Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Luddson
    svarade
    Hannesc skall jag ha ett bottenmaterial om jag har dessa 8 fiskar som jag nyligen visade?
    Då jag heller inte tänkte ha så många växter, tänkte ha någon iaf, du har javaormbunke va?
    Har snart läst alla beskrivningar om alger på zoopet och jag undrar om hur det går när man ej har t.ex. snabbväxande växter i akvariet?
    Tack

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    honor kan med vara aggro, men generelt hannar ja. du får la be om en hanne o tre honor.

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Okej tack för du svarar på mina frågor

    Det är hanarna som är aggressiva eller är jag fel ute nu?, isånnafall vad händer om man får 4 hanar vid köp av 4 socolofi?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    a fast thomasi är ingen malawi-ciklid. den ska du nog inte ha med malawi.

    ja de kan vara agressiva, men det är malawi rent generellt. därför de är så¨intressanta med. och därför man ska ha rätt många fiskar. har man få fiskar i ett kar så blir lätt en dominerande hanne jävligt jobbig. hans revir blir stort o de andra få fiskarna får ta massa stryk

    har man fler fiskar blir reviren mindre o fler fiskar att sprida ut agressionerna på. därför bör man köra på 10 fiskar/100L. om det är mbunas. happlisar är det 10 fiskar/ 200L

    märkväl. detta är bara tillhuggna tumregler. bör alltid kolla upp varje fisk typ innan man köper

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Okej tittade lite på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149 också hur många bör jag ha i mitt akvarium allt som allt? Vill ju inte att fiskarna ska må dåligt liksom.

    Polare säger att jag inte bör ha socolofi för han läste att folk hade kommenterat dom som tuffa och argsinta mot andra fiskar i akvariumet, stämmer detta eller ska jag bara köra på? Tack =)

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    asså har man malawi så kan man sikta på 10 mbunas på 100L vatten. det går att ha de två sorterna ihop ja. men asså att ha sånna här fiskar i ett kar med massa växter är rätt dumt. de har så fina färger så man vill gärna att akvariets inredning ska vara i typ en färg eller så så att man verklgien SER fiskarna. att det är dom som "lyser" upp karet.

    så jag tänker iaf.

    sen att de är köttätare spelare inte så stor roll om du vill ha växter. det är inte bara att de käkar växter utan mer att malawi gräver massor. asså de gräver om hela karet. o därmed kommer dina växter inte sitta kvar. lovar dig.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    jo golden är med väldigt vanlig. socolofi är skitnajs. särskillt när hannarna färgar ut ordentligt!

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Okej, men har tittat runt en del nu och undrar om dessa borde fungera http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89, i mitt 90 liters, enligt zoopet är dom ganska lättskötta vilket är en fördel för mig har du någon erfarenhet av dessa fiskar? Ser dock att dom är köttätare, betyder detta att man kan ha mer växter i akvariet lr så?
    Om det går att ha dessa fiskar i mitt akvarium tillsammans bör man ha 2 av båda sorterna då? Tack
    Senast redigerad av Luddson; 29 August 2011, 17:07.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    lättskötta o lättsköta. allt är lättskött om man vet vad de behöver osv. man malawi är inte särskillt svårt.

    men rödzebra är en bra nybörjarfisk. mest för att den är billig och rätt snygg med. o tål en del med.

    har nån lista längre bak i tråden på vad det är för fisk i. orkar inte rabla alla nu :P

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Ok, haha det var som fan
    Letar runt nu för o hitta ett billigt.
    Men dina fiskar vad har du för några och är alla lättskötta?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    6mm funkar bra till det skulle jag tro.

    haha jadu jag är ju smålännig så jag gör bara bra klipp köpte detta för 100:-
    men sen har jag ju silikonat om det. ( mest för att se om jag kunde) o moddat om karet o sen bakgrund o filter etc har ju gått på lite slantar. även om jag fått de sakerna billigt med förståss. men tjaa det är kanske 4-5000:- med allt. fiskar, sten. kar, teknik etc.

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Aa jag menar tjockleken på glaset.Okej det var bara ett kar jag hittade på akvarielagret i bromma. Försöker hitta ett inte allt för dyrt kar.
    Om man får fråga om priset vad gick ditt 250L på?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    hur menar du storleken på glas? tjockleken eller? nja om det inte är ett hillbilly bygge så borde det inte vara några problem. men man bygger inte ett kar som inte kommer hålla.

    om du menar längden eller bredd eller höjd så ser väl det karet helt okej ut! mitt är 110x45x50(L,D,H)

    Lämna en kommentar:


  • Luddson
    svarade
    Okej, tack för svaret!

    En snabb fråga bara, spelar storleken på glaset i ett akvarium någon större roll ifall jag skulle köpa ett nytt.


    Helglasakvarium, 125x40x40cm 200l 1350,0 ( 6 MM glass ), kanske för lite?
    Senast redigerad av Luddson; 28 August 2011, 23:10.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    90L ska du nog inte ha malawi i. det är för litet. du skulle kunna ha tangayikaciklide dock. och då snäcklekare. de är små nog att kunna ha i ett 90 L

    ska du ha malawi bör du inte ha under 200L-kar

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...