540 liter SA som blev blandad djungel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Jag har hört direkt från personal i akvarieaffärer att de är hyfsat irriterade på bl a Tropica. De felmärker växter och har mage att ta 2kr per "stickmärkning" som de inte ens orkar sätta dit själva, utan skickar de separat nerslängda i en påse. Tydligen var det bättre för butikerna med kvaliteten på arbetet när Asiaterna hade hand om växterna istället för Européerna.
    Tråkigt att det är så, många butiker har ju inte kunskapen/viljan att kolla upp så det är rätt växter de får hem och säljer. Ännu färre privatpersoner vet ju vad de egentligen har i sina kar. Det spelar ju egentligen mindre roll om man bara köper växter man tycker är snygga, men lite tråkigt om man kollar upp egenskaper på sina växter och planerar sitt kar efter det och sen stämmer det inte alls
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      Fotade karet till Platswaps tävling idag...
      Glömde låna hem en bra kamera från jobbet så jag har fotat med min kompaktkamera, men det fick duga. Hade behövt rengöra ytterfilter, låta växterna växa till sig lite mer och haft en riktig kamera hemma, men jag är ganska nöjd i alla fall. Jag satsar inte på att vinna, jag vill mest höra vad domarna har att säga om karet

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0255.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,9 KB
ID: 2126894
      Hygrophila polysperma som har bestämt sig för att växa över ytan, jag tror jag ska låta den fortsätta så får vi se vad den hittar på vet ej om de blommar?

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0287.jpg
Visningar: 2
Storlek: 126,0 KB
ID: 2126893
      Karet i helhet, hög iso så bilden är lite grynig. (inte tävlingsbilden)
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        Riktigt lyckat växtkar!!
        Checking out...

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          riktigt snyggt!

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            +++++
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • vordf
              • May 2010
              • 106

              Snyggt kar!

              Vilket IKEA-skåp är det som du använt dig av?
              460L Amerika

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                Tackar för berömmet

                Ursprungligen postat av vordf
                Snyggt kar!

                Vilket IKEA-skåp är det som du använt dig av?
                Det är IKEAs kökskåp Faktum som jag har stärkt upp lite med regler invändigt.
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • vordf
                  • May 2010
                  • 106

                  Ursprungligen postat av Klotte
                  Tackar för berömmet


                  Det är IKEAs kökskåp Faktum som jag har stärkt upp lite med regler invändigt.
                  Inte för att jag ska bygga en bänk nu men vad har du använt för mått på reglarna och vilken vikt har du räknat med att skåpet ska kunna bära?
                  460L Amerika

                  Kommentar

                  • Klotte
                    • February 2007
                    • 621

                    Jag har kört med blandat 2x4"- och 2x9"-reglar. Har inte räknat på vilken vikt det ska kunna bära, men det är förmodligen ganska överdimensionerat. Man ska ju kunna sova gott på nätterna
                    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                    100 liter blandat...

                    Kommentar

                    • vordf
                      • May 2010
                      • 106

                      Ursprungligen postat av Klotte
                      Jag har kört med blandat 2x4"- och 2x9"-reglar. Har inte räknat på vilken vikt det ska kunna bära, men det är förmodligen ganska överdimensionerat. Man ska ju kunna sova gott på nätterna
                      Ja, det är nog ingen risk för överbelastning i vart fall men du måste ha använt en kreativ lösning för skåpsluckorna på kanterna - hur fick du till det med gångjärn där?
                      460L Amerika

                      Kommentar

                      • Klotte
                        • February 2007
                        • 621

                        Mittersta luckan är IKEAs gångjärn, där är det ju inte reglat. De två andra dörrarna sitter med enklare, nästa platta gångjärn från Clas Ohlsson. De två dörrarna har även magnetlås för att hålla sig stängda.
                        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                        100 liter blandat...

                        Kommentar

                        • Klotte
                          • February 2007
                          • 621

                          Update: Inte hänt mycket sen sist. Ynglena, 3 st, lever fortfarande. Och växterna växer som aldrig förr

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0305.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,7 KB
ID: 2126988 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0307.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,8 KB
ID: 2126989
                          Lotusen, första bilden är på eftermiddagen, andra är på kvällen. På kvällen bildar den så mycket syrebubblor att bladen reser sig mot ytan De översta bladen har nu nått ytan så hoppas de kan tala om för resten av växten att skicka upp en blomma

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0309.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,0 KB
ID: 2126990
                          Limnophila sessiflora, verkar som de blad som fanns när den flyttade in håller på att dö och nya friska blad kommer i topparna. Kanske får kapa av dem och plantera om den när det vuxit fram lite mer friska blad. (ursäkta oskarp bild)

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0310.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,0 KB
ID: 2126991
                          Limnophila aromatica, verkar som den trivs ganska bra, ser ut som den siktar lite mer upp mot ytan än de skott jag fick från början, antar att jag har lite för svagt ljus för dem, men det visste jag redan innan.
                          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                          100 liter blandat...

                          Kommentar

                          • Klotte
                            • February 2007
                            • 621

                            Update: Efter ca. ett halvår så är akvariemöbeln klar

                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC00178.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,0 KB
ID: 2127162
                            De sista listerna och färg på sockeln nere är fixat nu
                            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                            100 liter blandat...

                            Kommentar

                            • hult87
                              • February 2010
                              • 1287

                              grymt snyggt ditt kar och möbel

                              Kommentar

                              • Getingen
                                • August 2010
                                • 325

                                Ursprungligen postat av Klotte
                                Tankade den lilla kameran idag med blandade bilder från byggtiden och en del beställningsbilder till Nubi och Marnat

                                Till Nubi: Bild på nattbelysningsrampen som är byggd av en plastmapp, silvertejp och en gammal akvarieramp
                                [ATTACH]30563[/ATTACH]


                                Till Marnat: Bild på Mäsksystemet i skåpet under karet. 2 st 5-litersdunkar som är koplade med T-kors till tvättflaska och sen upp till karet...
                                [ATTACH]30564[/ATTACH]
                                ...uppe i karet är systemet kopplat till en syresten som delar gasen lite innan den sugs in i en liten pump som slår sönder den ännu mer sen sprutar den via en slang ner i en liten pet-flaska där det körs runt till det löst sig helt i vattnet. 100% upplöst inga bubblor som stiger till ytan samma princip som som i detta klippet: YouTubeklipp
                                [ATTACH]30565[/ATTACH]

                                En bild på hur det gick med lite av växterna när cikliderna lekte, tittar man nog ser man rom på en av stenarna, men en dag senare var rommen borta Jag gissar ancistrusarna
                                [ATTACH]30566[/ATTACH]

                                Skitsnyggt kar! Däremot förstår jag inte varför man använder en petflaska efter utblåset när det gäller mäsken? Kan du förklara för den okunniga vad den fyller för funktion.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...