720 Sydamerika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Tråkig nyhet... Väldigt tråkig nyhet...
    Igår kväll titta vi in i rummet där Ellioti-yngel karet står. Vad finner vi? Alla döda.
    De låg överallt i karet... och de få som inte vad döda stod och flämta i ett hörn.

    Hemsk syn !
    Det första som slog oss var - BYT VATTEN! illa kvickt. Fram med slang som suger ut vatten och samtidigt slang som fyller på.
    Efter en stund börja vi undra om det verkligen var vattnet. Vi har ju gjort på samma sätt hela tiden. Bytt regelbundet, 2 pumpar och doppvärmare. Allt funkade som det skulle.
    Sniglarna och ancistrusen mådde också bra.
    Det enda vi gjort "annorlunda" Var att vi matade med en annan mat i förrgår kväll och igår, hemmagjord räkmix.
    Så antagligen är det maten som gjort detta mot dom... Dock är det konstigt då inga andra fiskar reagerat på detta sättet, inte våra andra yngel heller.

    Nån annnan förklaring kan vi inte komma på... kan ni ?

    Hur som helst är det förjäkla tråkigt!! Så som vi kämpat för att få dessa att klara sig...

    64 yngel fick vi det till som vi tog ur från karet. Vi lämna kvar dom som levde i hopp om att de ska klara sig och som tur var lever de även idag!
    All inredning är också borta så vi verkligen kunde slampsuga botten från matrester.

    RIP
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5808b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,3 KB
ID: 2130566

    Ett av de yngel som är kvar
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5826b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,0 KB
ID: 2130567

    Karet som det såg ut efteråt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5811b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 95,3 KB
ID: 2130568

    Kommentar

    • Mysgrisen
      • January 2010
      • 182

      Nä...fy vad tråkigt

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        Mmm ... roligare saker har man ju vart med om!

        Kommentar

        • VisualDarkness
          • February 2010
          • 7417

          Va! Vad i h-vete hände som orsakade detta?
          180l Sällskap:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
          60l Asien:
          http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

          Kommentar

          • Narien
            • August 2010
            • 181

            Fan vad synd

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av Hellsson
              Tråkig nyhet... Väldigt tråkig nyhet...
              Igår kväll titta vi in i rummet där Ellioti-yngel karet står. Vad finner vi? Alla döda.
              De låg överallt i karet... och de få som inte vad döda stod och flämta i ett hörn.

              Hemsk syn !
              Det första som slog oss var - BYT VATTEN! illa kvickt. Fram med slang som suger ut vatten och samtidigt slang som fyller på.
              Efter en stund börja vi undra om det verkligen var vattnet. Vi har ju gjort på samma sätt hela tiden. Bytt regelbundet, 2 pumpar och doppvärmare. Allt funkade som det skulle.
              Sniglarna och ancistrusen mådde också bra.
              Det enda vi gjort "annorlunda" Var att vi matade med en annan mat i förrgår kväll och igår, hemmagjord räkmix.
              Så antagligen är det maten som gjort detta mot dom... Dock är det konstigt då inga andra fiskar reagerat på detta sättet, inte våra andra yngel heller.

              Nån annnan förklaring kan vi inte komma på... kan ni ?

              Hur som helst är det förjäkla tråkigt!! Så som vi kämpat för att få dessa att klara sig...

              64 yngel fick vi det till som vi tog ur från karet. Vi lämna kvar dom som levde i hopp om att de ska klara sig och som tur var lever de även idag!
              All inredning är också borta så vi verkligen kunde slampsuga botten från matrester.

              RIP
              [ATTACH=CONFIG]40984[/ATTACH]

              Ett av de yngel som är kvar
              [ATTACH=CONFIG]40985[/ATTACH]

              Karet som det såg ut efteråt.
              [ATTACH=CONFIG]40986[/ATTACH]
              Usch. Vilken mardröm, hoppas att resterande överlever
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                Ja det är förjävligt!
                Ca 3 månader hade vi haft dom!

                Får väl trösta oss med att påfågeläggen håller på att kläckas nu...

                Kommentar

                • Hellsson
                  • January 2010
                  • 840

                  Jag vill veta vad fan som hänt! (Tommy som skriver).
                  Jag och en vän till mig Martin, Gjorde denna räkmix i onsdags efter ett recept som detta. http://www.zookoll.se/dp_artiklar.ph...t&id=40&site=1
                  Jag har en tanke. Att de på något sett blivit kvävda av maten!? kanske inte klarade spenat eller något!?
                  Eller vad f.. kan det vara som gör att så många fiskar dör på ca 2-3 timmar???

                  Snälla hjälp.
                  Vill inte göra samma misstag igen (Om vi nu gjort det?)

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    fy fan vad ledsamt, lider med er Hoppas någon knäcker koden för det låter ju onekligen som något med mixen..
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      En tanke, såg ni att all mat blev uppäten? Annars kan det vara det som var problemet, inte maten i sig för den förutsätter jag är väldigt finfördelad.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        En tanke, såg ni att all mat blev uppäten? Annars kan det vara det som var problemet, inte maten i sig för den förutsätter jag är väldigt finfördelad.
                        Hej Anders! Ja maten är ju mixad med en matberedare med skär i toppen och en sådan supervass kniv i botten NOGA! så det har du rätt i..
                        Möjligt att det berodde på att de inte åt upp allt!? jag vet inte.. maten sjönk enna å var ju frusen så de höll på för fullt när jag lämnade för en dusch. sen gick jag ju in ett par timmar senare för att ge de andra kvällsmat! å fick denna chock! då låg det ju lite mat här och var.. men att det skall gå så fort!?

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Det har inte droppat nåt från någon flaska eller nåt i karet, typ EasyCarbo?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Det har inte droppat nåt från någon flaska eller nåt i karet, typ EasyCarbo?
                            Är inte det växtmedel? Nej det har det inte gjort, har aldrig använt sådant! Inget annat medel heller faktiskt.. Eller jo beredningsmedel men inte i dessa kar.

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              bara spånar vidare här...

                              Maten är fryst, små yngel glufsar i sej och kanske blir kalla av maten??
                              liksom ätit för stora bitar av det frysta ...?

                              Fast å andra sidan... på 2-3 timmar borde dom få upp tempen (om dom inte dog direkt)
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Hellsson
                                • January 2010
                                • 840

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                bara spånar vidare här...

                                Maten är fryst, små yngel glufsar i sej och kanske blir kalla av maten??
                                liksom ätit för stora bitar av det frysta ...?

                                Fast å andra sidan... på 2-3 timmar borde dom få upp tempen (om dom inte dog direkt)
                                Jo det är ju en teori också men är tveksam till det med.
                                Vi brukar mata dom med frysta mygglarver och det har aldrig varit några problem... samma med frysta bosmider osv när de var mindre.
                                Visserligen brukar vi tina upp det i ett glas först så det delar sig men vi har också slängt i hela bitar... Och det tinar upp sig med en gång de börjar tugga på det...
                                Men jag vet inte.... grejjen är att de som inte var döda var ju inte direkt pigga de heller... låg och flåsade och höll sig i kanterna... de gör de även idag och om det var tempen borde de ju definitivt fått upp den nu...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...