta rättar till sig av sig självt när växterna får komma igång - bara man inte är där och efterpillar hela tiden och, så att säga, stör växterna. Kan man hålla sig i skinnet och låta växterna vara så blir det hur bra som helst.
        Jag skriver detta för att det är många som säger; nääää, fy fan, nu har jag bundit fast växterna och det ser ju inte klokt ut - jag får göra om allt.
        Visst kan man rätta till det som man inte blir nöjd med, men i mesta mån; låt växterna vara ifred när du väl fått fast dom!

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          #79
          Hehe du har helt rätt! Man får nog helt enkelt låta det bli som det blir och sen vara nöjd :P Det blir ju som sagt finare med tiden då det blir mer naturligt!

          En annan fråga.
          Gick in och titta till karet och den nya roten vi la i igår (som ligger och flyter på bilderna ovan) har fått något slags slemm på sig. Ungefär som bommul/gele som ligger som en hinna på vissa delar av roten. Vad är detta och vad kan man göra åt det?

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0112.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,4 KB
ID: 2127607

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0136.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,4 KB
ID: 2127608

          Kommentar

          • Majki01
            • May 2010
            • 769

            #80
            Min nya redmoore blev också så rätt vanligt. Det Äter fiskarna/malarna upp

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #81
              Ursprungligen postat av Majki01
              Min nya redmoore blev också så rätt vanligt. Det Äter fiskarna/malarna upp
              Okej vad bra
              Får de lite extra mat då hehe!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #82
                Som Majki01 säger, detta är ganska vanligt och uppstår även på en rot som varit ur karet ett tag och som man sedan lägger i karet igen. Det är ofarligt och tynar bort av sig självt efter några veckor. Vad det är vet jag inte riktigt men det är väl någon slags utfällning, eller så är det sporer av något slag som suttit på det torra träet och som på något sätt "blommar" upp i vattnet.

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #83
                  jag skulle tippa på att det är som du skrev max någon slags sporer faktiskt.

                  Mina l74 or älskade det i alla fall.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #84
                    Ursprungligen postat av Majki01
                    jag skulle tippa på att det är som du skrev max någon slags sporer faktiskt.

                    Mina l74 or älskade det i alla fall.
                    Ja, jag kommer ihåg första gången jag såg det i mina kar - man undrade ju som fan vad det var - och då fanns inga zoopetforum att ställa frågor på. Det liknar ju nästan mögel, i någon sorts lösare, friare form - så sporidén ligger ju nära till hands!

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      #85
                      Ja första gången jag fick det va faktiskt i mitt "regnskogs" terrarie på några barkbitar. Då blev man mest orolig.
                      Så det är något som kommer fram i stor kontakt med vatten hade 80-90% fuktighet så blev ju framkallat av det .
                      Om jag inte minns fel. några år sen nu.

                      Men kollar jag i SA karet nu på den senaste redmoore så är där fortfarande lite. Och den stoppade jag i för 2-3 veckor sedan sen kom jag hem efter jag varit 1 vecka i sthlm och då va HELA den full . I med malarna jag köpte i sthlm och woppfs dom har knappt rört sig från den.

                      Men mycket obehagligt att ta på faktiskt.

                      Men ja TS "Hellsson" Absolut inget du behöver vara orolig för Hade den inte flyttet hade nog hela den varit täckt med sådant! antingen blir det uppätet eller så försvinner det efter ett tag.

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        #86
                        Ja jag blev lite fundersam där, gick ju så fort med! Igår fanns där ingenting...
                        Har aldrig vart med om det på våra andra rötter, men det är ju iförsig inte av samma slag.
                        Men det känns ju bra att det är ofarligt iallfall, även fast det inte är så snyggt :P

                        Får hoppas att våra nya malar som ska i ikväll käkar upp det så att det försvinner!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #87
                          Ja, och käkar dom inte upp det, så försvinner det av sig självt. Det kan ta flera veckor dock. Jag hade en mopanirot i 960-litaret som fick en skön päls av det där slemmet, och det försvann inte på ett par månader faktiskt. Sååååå, man får blunda och ha tålamod - för det är ganska fult, det måste jag hålla med om!

                          Kommentar

                          • Majki01
                            • May 2010
                            • 769

                            #88
                            jag skulle tippa på att du faktiskt kan ta upp den och skrubba bort det när det "blommat" ut som det har på din bild.. dock hade jag väntat tills hela hade sjunkit för du lär få mer än det som du har nu.. Skulle tippa på att hela fylls med sådant Så vänta tills den sjunkit helt och varit helt sjunken 1-2 veckor har malarna inte ätit upp det då så ta upp den och skrubba bort det

                            Vet dock ej om det försvinner av att skrubba. Men skulle tippa på att det gör det

                            Kommentar

                            • Hellsson
                              • January 2010
                              • 840

                              #89
                              Ja det ser ganska vidrigt ut faktiskt! :P
                              Men ja vi får la se hur det utvecklar sig... fortsätter det i den här takten lär den inte se klok ut om ett par dagar haha!
                              Lite dumt för det var den roten jag tänkte det var enklast att binda fast mina växter på, men får nog vänta med det då.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #90
                                Nej, det hjälper inte att skrubba bort det - det kommer tillbaka direkt!
                                Nu skall jag vara Bror Duktig här lite; skit i slemmet, låt det bara bero - det försvinner. Grejen med att få en skön balans i karet är just att inte dra upp rötter, skrubba och hålla på. När man placerat sin inredning, bundit plantor och är hyfsat nöjd med hur karet ser ut (givetvis efter processen då man ändrar och donar i karet för att optimera det), släppt i fiskar o.s.v. så låt grejerna vara ifred, i största möjliga mån.
                                Nu har du ju inte börjat inreda "på allvar" ännu, rötterna flyter omkring och så, men tänk på detta ändå när du känner dig hyfsat nöjd med inredningen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...