540 liter SA som blev blandad djungel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApeviaX
    • December 2005
    • 1531

    Tackar, tyckte det var en bra idé för just inspiration. Men fattar inte varför jag inte kom på något så enkelt tidigare

    Just just, PlantSwap det var ett tag sen jag var inloggad där. Ska leta lite, men å andra sidan så gör det inte supermkt om den inte är 100% om man får den gratis vill säga, dessutom är den ganska enkel att få sprutt på.


    Nicke
    ApeviaX
    Archocentrus multispinosus
    "Vattensamlingen"
    X-Aquatic

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      Bara skicka ett PM med din adress om du inte hittar nått på PS så får du konto att sätta in porto på
      Har så jag kan klippa 6-8 stänglar i veckan, 10-20 cm långa.
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • ApeviaX
        • December 2005
        • 1531

        Låter, kanon PM med adress alldeles snart. Sedan kan ju det lilla paketet kanske bli skickat när cashen rullat in, nu är jag pank så har inte ens råd med mjölk

        Du får gärna låta de växa sig "för långa" i ditt kar innan du klipper om det är ok, då blir det ju lite mer växt i paketet så att säga?


        Nicke
        ApeviaX
        Archocentrus multispinosus
        "Vattensamlingen"
        X-Aquatic

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          Update: Nu har jag äntligen klippt lite växter och fått lite ordning i karet...

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0467.jpg
Visningar: 1
Storlek: 272,2 KB
ID: 2128266 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0468.jpg
Visningar: 1
Storlek: 189,9 KB
ID: 2128267
          Ytan i karet innna jag rensade växter idag tillslut! Slängde återigen nästan en 10-liters hink med växter...

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0471.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,0 KB
ID: 2128268
          Resultat efter rensning. Har slarvat med mäsken och PMDD lite senaste veckan och det märks med en gång på växterna, vita toppar och andra brister kommer med en gång. Dags att ta sig i kragen och sköta sina rutiner

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0472.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,5 KB
ID: 2128269
          Min favorit-ancistrus var framme en sväng så jag knäpte en bild...
          15 cm guldancistrus, Fanigan var namnet

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0458.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,8 KB
ID: 2128265
          Ni som mins mitt 2,8 liters nanoväxtkar, såhär ser det ut nu, lite kiselalger i det p.g.a. slarv med ljus, men det rullar på! Trodde det skulle dött för länge sen...
          Växterna i är Micranthemum umbrosum, Anubias barteri var. barteri och Vallisneria americana "Mini Twister".


          Ursprungligen postat av ApeviaX
          Låter, kanon PM med adress alldeles snart. Sedan kan ju det lilla paketet kanske bli skickat när cashen rullat in, nu är jag pank så har inte ens råd med mjölk

          Du får gärna låta de växa sig "för långa" i ditt kar innan du klipper om det är ok, då blir det ju lite mer växt i paketet så att säga?

          Nicke
          Klippte min Heteranthera zosterifolia, den var alldeles för sliten nu. Ska odla lite ny som inte ska bli lika skabbig
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            Glömde fråga i inlägget över:
            Jag hade två blad på min Lotus som nästan var helt gröna? Kan det vara näringsbrist? Har ju slarvat med PMDD och kolsyra senaste veckorna... Ljusbrist lär det ju inte vara för de har legat och flutit precis under ljusrampen.

            Jag hoppas det är växten som muterat sig, för det var grymt snygga blad
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              Äntligen är min nya fåtölj på plats, bara att njuta av akvariet nu

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0475.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,5 KB
ID: 2128381
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                Söndagens akvariejobb slutfört. Nu kan man njuta av det en vecka till

                Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0493.jpg
Visningar: 2
Storlek: 115,6 KB
ID: 2128491
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • Klotte
                  • February 2007
                  • 621

                  En liten påminnelse om Plantswaps Aquascape Contest, 1 dec är sista dagen att skicka in ett bidrag!

                  Kan tillägga att i karet har det inte hänt nånting Har dock ett litet projekt på gång... Planen är att ta tag i min Riccia och få den att täcka hela redmoreroten som sticker ner i mitten av karet... Fortsättning följer...
                  540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                  100 liter blandat...

                  Kommentar

                  • pernilla78
                    • November 2010
                    • 303

                    Ursprungligen postat av Klotte
                    Var ett tag sen jag uppdaterade, men det har inte hänt så mycket intressant. Karet verkar väldigt stabilt, har haft en liten tempökning i det i samband med att solen kommit till Kalmar, men har nu tagit bort de bakre täckglasen och tempen trillade ner där den legat tidigare. Hoppas växterna reagerar bra på detta när de slipper täckglas mellan ljusramp och vatten.

                    Jag var på IKEA för ett tag sen och köpte en balja för att prova odla lite växter emersed. Har just nu en Anubias Barteri och några skott med Pogostemon Helferi som står ovan vatten. Anubiasen vissnade nästan helt första dagarna men har nu börjat återhämta sig. Pogostemonen Ser vissen ut, men har läst nånstans att de kan vissna ner helt för att få helt nya blad när den ska växa ovan vatten.

