Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • hannesc
    svarade
    hmm jag har tänkt typ en låda. med en list som vilar mot glaskanten. täckglasen ska inte ta någon vikt.

    sen delad i mitten så att man kan öppna för servise. eller nu kom jag på att det blir nog att man kan öppna nästan hela locket. täckglasen är ju på "bredden" o luckan på längden så det blir ju inte lätt då :P haha. så typ 75-80% av "taket" ska vara öppningsbart

    ps bilden ritade jag innan jag kom att mer av luckan måste kunna öppnas.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Händiga Hannes!

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Bra hannes!! framsteg det gillar vi.. hur har du tänkt rampen??

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Japp. då har jag fått staget iaf! får se om jag hinner silikona dit det idag. men stödbitarna blev jääävligt bra. fast jag ska lägga en silikonrand på undersidan med för att hålla upp dom extra mycket.
    eller behövs det inte???

    iaf! var nere hos folket på DM o köpte lite slang tiull mitt nya Eheim 2213 som kommer användas till det nya karet. kommer ozå köra med innerfilter för att få ordentligt med flås då det är malawi som ska bo där.

    så nu samkör jag det filtret i det befintliga 170L malawi karet. hehe två ytterfilter o ett innerfilter där nu.. tokfiltrerat vatten :P

    ivilket fall så lyckades jag få Micke att sälja mig en gammal T8 ramp så nu har jag iaf belysningen ordnad. nu ska den bara tas ut ur ramperna o byggas in i en hemmabyggd ramp. men det är typ det sista jag kommer göra tror jag.

    lite bilder:
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    ser bra ut hannes silikon håller mer än vad man tror....
    ja jag känner så med faktiskt. tackar gonzo. om du har vägarna förbi jkpg nån dag så hör av dig så kan du kanske få en kopp kaffe

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    Problemet som jag ser det är att kontaktytan för mittstaget bara blir 6mm, och vete tusan om det är tillräckligt
    borde bli 12mm om man räknar med kanten på staget som kommer ligga mot fram- resp. bakruta. asså 6 mm från stödbiten + 6 mm från staget när det är dikt an rutorna.

    jag säger dock inte att jag har rätt på nått sätt men jag har ett 120 L akvarium med exakt samma konfiguration, fast då är staget bara 3 cm brett.o där funkar det iaf.

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    ser bra ut hannes silikon håller mer än vad man tror....

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    jo men jag vill inte ha lister längs med hela front o bak. valde mellan sarg eller stag o det blev stag.

    biten är faktiskt 40x15x6mm så den är ju enligt dina spec fast jag håller med. ser lite fjuttigt ut. såg bättre ut i huvvet när jag mätte.

    vill inte ha nått som stör sikten i akvariet. vill helst inte ha nått stag alls men då riskerar det ju att bukta så det fick bli ett stag.
    Problemet som jag ser det är att kontaktytan för mittstaget bara blir 6mm, och vete tusan om det är tillräckligt

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av åheim
    jag tycker du har limmat lite fel... man brukar lägga hela kantlister längs baksidan och front, listerna bör vara 4-5cm breda så att mittstaget har nått att fästa i ordentligt för att få hållfastheten som behövs! Tycker den lilla glasbiten du limmat dit verkar fjuttigt
    jo men jag vill inte ha lister längs med hela front o bak. valde mellan sarg eller stag o det blev stag.

    biten är faktiskt 40x15x6mm så den är ju enligt dina spec fast jag håller med. ser lite fjuttigt ut. såg bättre ut i huvvet när jag mätte.

    vill inte ha nått som stör sikten i akvariet. vill helst inte ha nått stag alls men då riskerar det ju att bukta så det fick bli ett stag.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    Fick hem glas idag. men det var inte jag som hämta dom hos glasmästaren o när jag packar upp (för typ 1 timme sen) så fattas ju mitt 4 cm breda stag i mitten. i stället har jag fått 4 st "lister" som skall sitta på kortsidorna. behöver ju bara två.
    blev fan sur för jag har jävligt svårt att ta mig till glasmästaren då de stänger 17 o jag jobar ju i nässjö o är sällan hemma före halv 6 på kvällen. jävligt typiskt. ska ringa dom imon o skälla.

    limmade iaf dit "stöden" för staget i mitten.
    jag tycker du har limmat lite fel... man brukar lägga hela kantlister längs baksidan och front, listerna bör vara 4-5cm breda så att mittstaget har nått att fästa i ordentligt för att få hållfastheten som behövs! Tycker den lilla glasbiten du limmat dit verkar fjuttigt

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    tack vickson! jo det blir för dyert att köpa en bänk! vill ha en bänk som har samma mått som karet nämligen. svårt att hitta har jag märkt.

    mjaaoo...detta är dock första gången jag får problem med dom. har funkat utmärkt alla nadra gånger jag varit där :P

    men du har säkerligen en poäng

    Lämna en kommentar:


  • vickson
    svarade
    Flitig du är med bänk och allt! Ska bli kul att följa!

    Och glasmästare verkar vara opålitliga typer oavsett var i landet man bor.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Fick hem glas idag. men det var inte jag som hämta dom hos glasmästaren o när jag packar upp (för typ 1 timme sen) så fattas ju mitt 4 cm breda stag i mitten. i stället har jag fått 4 st "lister" som skall sitta på kortsidorna. behöver ju bara två.
    blev fan sur för jag har jävligt svårt att ta mig till glasmästaren då de stänger 17 o jag jobar ju i nässjö o är sällan hemma före halv 6 på kvällen. jävligt typiskt. ska ringa dom imon o skälla.

    limmade iaf dit "stöden" för staget i mitten.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    k-ruta brukar jag handla på, bra priser och god kvalitet
    ja 2tum3 är = 45*70
    ja skruv och lim
    som sagt busenkelt

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    o nu är ju jag inte så hemma på tum-måtten. vad är det för mått i cm? :P 2tum3= 45x70 kanske?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...