720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Våra påfågel-yngel började simma igår !

    Kommentar

    • Narien
      • August 2010
      • 181

      Det är ju helt galet många yngel Ni har ju tidigare "räddat" yngel från era eliotti om jag inte minns fel, hur höga dödsfall har ni på dem? Och vad gör ni med dem när de blir förstora (även för era större yngelkar), eller det problemet har inte inträffat än?

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        Ursprungligen postat av Narien
        Det är ju helt galet många yngel Ni har ju tidigare "räddat" yngel från era eliotti om jag inte minns fel, hur höga dödsfall har ni på dem? Och vad gör ni med dem när de blir förstora (även för era större yngelkar), eller det problemet har inte inträffat än?
        Hehe jaa
        Humm... det är väldigt svårt att säga, men skulle tippa på att vi kanske har runt hälften kvar från de första elliotiynglen. Tror dom är runt 4 veckor nu. Men svårt att se för samtidigt som yngel dör så växer ju de andra så det ser nästan ut som lika många nu ändå hehe.
        Än så länge har vi inga problem med storleken på karen. Elliotiynglen är fortfarande små och 152litarn räcker ett bra tag till! Men när de blir förstora så kommer vi göra oss av med dem, till akvarieaffärer och liknande. Kanske att man behåller några
        Samma gäller påfågelynglen, runt hälften kommer kanske klara sig (ingen aning igentligen men det är vad man hört iaf) och när de vuxit ur det karet de är i nu flyttas även dem till en 152litare. När de vuxit ur det med säljer vi dom också. Dvs om det är i tillräcklig storlek för det då... annars får vi la skaffa ett större yngelkar hehe!

        Kommentar

        • Narien
          • August 2010
          • 181

          Nu vet jag inte vad sånna fiskar är värda, men det skulle ju vara jätteskoj om man kunde gå plus (eller inte jätte minus iaf) på sin hobby

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            Ursprungligen postat av Narien
            Nu vet jag inte vad sånna fiskar är värda, men det skulle ju vara jätteskoj om man kunde gå plus (eller inte jätte minus iaf) på sin hobby

            Ja nu går vi knappast plus iaf haha med tanke på all mat, el osv.
            Vi får nog inga stora penga för dom men det är inte det som är tanken med det hela heller så det spelar ingen roll. Ska bli roligt att se dom växa upp iaf!
            Men visst hade det vart härligt om man gick plus med

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              Påfågelynglen verkar må bra
              De simmar runt och äter när det är matdags. Och jisses vilka stora munnar de har för att vara yngel haha!
              De 4 dagar gamla elliotiynglen mår också bra, dock har jag sett att syskonen tar en och annan som en tidigare har nämnt att de gärna gör. Men men vad gör man De får gå kvar i 720karet.

              Syskonen. 27 dagars mellanrum. De växer kan jag lova!
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2946b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 180,0 KB
ID: 2128648

              Pappa
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2828b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,5 KB
ID: 2128649


              Yngelkaret för påfåglarna.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2934b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,6 KB
ID: 2128650

              Lite söta är de allt! Och det äter med tanke på bajskorven
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2924b.jpg
Visningar: 3
Storlek: 130,5 KB
ID: 2128651

              En snigel som får hjälpa till att hålla rent.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2912b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,7 KB
ID: 2128652

              Kommentar

              • robidobban
                • March 2009
                • 652

                Ursprungligen postat av Narien
                Nu vet jag inte vad sånna fiskar är värda, men det skulle ju vara jätteskoj om man kunde gå plus (eller inte jätte minus iaf) på sin hobby
                oscarcikliderna kan du nog få för ca 60-70 kr när dom är runt 5-6 cm.
                ellioticikliderna vet jag inte riktigt men jag tror nog dom ligger på samma pris.

                Kommentar

                • Narien
                  • August 2010
                  • 181

                  Det skulle ju vara helt fantastiskt, då måste ju iaf skälva yngelhanteringen gå plus

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    Mycket najsig ställning det där
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Hellsson
                      • January 2010
                      • 840

                      Ursprungligen postat av robidobban
                      oscarcikliderna kan du nog få för ca 60-70 kr när dom är runt 5-6 cm.
                      ellioticikliderna vet jag inte riktigt men jag tror nog dom ligger på samma pris.
                      Det hade ju inte vart fel om det kunde bli såpass

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        Ursprungligen postat av danne0301
                        Mycket najsig ställning det där
                        Tack! Riktigt nöjd med den, även fast den inte är den snyggast direkt :P

                        Kommentar

                        • Hellsson
                          • January 2010
                          • 840

                          Jahopp då var de nya elliotiynglen borta. Antagligen har de flesta blivit uppätna av deras äldre syskon som blev kvar i 720karet (resten i yngelkar).
                          Lite tråkigt men vad gör man. Syskonen vart nog nöjda iaf Det dröjer nog inte länge innan en ny kull kommer..
                          Detsamma gäller nog Påfågelcikliderna. De putsar stenen och gräver och "rycker" nu igen precis som de gjorde innan de la ägg sist, (som endast var 10 dagar sen).
                          Någon som har nån aning om hur fort ciklider KAN lägga ägg igen, alltså hur fort produceras det nya ägg? Hade vart kul o veta

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            Liten film på våra Elliotiyngel som går i ett yngelkar på 152liter.
                            Här försöker alla få en bit av några maltabletter vi slängde i

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Kul att se att de växer till sig såpass mycket.
                              Att Oscarcikliderna leker med ett par veckors mellanrum är nog inget ovanligt, diskus lägger en ny kaka efter någon vecka om det gått åt pipan, så kan de hålla på ett tag tills de behöver vila och då kan det ta ett tag innan de kommer igång igen. Precis som Ancistrus osv...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Hellsson
                                • January 2010
                                • 840

                                Ja de är riktiga matvrak
                                Okej, får hoppas att de får till de snart igen! En tråkig nyhet är att doppvärmaren vi har i yngelkaret för påfåglarna inte riktigt är som den ska. Iomed att vattnet var ganska varmt (runt 29grader kanske, och doppvärmaren stod på 26grader) så sänkte vi den ytterst lite igår kväll, bara så att lampan skulle släckas.
                                Imorse när jag vakna så kände jag på vattnet och det var riktigt kallt.
                                Såg sen att de flesta ynglerna bara låg på sidan och flöt med i strömmen. Har antagligen fått en chock av temraturskillnaden.
                                Så jag höjde genast jättelite (ca en halv grad) så får se om tempen blir lagom sen. Vi ska inhandla en ny doppvärmare så fort som möjligt.
                                Nu är det bara att hoppas att ynglerna piggnar till igen och att dom klarar sig. Riktigt tråkigt är de iaf... :/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...