720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Tack!

    Ja de hoppas vi med! Funderar på om det är bättre att flytta dem till ett yngelkar senare kanske. Känns inte så säkert för dom där när det går oscar i! :P
    Vad tror ni är bäst ?

    Kommentar

    • Getingen
      • August 2010
      • 325

      Ursprungligen postat av Hellsson
      Tack!

      Ja de hoppas vi med! Funderar på om det är bättre att flytta dem till ett yngelkar senare kanske. Känns inte så säkert för dom där när det går oscar i! :P
      Vad tror ni är bäst ?
      Efter en viss storlek på ynglena så börjar väl föräldrarna slappa av lite och låta dom skötta sig själv men då kan dom nog fortfarande ses som mat till oscarna, så det är nog bäst.

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        ett tips är att du kan sätta en "nattlampa" som lyser på äggen då blir det lättare för elliotisarna att skydda dom. men det kan ju bli enklare för dom andra att ta dom också :/. jag skulle nog försöka flyta över ägg och föräldrar till ett yngelakvarium, då blir det större chans att dom överlever och föräldrarna blir lite bättre yngelvådare
        Senast redigerad av robidobban; 04 October 2010, 20:13.

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          Tjusigt med bilder Hellson! Tummen upp!
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            Ursprungligen postat av robidobban
            ett tips är att du kan sätta en "nattlampa" som lyser på äggen då blir det lättare för elliotisarna att skydda dom. men det kan ju bli enklare för dom andra att ta dom också :/. jag skulle nog försöka flyta över ägg och föräldrar till ett yngelakvarium, då blir det större chans att dom överlever och föräldrarna blir lite bättre yngelvådare
            Som det är nu har vi en liten nattlampa på ena sidan av karet, och det är just över den roten.. Inget starkt ljus alltså utan ganska svagt.
            Än finns romen kvar iallafall

            Vi vet dock inte hur länge de har legat där men vi upptäckte det igår... Som sagt har paret varit vid stocken och försvarat och grävt gropar i ett par dagar nu så det är mycket möjligt att rommen funnits längre.

            Någon som har en aning om hur lång tid det tar innan de kläcks? Hittade ingen riktigt info på artbeskrivningen.
            Tar sedan mamman/pappan in de i munnen och försvarar dom eller hur går de till?

            Vi har inget litet akvarium stående så vi får se om vi hinner få tag på ett innan det är dags!

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              Ursprungligen postat av Hellsson
              Som det är nu har vi en liten nattlampa på ena sidan av karet, och det är just över den roten.. Inget starkt ljus alltså utan ganska svagt.
              Än finns romen kvar iallafall

              Vi vet dock inte hur länge de har legat där men vi upptäckte det igår... Som sagt har paret varit vid stocken och försvarat och grävt gropar i ett par dagar nu så det är mycket möjligt att rommen funnits längre.

              Någon som har en aning om hur lång tid det tar innan de kläcks? Hittade ingen riktigt info på artbeskrivningen.
              Tar sedan mamman/pappan in de i munnen och försvarar dom eller hur går de till?

              Vi har inget litet akvarium stående så vi får se om vi hinner få tag på ett innan det är dags!

              Har inte exakt tid i huvvet men det brukar bero lite på vattentemperatur å så (vilket man märker väldigt tydligt om man har ett ciklidpar som leker hela tiden å räknar hur lång tid det tar innan man har larver vid varje tillfälle). Men ganska standard för den här typen av fisk är ca 3 dygn innan de kläcks sen brukar larvstadiet vara något längre ca 4 dygn sådär.
              (OBS! detta är typ lite generella data, har inte koll på just denna arten).
              Elbukar är inte munruvare mig veteligt, utan de förvarar larverna i grop(ar) till de blir frisimmande (ni har ju sett att de grävt lite gropar) (flyttar ibland på larverna från grop till grop under detta stadie för att reducera predation på ynglen).
              Angående yngelkar så hade jag köpt ett litet plastkar (sånt som säljs som terrarie för barn typ, i zoohandlen), å så bara i med en syresten med inte allt för kraftig sprutt på.
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                Tack för svaret!
                Då är det nog dags för de att kläckas snart tror jag spännande!
                Men det är ju nog som du säger då att det inte tar in dom i munnen utan vaktar de i gropar istället.

