Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Bra fisk i bra storlek ligger på runt 500:-/st och uppåt...mindre billigare fisk är inget att köpa, mycket jobb och större risk att det går åt pipan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      I'm Baaaak! Jag hade lätt kunnat gå in här vid 04.30-tiden då jag kom hem - men det var en lugn kväll - jag är ju fortfarande vrålförkyld, så på ölfronten var det trögt, faktiskt - och sängen lockade mer än zoopet.
      Var ute i stugan nu och kollade läget. RT-paret har kvar sina yngel och de blå har en fin "sprattelhög" på konen - gôtt läge med andra ord!

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        ...kul!!

        /Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Lite lördagsgodis!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Lite lördagsgodis!

            Japp! Dessa bilder och lite röd-vindruvs-dricka i glaset och lite tittande på mina kar så är kvällen fullständig
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Simon Wikström
              • January 2011
              • 223

              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Lite lördagsgodis!
              Snygga Discusar och kul att du får nya ägg/yngel hela tiden!
              Mvh Simon
              720 l med 2 st Hypostomus soniae.
              105 l med VF Poecilia reticulata.

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                fan va fort ynglena växer..ser man nu på RT plattisarna!!
                härligt!

                Är detta den första leken Efter att du bytt till vit bakgrund hos blåparet?
                blir riktigt spännande nu med hur ynglena klarar sej...
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Det andra RT-paret förstår jag? Kanske du borde döpa om tråden till "Lekstugan" istället?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Lite lördagsgodis!
                    Det där med vitfärg är nog ganska fullt i fan tror jag, speciellt med dina argument!
                    Jag körde ofta med målat på insidan just för att slippa spegeleffekten. Problemet med det är att man alltid undrar om färgen skall släppa något gift. Det skall bli riktigt kul att se hur det går med kullen på konen.

                    Romen på roten ser dock helt fantastiskt ut!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Bra fisk i bra storlek ligger på runt 500:-/st och uppåt...mindre billigare fisk är inget att köpa, mycket jobb och större risk att det går åt pipan.
                      Hur stora tycker du man skall köpa? Min erfarenhet var att det var enklare med relativt små och unga exemplar.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av bossep
                        Det där med vitfärg är nog ganska fullt i fan tror jag, speciellt med dina argument!
                        Jag körde ofta med målat på insidan just för att slippa spegeleffekten. Problemet med det är att man alltid undrar om färgen skall släppa något gift. Det skall bli riktigt kul att se hur det går med kullen på konen.

                        Romen på roten ser dock helt fantastiskt ut!
                        Målat på insidan? Måla glaset på utsidan är ganska vanligt, men insidan...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Målat på insidan? Måla glaset på utsidan är ganska vanligt, men insidan...
                          Ja om man målar insidan slipper man reflexer. Kanske inte så vanligt men jag kom på att man kunde göra det i odlingsburkar efter att ha byggt plywood och cement burkar och aldrig hade problem med skuggboxning i dessa. Jag målade helt enkelt glasen med epoxy färg.

                          Edit: Jag provade med ljusfärg med Malawi men de blev riktigt bleka då speciellt rödzebra. Men det är ju stor skillnad på Discus och Malawi!
                          Senast redigerad av bossep; 16 April 2011, 20:37.
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av bossep
                            Hur stora tycker du man skall köpa? Min erfarenhet var att det var enklare med relativt små och unga exemplar.
                            Runt 10-12 cm. Ju mindre desto mer problem att få upp dem i storlek och bra form/utseende. Är det sedan ett inrett kar är det mer eller mindre bortkastade pengar att köpa mindre diskus.
                            Jag har aldrig sett snygg diskus som är uppväxta från små ex och har gått i ett sällskapskar och där slutresultatet ser bra ut. De får ofta stora ögon i förhållande till kroppen, blir ofta mindre i storlek, konstig form och börjar ofta leka i alldeles för tidig ålder/storlek.
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Ja om man målar insidan slipper man reflexer. Kanske inte så vanligt men jag kom på att man kunde göra det i odlingsburkar efter att ha byggt plywood och cement burkar och aldrig hade problem med skuggboxning i dessa. Jag målade helt enkelt glasen med epoxy färg.

                            Edit: Jag provade med ljusfärg med Malawi men de blev riktigt bleka då speciellt rödzebra. Men det är ju stor skillnad på Discus och Malawi!
                            Klarade sig silikonet då? Många färger reagerar med silikonet och med läckage som svar...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Härliga yngelbilder!
                              Hoppas du får upp ett "lagom" gäng yngel som du kan dela med dig av åt folk.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • bossep
                                • March 2010
                                • 4447

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Runt 10-12 cm. Ju mindre desto mer problem att få upp dem i storlek och bra form/utseende. Är det sedan ett inrett kar är det mer eller mindre bortkastade pengar att köpa mindre diskus.
                                Jag har aldrig sett snygg diskus som är uppväxta från små ex och har gått i ett sällskapskar och där slutresultatet ser bra ut. De får ofta stora ögon i förhållande till kroppen, blir ofta mindre i storlek, konstig form och börjar ofta leka i alldeles för tidig ålder/storlek.

                                Klarade sig silikonet då? Många färger reagerar med silikonet och med läckage som svar...
                                Tack bra synpunkter! Jag håller med om problemet med lek på för små och unga djur! Resten är nytt för mig, men det var ju några år sedan jag höll på.

                                Färg. Ja den fastnar inte på silikon. Jag tejpade oftast glaset om jag la bred fog och sedan lite halvdålig tejpning av silikonet. Resultatet blev oftast lite flagand färg från skarvarna men aldrig lekage. Kanske jag hade tur?
                                “You can’t see the future if you don't know the history.”
                                "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                                Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                                Kommentar

                                Arbetssätt...