Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av bossep
    Jag tänkte inte på den här biten utan mer det där med fiskars känslor vad de har i huvudet, osv.
    Ibland tror jag fiskar är både smartare och klokare än vad vi människor är!
    Jag håller dock helt med om att vi inte skall jämför folk och fisk!
    Det skulle vara intressant att se vad som händer i det scenariot. Dina fina RT i ett lek kar och sedan tillbaks i den stora burken. Jag gjorde ofta så men det skulle vara intressant att se hur det skulle funka hos dig. Det är ju kanske lite riskabelt med så fina fiskar och sedan går det ju åt en hel del plats att dra upp en eller ett par kullar!
    Nej, vi kan ju liksom inte föreställa oss hur fiskar "tycker och tänker". Men, att de inte "funderar" som vi gör är nog ganska uppenbart. Och då menar jag inte att vi människor är "superior" på något vis - det finns nog ingen mer korkad art än människan i universum...

    Man kan nästan säga att jag redan gjort experimentet att sätta ett fungerande par i en egen kub; det vita WB-paret, som fick flytta då den här RT-gruppen kom. Det fungerar inte alls, kan jag säga - detta par behöver uppenbart något att rikta aggressivitet och instinktskänslor emot. De funkade hur bra som helst tillsammans med en massa "naturlig störfisk" men har i sin egen kub helt och hållet tappat sugen - så fort honan lägger ägg, äter hanen upp dessa... och de bråkar sinsemellan. Så blev det med den grejen - total flopp, och det enda jag kan göra nu är att sätta dom i den nya kuben och där försöka skapa ett "sällskapskar" så de kan blomma ut igen.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av VisualDarkness
      Mats, du är jobbig med tanke på hur sugen man blir på diskus...
      Tyvärr känns mitt tomma 222l i minsta laget, speciellt på höjden.
      Haha! I know... I know...

      Kommentar

      • bossep
        • March 2010
        • 4447

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Nej, vi kan ju liksom inte föreställa oss hur fiskar "tycker och tänker". Men, att de inte "funderar" som vi gör är nog ganska uppenbart. Och då menar jag inte att vi människor är "superior" på något vis - det finns nog ingen mer korkad art än människan i universum...
        Absolut! Undrar hur jag skulle reagera om dom stängde in mig med en snygging i ett rum med en fin dubbelsäng, trapetser, o.dyl? Då kanske jag blev som en av dina diskusar! Om man nu skall dra en parallell i alla fall.


        Man kan nästan säga att jag redan gjort experimentet att sätta ett fungerande par i en egen kub; det vita WB-paret, som fick flytta då den här RT-gruppen kom. Det fungerar inte alls, kan jag säga - detta par behöver uppenbart något att rikta aggressivitet och instinktskänslor emot. De funkade hur bra som helst tillsammans med en massa "naturlig störfisk" men har i sin egen kub helt och hållet tappat sugen - så fort honan lägger ägg, äter hanen upp dessa... och de bråkar sinsemellan. Så blev det med den grejen - total flopp, och det enda jag kan göra nu är att sätta dom i den nya kuben och där försöka skapa ett "sällskapskar" så de kan blomma ut igen.
        Se där, då har du svaret. Hos mig funkade det ofta. Men jag tog bort föräldrar eller yngel efter en tid och det fungerade.
        Det kan ju vara ett vissa diskusar agerar exempelvis som de flesta paletter. Vi kan bara observera och lära av misstagen.
        “You can’t see the future if you don't know the history.”
        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Tack för svaren
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Halloj!
            Jag drar in två (kassa) bilder på dagens status. RT-figurerna är duktiga som bara den. Det andra paret står och fläktar "sprattlare" nu. De blå tycks vara nöjda med en vit bakgrund, och håller ynglen fint samlade.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              Du kanske lyckas få upp ett hyfsat gäng med dina duktiga fiskar!
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av VisualDarkness
                Du kanske lyckas få upp ett hyfsat gäng med dina duktiga fiskar!
                Ja, skulle de hålla dessa ynglen ett tag till så kan det nog bli så att jag hävertar upp ett gäng av varje - sen börjar eländet med yngeluppdragning... Men, jag har gjort det förr och nu är jag banne mig lite sugen på att göra det igen!

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  Ursprungligen postat av mats bryzell
                  ja, skulle de hålla dessa ynglen ett tag till så kan det nog bli så att jag hävertar upp ett gäng av varje - sen börjar eländet med yngeluppdragning... Men, jag har gjort det förr och nu är jag banne mig lite sugen på att göra det igen!
                  go go go go
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Nu har jag gaggat yngelvård i en annan tråd, som handlar om blåciklider - då kan det vara gôtt att slänga upp en film på de blå discusarnas yngel från tidigare ikväll;

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Ett par filmer från igår kväll (20/4-11) och några bilder från idag (21/4-11).



                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Fasen Mats, de RT-yngeln kommer troligen att klara sig nu när de vuxit så stora i karet. Om jag hade varit i dina kläder hade jag testat att suga upp några av dessa och släppt ner till ditt stora Stendkerpar, så de får leka adoptivföräldrar...
                        Jäkligt gott att se!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Fasen Mats, de RT-yngeln kommer troligen att klara sig nu när de vuxit så stora i karet. Om jag hade varit i dina kläder hade jag testat att suga upp några av dessa och släppt ner till ditt stora Stendkerpar, så de får leka adoptivföräldrar...
                          Jäkligt gott att se!
                          Ja, det är väl för konstigt ändå - exakt det du föreslog nu har jag funderat på. Jag funderade på om jag skulle suga upp lite RT-yngel och sätta dom i en egen burk - men fick tankar på att istället släppa ner ynglen till dom blå - som nu tycks vara helt inne på att vårda yngel (med vita bakgrunder och utan lek-kon...).

                          Nu knäcktes sidan - så jag sätter in filmerna och bilderna här igen, om det mot all förmodan är någon som vill kolla!




                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Som vanligt då, två själar - en tanke!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              Vilka duktiga föräldrar!!!

                              Hur många gånger har RT-paret lekt max??
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Som vanligt då, två själar - en tanke!

                                Precis som vanligt! Du vill inte se mitt nya djupa, låga räk-kar med massor av bunden mossa på rötter... Skojade bara!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...