                De har grävt runt 20 gropar nu haha! Av dom är det ca 5-6 stora gropar, i kanten av roten och under stenar och så.
                Hoppas de klarar sig nu bara

                Ska antagligen hämta 2 små akvarium imorgon, vet ej storlek men tror ett är på ca 100l och ett på 50l kanske.
                När kan man flytta över yngeln tycker du? Efter en vecka? Sen gör vi nog så att vi flyttar över ca hälften av ynglen så mamman och pappan inte blir för "stressade". Så får vi prova oss fram vad som funkar bäst!

                Kommentar

                • Big_Sal
                  • March 2008
                  • 470

                  Grattis till leken! Jag har haft ellioti och de är generellt duktiga föräldrar som jagar bort det mesta... Jag lät mina vara i huvudkaret och fick upp 7 yngel till "ge-bort-storlek" Det största problemet är att ynglena när blir ett par cm mer än gärna kalasar på sina yngre syskon...

                  Jag hade tagit det lugnt första lekarna o kollat om de klarar sig för har de lekt en gång kommer de leka igen garanterat!

                  Lycka till!
                  //Salle

                  Kommentar

                  • Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

                    Ursprungligen postat av Big_Sal
                    Grattis till leken! Jag har haft ellioti och de är generellt duktiga föräldrar som jagar bort det mesta... Jag lät mina vara i huvudkaret och fick upp 7 yngel till "ge-bort-storlek" Det största problemet är att ynglena när blir ett par cm mer än gärna kalasar på sina yngre syskon...

                    Jag hade tagit det lugnt första lekarna o kollat om de klarar sig för har de lekt en gång kommer de leka igen garanterat!

                    Lycka till!
                    Tack! Kul att du lyckats med dina också!
                    Men då är det inte omöjligt att ynglerna kan klara sig i akvariumet då. Och som sagt Ellioti verkar ju vara bra föräldrar!
                    Våra Ellioti har lekt flera gånger innan vi fick dem, men det är första gången i detta akvariumet! (haft dem ca 1 vecka)
                    Så de vet nog hur de ska göra

                    Vad för andra fiskar hade du i och hur stort var ditt akvarium? Och hade du massa grottor och sådant de gömde sig i?
                    Vi har ju Oscar i och det känns lite sisådär med att ha massa Yngel där i då hehe!

                    Vi fick ett annat tips om att flytta hela roten där äggen sitter nu till ett eget akvarium och där låta de kläckas.
                    Då kanske chansen är större att de klarar sig om de inte finns några andra invånare.

                    Vad matade du dina yngel med?

                    Frida&Tommy

                    Kommentar

                    • Majki01
                      • May 2010
                      • 769

                      Problemet jag ser med att flytta roten är att äggen MÅSTE vara under vatten hela tiden så det blir ju rätt svårt och bökigt . Satsa på naturens gång

                      Kommentar

                      • SuperAquaMan
                        • August 2009
                        • 245

                        Ursprungligen postat av Majki01
                        Problemet jag ser med att flytta roten är att äggen MÅSTE vara under vatten hela tiden så det blir ju rätt svårt och bökigt . Satsa på naturens gång
                        Nej det går att flytta roten med ägg utan problem. Självklart ska man inte låta roten stå uppe i onödan utan bara flytta från ett kar till ett annat.

                        Jag kom på nu att jag har ju 15 kar i källaren ho smin far. Ni hade kunnat få ett att ha yngel i. Och om ni inte orkar kläcka artemia på det sättet som jag skrev till Tommy på FB så köp skalade artemia-ägg. Inte riktigt lika näringsrikt och vattnet blir lätt grumligt men det funkar.

                        ni kommer se yngel efter ungefär 5 dagar. Sen kommer dom försvinna med största sannolikhet efter 3-5 dagar utan yngelkar och extra näringsrik mat. Jag drog upp 60 yngel från dessa föräldrarna och dom fick gå i ett eget kar då.