                    Idag ska det dimpa ner en påse med Riccia Fluitans i brevlådan Ska börja klä delar av bakgrunden och lite rötter/stenar ikväll. Någon som har jobbat med denna mossan innan? Jag köpte tvättpåsar på Clas Olsson för 19:- styck som jag ska klippa sönder och använda näten från. Hoppas det ska funka bra.

                    Till sist, mina Dempseys har lekt igen, även denna gången utan framgång, de har romen 2-3 dygn sen äter de själva upp den, är nu nästan 100% säker på att jag har två damer. Ska fortfarande försöka fota dem så ni kan hjälpa med artbestämning.
                    du skrev att växten dimper ner i brevlådan..får en fråga vart du köper el finner dina..har följt från början å gud va fint du gjort å kan inte sluta läsa heller...wow säger ja bara
                    corydoras ancistrus äppelsnäckor
                    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                    310 L SA
                    10 L nano räkkar med white pearl

                    Kommentar

                    • pernilla78
                      • November 2010
                      • 303

                      Ursprungligen postat av Klotte
                      Update: Nu har jag äntligen klippt lite växter och fått lite ordning i karet...

                      [ATTACH]38437[/ATTACH] [ATTACH]38438[/ATTACH]
                      Ytan i karet innna jag rensade växter idag tillslut! Slängde återigen nästan en 10-liters hink med växter...


                      [ATTACH]38439[/ATTACH]
                      Resultat efter rensning. Har slarvat med mäsken och PMDD lite senaste veckan och det märks med en gång på växterna, vita toppar och andra brister kommer med en gång. Dags att ta sig i kragen och sköta sina rutiner

                      [ATTACH]38440[/ATTACH]
                      Min favorit-ancistrus var framme en sväng så jag knäpte en bild...
                      15 cm guldancistrus, Fanigan var namnet

                      [ATTACH]38436[/ATTACH]
                      Ni som mins mitt 2,8 liters nanoväxtkar, såhär ser det ut nu, lite kiselalger i det p.g.a. slarv med ljus, men det rullar på! Trodde det skulle dött för länge sen...
                      Växterna i är Micranthemum umbrosum, Anubias barteri var. barteri och Vallisneria americana "Mini Twister".



                      Klippte min Heteranthera zosterifolia, den var alldeles för sliten nu. Ska odla lite ny som inte ska bli lika skabbig
                      istället för att slänga..finns de chans att köpa av di så blir vi båda glada
                      corydoras ancistrus äppelsnäckor
                      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                      310 L SA
                      10 L nano räkkar med white pearl

                      Kommentar

                      • Klotte
                        • February 2007
                        • 621

                        Ursprungligen postat av pernilla78
                        istället för att slänga..finns de chans att köpa av di så blir vi båda glada
                        Har missat detta, så förlåt för sent svar. Bor du så du kan hämta växter så kan du få istället för att jag slänger dem. Just nu anser jag att det är för kallt ute för att skicka växter.
                        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                        100 liter blandat...

                        Kommentar

                        • Klotte
                          • February 2007
                          • 621

                          Nu är det dags igen. Jag och frugan har köpt en större lägenhet så nu är det snart dags att flytta. Några tips på vad jag ska göra med karet efter flytten?

                          Jag ska behålla bakgrunden och köra sandbotten. Vet dock inte om jag ska köra så mycket växter som jag gör nu, funderar på att skippa CO2 och bara köra enklare växter. Kanske även skaffa lite nya fiskar. Mina pansarmalar ska flytta till en egen tank för avel nu. Skulle behöva ha nått som äter yngel, har ca 25-30 svärdbärare i karet nu eftersom att mina Dempseys inte lyckas ta ynglena med alla växter...

                          Tar tacksamt emot tankar och idéer Vill dock inte köra monsterfiskar, har testat det och det är inte min grej
                          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                          100 liter blandat...

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            Något man sällan ser är västafrikabiotoper. Mycket stenar, massor av lättskötta anubias och intressanta ciklider av olika slag. Kanske vore nåt?
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • pernilla78
                              • November 2010
                              • 303

                              Ursprungligen postat av Klotte
                              Har missat detta, så förlåt för sent svar. Bor du så du kan hämta växter så kan du få istället för att jag slänger dem. Just nu anser jag att det är för kallt ute för att skicka växter.
                              hej å tack för svar..bor i ack värmeland du sköna så ja får väl vänta ett tag tills de blir bättre väder men köpt växter från tradera som klarat några dar dock..men kanske om några månader..följer denna tråden då en ä nyfiken i en strut på ditt kar...
                              Senast redigerad av pernilla78; 18 January 2011, 10:09.
                              corydoras ancistrus äppelsnäckor
                              segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                              310 L SA
                              10 L nano räkkar med white pearl

                              Kommentar

                              • Klotte
                                • February 2007
                                • 621

                                Såg att du undrade vart jag skaffar mina växter, jag köper mycket från Plantswap.se – en sida för akvarieväxt-nördar

                                Alltid kul med folk som uppskattar ens små projekt
                                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                                100 liter blandat...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...