720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj!
    Förjävla fina bilder du tar på fiskarna!
    Jag (och Ansjo) har ju varit hos er och fått kolla på det här enormt läckra karet, mycket trevligt!
    Ang. det här med Påfåglarna och yngelvården så räcker ju akvariets volym till hur bra som helst och det är sparsmakat inrett - det är inte där "problemet" ligger, utan det faktum att ett antal ellioti har sina revir precis intill Påfåglarna. I naturen, som man ju försöker efterlikna så mycket man kan, har ju inte dessa ciklider sina lekplatser så här tätt intill varandra. Följden av detta blir att elliotiarna blir som "myggor" som besvärar Påfåglarna - som ju bara av sin egen storlek rör runt och inte kan hålla ordning på sina yngel på ett effektivt sätt.
    Det är likadant när man har stora Discusar i ett "sällskapskar" och dessa går med yngel - när de skall mota bort några tetror eller mindre ciklider så far de runt och vispar omkring med sina stora platta kroppar och det blir snabbt skit av yngelsvärmen.
    De bästa och mest framgångsrika påfågelslekar jag sett är då ett par får gå ganska ostört i ett rymligt kar. Jag tror nog att ni trots allt snart får se rejäla svärmar med påfågelsyngel - det är ju inte försvarandet i sig som det är fel på, utan mer att de mindre elliotierna "stör" dom, och detta kan de nog få häng på efter några gånger!

    Man tackar man tackar!
    Tack för ett bra svar! Tror med att det är det som gör det... Elliotisarna är ju väldigt revirhävdande (framförallt mot varandra) och påfåglarna är ganska snälla såsätt.
    Men att ynglen blir uppätna är helt enkelt något man får räkna med när man trycker ner massa fiskar i samma kar
    Tycker så synd om påfåglarna för jag tycker de ser så "ledsna" ut ibland haha!

    Nu har vi ju massa Geophagus i karet med, så det gjorde nog att ynglen försvann fortare kan jag tänka mig. Förra gången hade vi bara påfåglarna och våra 2 Elliotipar.

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      Peter Luths:
      Grattis igen! Riktigt kul att se, håller tummarna att det går vägen!
      Vackra fiskar. Hannen såg riktigt fin ut med allt det svarta i teckningen också!
      Uppdatera gärna senare med info om hur det går för dig

      Danne 0301:
      Fräckt att de la ägg i affären Brukar ju inte gå isådär hiskans stora kar där. Hur stort var karet?
      Synd att de höll på att äta äggen... Kanske var första gången så dom kanske inte hade några riktiga "föräldrainstinkter" än?

      VisualDarkness:
      Ja, Ellioti är verkligen otroligt vackra fiskar!

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        Hmmm ja hur stort kan det vara..ett juwel runt 500L skulle jag tippa. Kul grej iaf
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          Det är då själve fan!
          Nu har man fått vita prick i karet... syns nästan bara på påfåglarna än så vi får hoppas det stannar där med.
          Och så får vi hoppas att våra sötnosar visar sig stora och starka nu så skiten försvinner! Blir till att köpa medicin efter jobbet och starta kuren med en gång...

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            Hur kan det ha gått till?
            Jag har hittills inte råkat ut för det (vad jag vet) trots brist karantän, många olika inköp av fisk försvagade fiskar av olika anledningar. Era ser ju så pigga och fina ut.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              Ursprungligen postat av VisualDarkness
              Hur kan det ha gått till?
              Jag har hittills inte råkat ut för det (vad jag vet) trots brist karantän, många olika inköp av fisk försvagade fiskar av olika anledningar. Era ser ju så pigga och fina ut.
              Inte den blekaste!
              Första tanken var att vi stoppa i en hel del fisk för ett tag sen (geophagus)... men då borde det väl brytit ut tidigare?
              Vi har gjort regelbunda vattenbyten och fiskarna äter och leker och har mått bra hela tiden.
              Vi stoppade ju i en ny redmoorrot och lite växter igår, kan det vara orsaken? Låter lite knasigt det med tycker jag...

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                Kom på att sjukdomar kan ju bryta ut pga stressade fiskar.
                Kanske är den nya inredningen trots allt som är orsaken? Och det är ju främst påfåglarna som är drabbade... De kanske tycker utrymmet blivit för begränsat då det haft ganska stor öppen yta att röra sig på tidigare?

                Kommentar

                • Hellsson
                  • January 2010
                  • 840

                  Då vart det blått!

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5142b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 314,5 KB
ID: 2129812

                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5147b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 328,8 KB
ID: 2129813

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    Vad är de där stora plantorna för några i mitten och till vänster? Svärdplanta?
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • Hellsson
                      • January 2010
                      • 840

                      Ursprungligen postat av danne0301
                      Vad är de där stora plantorna för några i mitten och till vänster? Svärdplanta?
                      Det är någon form av anubias, minns inte riktigt vart den kom från
                      Tror inte den till vänster är samma sort som dem i mitten... men blev väldigt osäker nu hehe!

                      Kommentar

                      • Peter Luths
                        • November 2008
                        • 32

                        Liten uppdatering
                        Idag när jag vaknade och tittade i akvariet så hade romen börjat röra på sig.
                        Tycker det är mycket spännande och roligt. Men tar inte ut något i förväg.
                        En får vara glad så länge de vårdar de små.

                        Kommentar

                        • Hellsson
                          • January 2010
                          • 840

                          Grattis :-) kommer säkert gå kanon!
                          /Tommy

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            Nu är prickarna på god väg att försvinna!
                            Våra senaste yngel från elliotisarna började simma idag med! Så de har verkat klara både värmen (ligger på 29grader nu pga sjukdomen) och vitaprick... =)

                            Kommentar

                            • Hellsson
                              • January 2010
                              • 840

                              Oscar yngel! Nu är de 42 dagar gamla.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Nu börjar det synas vad det är för fisk, det är aldrig fel! De kommer säkerligen att börja dra iväg i storlek nu när det är lättare att ge dem bra foder...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...