                        P.S

                        testa att fota ellioti i blått ljus. Jag slog på endast ett blått lysrör igår och när en ellioti hanne kom simmandes fram till rutan så såg man bara 2 neongröna ögon. Riktigt jäfla coolt!
                        Senast redigerad av SuperAquaMan; 05 October 2010, 16:54.

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          Ursprungligen postat av SuperAquaMan
                          Nej det går att flytta roten med ägg utan problem. Självklart ska man inte låta roten stå uppe i onödan utan bara flytta från ett kar till ett annat.

                          !
                          Kan jag absolut inte hålla med om.. Direkt äggen når syre så "dörrr" dom .

                          Varje gång jag skullat flytta exempelvis roten med ägg så har äggen dött.
                          Men dom gångerna jag låtit naturen ha sin gång har det ialla fall blivit yngel.


                          Men detta är hos mig.. Kan ju vara otroligt olika från ställe till ställe.

                          Kommentar

                          • Rooster
                            • March 2006
                            • 1468

                            Har aldrig flyttat nått föremål med rom men jag vet folk som gör det emellanåt å det brukar funka bra.
                            Fish for Life!!!

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              jasg rekomnedrar inte heller. lättare att suga ut ynglena med slang när de blivit frisimmande. så gör jag.

                              men OM du skulle lyfta ur roten så lägg ner en bunke i karet under vattnet o lägg roten i den ( under vattnet) o sen kand ulyfta hur den till ett eget kar. se till att äggen inte får kontakt med luft bara. man kan placare ett litet filter som har utblås över äggen så de fläktas såsom av föräldrarana.

                              Kommentar

                              • Rooster
                                • March 2006
                                • 1468

                                Ursprungligen postat av Hellsson
                                Tack för svaret!
                                Då är det nog dags för de att kläckas snart tror jag spännande!
                                Men det är ju nog som du säger då att det inte tar in dom i munnen utan vaktar de i gropar istället.

                                De har grävt runt 20 gropar nu haha! Av dom är det ca 5-6 stora gropar, i kanten av roten och under stenar och så.
                                Hoppas de klarar sig nu bara

                                Ska antagligen hämta 2 små akvarium imorgon, vet ej storlek men tror ett är på ca 100l och ett på 50l kanske.
                                När kan man flytta över yngeln tycker du? Efter en vecka? Sen gör vi nog så att vi flyttar över ca hälften av ynglen så mamman och pappan inte blir för "stressade". Så får vi prova oss fram vad som funkar bäst!

                                Haha jisses då har de legat i mao. =)
                                När ynglen skall flyttas med bästa resultat är jag dock dålig på. Men risken med att vänta för länge (1 vecka är ganska länge) är ju att de kan ha blivit mat åt andra fiskar hela bunten. Först får ni kolla hur mkt frisimmare det blev men att spara ca hälften som ni säger tycker jag låter bra. Sen hur länge ni skall vänta vet jag inte exakt men jag ser iaf inga nackdelar med att ta dem tidigt men det kanske finns nån som har nån invändning mot detta?

                                (OT)
                                Sen skall man oxå vara medveten om att mkt yngel dör oavsett om de får föda eller att det inte finns några predatorer. Fiskar öht å i synnerhet sådana som får stora kullar har i genomsnitt så dålig kvalitet på sin avkomma så mkt yngel "dör av sig själva" pga att de är genetiskt svaga typ, detta är iaf mina erfarenheter och detta är den största orsaken till att när man säljer fisk till butiken eller ser nån annonsera ungfisk nånstans så rör det sig oftast om ca 15-60 ungfiskar, så klart med vissa undantag.

                                Men visst det är inte alltid såhär och det har faktiskt föreslagits att en faktor som ligger bakom ciklidernas snabba evolution och (anpassningsförmåga, ibland bara på nån generation eller så), är det faktum att hos vissa par överlever bara en handfull yngel tillslut eller inga alls medan vissa par lyckas med att dra upp nästan hela kullen...
                                Oj nu blev det lite utsvängingar igen...=)
                                Fish for Life!!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...