Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • gonzo44
    svarade
    Billigt glas på FSG kan ordnas till hur stort kar som helst glasen dom tar in där är roglas och skärs till i fabriken och måtten på dom brukar ligga på 6x4m så det går få ut stoooooora kar där om man vill och pengen är rätt

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Fast visst. Hade ju varit roligare med ett större kar

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ne blir inget nytt kar. Måtten på detta stämmer ju överens med bänken precis. O kostnaden blir 0 kronor. Glas har jag. Silikon har jag. Tar bara lite tid

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Köp aldrig ett nytt kar på blocket för en femhunka, det lär det ju vara värt om man väger arbetet och utgifterna mot varandra.

    Du har ju liksom all teknik redan, det är bara att ta något billigt och köra..

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Nej för fåååån hannesc skär ut den och sätt i en ny stället, inge dåliga nödlösningar nu!!
    Kan tyvärr inte byta rutan. Det är inte hel glas kar utan det sitter en bakelit ram längst ner. O sen sitter fast så in i helvette!! Annars hade jag ju bytt ruta på en kvart. Men nu går det inte tyvärr. Fan.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Nej för fåååån hannesc skär ut den och sätt i en ny stället, inge dåliga nödlösningar nu!!

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Jag tror det räcker gott med 6mm med tanke på att du fat "tapetsera" med silikon så har du ju typ lamellglas över skadan så där lär det inte hända något igen..

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ja som vissa vet så är det flytt på gång här hemma. Jag har ju den goa möjligheten att kunna låna DM här i jkpg som hotell till mina fiskar under flytten. Så malawit är tömt nu.
    Det riktigt sura är att jag lyckades spräcka hela bakrutan när jag städade ur karet. Faaan.
    Ska se om jag kan laga det. Sätta en glasskiva över o Tapetsera med silikon.
    Sprickan är genom hela rutan.
    Tror ni en 40 cm bred 6 mm glasskiva över kommer räcka? På utsidan?
    Eller behöver jag gå upp på 8 mm?
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ok

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    hmm osäker. lite för få. sen är det massa yngel bland stenarna. en hona som släppte yngel igår såg jag. vissa blev jagade o uppätna :P

    men stora fiskarn kanske 15. ska väl i 10 till typ

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Bra där! Hur många individer har du i karet nu?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    lite bilder bara. svårt att få till bra bilder med mobilkamera men vafan. bra röd färg på rödzebrorna!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    De är rätt deppiga om de hamnar i för höga nitrathalter, stora centralfilter torde då bli rätt onyttiga. Jag får det ändå att funka då jag byter typ 70% vatten. Kolfiltrerar vattnet, det är nog rätt nödvändigt vid så stora byten.

    Angående streamer/vågmaskin är du lite inne på rätt spår

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    vågmaskin är nog inte dumt. är nog så att de är dyrare bara :P

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    jo den teorin lät ju inte skit dum. kanske skulle man starta en tråd om detta? vore intressant å veta bara för vetandets skull =)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...