Nytt hem till malawi-250L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av Föllförfisk
    jadu, vad har jag för några rör? För det första är båda ramperna kortare än akvariet.. Akvariet är 125 cm, den ena rampen 100 cm, den andra 110 cm. Båda rören är på 30 w, det ena är ett Philips Aqua-relle, det andra står bara Philpis 30 W på. Vet inte hur många watt man bör ha till ett 300 liters? Gissar att T5 är att föredra..? Det jag har är väl vanliga T8. Eller har jag rört ihop det nu? Är väl T5 som är mer effektiva..?
    aa du har vanliga t8. kör jag med på till detta karet. fast det ska ju itne vara så myclet växter.

    tips då : skaffa ett bättre rör. aqua-rellen är bra men det andra kan du byta mot nått bättre.

    sen kan du skaffa reflektorer! ökar effekten med dett dubbla minst.
    jag kommer nog köra med reflektorer..kaaanske. :P

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    men Hannes en fråga bara varför "lägger" du glaset ner på kortsidorna??? varför inte utnyttja bredden på glaslisten.. förstår du hur jag menar?? jag
    gillar verkligen mellan läggen du har nertill
    jo för att jag kände mig inte säker på att limma biten "stående" utåt som jag antar att du menar. tvivalr på att de skulle hålla så bra oxå. räcker med de 6 mm för täckglaset. ideen kom nog från det karet jag sålde till min kompis. det har samma konfiguration.

    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Förresten, vad har du fått för glaspriser när du frågat glasmästare? De verkar ju ha lite koll på läget. I framtiden ska jag prompt ha ett lång men väldigt smalt och lågt kar men har ingen aning om vad det skulle kosta att bygga.
    täckglas ca 53x44 cm X2 + 6mm glas sat o lister= 310:- helt okej i min mening.

    Ursprungligen postat av gonzo44
    väldigt synd att du bor så långt från jönköping detta får jag ta med från jobbet om jag vill ha
    haha! bra gytt! kontacktar dig nästa gång :P

    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Vad är det med Jönköping? Alla verkar ha utmärkta kontakter, ha mängder av material på jobbet och vara händiga som tusan.
    här i småland (kommer ju från värnamo från början) har vi alltid varit händiga o duktiga på att tillverka saker. du har väl hört talas om gnosjö-andan?
    om inte: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosj%C3%B6andan

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    kanske födda med koskit i byxorna

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    väldigt synd att du bor så långt från jönköping detta får jag ta med från jobbet om jag vill ha
    Vad är det med Jönköping? Alla verkar ha utmärkta kontakter, ha mängder av material på jobbet och vara händiga som tusan.

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Förresten, vad har du fått för glaspriser när du frågat glasmästare? De verkar ju ha lite koll på läget. I framtiden ska jag prompt ha ett lång men väldigt smalt och lågt kar men har ingen aning om vad det skulle kosta att bygga.
    väldigt synd att du bor så långt från jönköping detta får jag ta med från jobbet om jag vill ha
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    haha! berätta så kan jag kolla på´t :P
    Jag har oxå ett par iderer som ligger och samlar damm i det redan tomma utrymmet mellan axlarna

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    haha! berätta så kan jag kolla på´t :P
    Förresten, vad har du fått för glaspriser när du frågat glasmästare? De verkar ju ha lite koll på läget. I framtiden ska jag prompt ha ett lång men väldigt smalt och lågt kar men har ingen aning om vad det skulle kosta att bygga.

    Lämna en kommentar:


  • Föllförfisk
    svarade
    jadu, vad har jag för några rör? För det första är båda ramperna kortare än akvariet.. Akvariet är 125 cm, den ena rampen 100 cm, den andra 110 cm. Båda rören är på 30 w, det ena är ett Philips Aqua-relle, det andra står bara Philpis 30 W på. Vet inte hur många watt man bör ha till ett 300 liters? Gissar att T5 är att föredra..? Det jag har är väl vanliga T8. Eller har jag rört ihop det nu? Är väl T5 som är mer effektiva..?
    Senast redigerad av Föllförfisk; 03 June 2010, 21:21.

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    så då var en listen på kortsidan fastlimmad. pill med mätandet för att få till rätt höjd till kanten. silikon som trycks ut runt kanterna kapas så klart bort senare :P

    man tager vad man haver så att säga :P
    men Hannes en fråga bara varför "lägger" du glaset ner på kortsidorna??? varför inte utnyttja bredden på glaslisten.. förstår du hur jag menar?? jag
    gillar verkligen mellan läggen du har nertill

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    haha! berätta så kan jag kolla på´t :P

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    haha! japp! gilalr sånt här. det är bara pengar som sätter gränsen hela tiden tyvärr...
    Det är begränsningar som föder nya idéer och lösningar.
    Duu, jag har en hel del planer i mitt huvud. Fixar du dem åt mig?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Som sagt hannes, du är händig värre!
    haha! japp! gilalr sånt här. det är bara pengar som sätter gränsen hela tiden tyvärr...

    Ursprungligen postat av Föllförfisk
    Blir ju kanon!! Kul at se att det går framåt! jag behöver oxå köpa bättre lyse,redan efter 2 veckor i nya karet ser växtwerna lite ledsna ut, men har heller inte haft i nån näring vilket kan bidra! Ska bli kul att se när det blir färdigt o malawisarna är i!
    vad har du för rör? kanske köra på mer lyse?

    aa det komemr bli toknajs

    Lämna en kommentar:


  • Föllförfisk
    svarade
    Blir ju kanon!! Kul at se att det går framåt! jag behöver oxå köpa bättre lyse,redan efter 2 veckor i nya karet ser växtwerna lite ledsna ut, men har heller inte haft i nån näring vilket kan bidra! Ska bli kul att se när det blir färdigt o malawisarna är i!

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Som sagt hannes, du är händig värre!

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    så då var en listen på kortsidan fastlimmad. pill med mätandet för att få till rätt höjd till kanten. silikon som trycks ut runt kanterna kapas så klart bort senare :P

    man tager vad man haver så att säga :P
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...