540 liter SA som blev blandad djungel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #91
    Blev en sväng till Guldfisken igår och köp av Alternanthera Cardinalis. Efter en liten omplantering av några växter är jag nu ganska nöjd med placeringarna. Nu ska bara växterna växa till sig. Min Heteranthera zosterifolia klippte jag ner totalt nyligen så den kommer nog ta ett tag att få upp igen.

    Jag passade på att filma en snutt när jag var klar, har ju precis grejat massa så vattnet är tyvärr lite grumligt men man ser helheten tror jag





    För er växtnördar här på zoopet och för er andra också har jag fixat en liten lista över mina växter:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0200.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,8 KB
ID: 2126206

    1. Hygrophila polysperma
    2. Micranthemum umbrosum
    3. Heteranthera zosterifolia
    4. Anubias barteri var. barteri
    5. Alternanthera cardinalis
    6. Echinodorus bleheri
    7. Nymphaea lotus "red"
    8. Valisneria spiralis "tiger"
    9. Echinodorus osiris

    Hoppas det kan ge lite inspiration åt någon
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #92
      Svårt att låta akvariet vara ifred Hade tänkt att allt bara ska få växa till sig nu, men såg att en kille här i stan säljer Limnophila aromatica och blev nu väldigt sugen på den. Är det någon som kört denna med lite mindre ljus än rekommenderat är jag nyfiken på hur den beter sig, vad jag har förstått ska det mest vara färgen som skiljer?
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #93
        Den har jag! Det fungerar om man ansar den hårt då den verkar tappa blad nertill så fort den bli skymd, på höjden drar den så man kan alltid plantera om topparna. Min blir på sin höjd svagt orange uppe vid ytan men fin (om än lite jobbig) växt vid för dåliga förutsättningar.
        Skaffa och testa är mitt tips! Skulle vara kul att höra hur den beter sig hos andra med liknande förhållanden.

        Ps. Växtätande fiskar verkar gilla den lika bra som asiater nör det gäller den som mat.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #94
          Spännande, får prova den helt enkelt Om inte annat för att mina ancistrusar ska ge fan i min osiris svärdsplanta
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • joelvuo
            • September 2009
            • 771

            #95
            Stiligt! Kanske skaffa lite mer växter mot sidorna?

            Lycka till!

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #96
              Tackar Jo i vänstra kanten klippte jag ju ner allt ganska hårt, men hoppas det ska växa till sig snart. I högra hörnet vet jag inte riktigt vad jag ska plantera in... har ju tänkt skaffa lite Limnophila aromatica, men den har jag tänkt ha baktill i höger kant. Får se vad som händer
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #97
                De är riktigt buskiga vid rätt förhållanden så de lär vara duktiga på att fylla ut sidorna.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Klotte
                  • February 2007
                  • 621

                  #98
                  Update: Det har fortfarande inte blivit några nya växter, men det är på gång Däremot har jag hittat yngel i karet, 3 små svärdbäraryngel. Får se hur länge de klarar sig med cikliderna och sina egna föräldrar som inte är helt snälla heller. Upptäckte igår även att en av mina Anubuias har fått en blomknopp, den är just nu ca 3 mm. under ytan så hoppas att den ska gå upp över ytan och blomma idag eller imorgon. Bilder kommer så snart jag har tid/ork
                  540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                  100 liter blandat...

                  Kommentar

                  • firren_99
                    • September 2009
                    • 237

                    #99
                    Du har verkligen fått till karet! Super snyggt :P

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      • April 2009
                      • 544

                      Riktigt snyggt Klotte. Måste bara fråga, dina JD, gräver de inte upp dina växter? Jag är ciklidnörd och har testat det mesta men har lämnat många arter de jag tycker de gräver för mycket (eftersom jag vill ha växter i mina kar så funkar inte detta). Ironiskt nog har jag landat i jordätarträsket, men dessa fiskar gräver inte stora gropar, plockar bara stora mängder sand..=) Ser att du bor i Kalmar, får du växter över någon gång får du gärna höra av dig. Vill du har mer skott av röd lotus kan du ju säga till, har en som snart nått ytan med mängder av nya blad. Vid nästa rensning kan jag inte ha kvar hela plantan.

                      Kommentar

                      • Klotte
                        • February 2007
                        • 621

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Riktigt snyggt Klotte. Måste bara fråga, dina JD, gräver de inte upp dina växter? Jag är ciklidnörd och har testat det mesta men har lämnat många arter de jag tycker de gräver för mycket (eftersom jag vill ha växter i mina kar så funkar inte detta). Ironiskt nog har jag landat i jordätarträsket, men dessa fiskar gräver inte stora gropar, plockar bara stora mängder sand..=) Ser att du bor i Kalmar, får du växter över någon gång får du gärna höra av dig. Vill du har mer skott av röd lotus kan du ju säga till, har en som snart nått ytan med mängder av nya blad. Vid nästa rensning kan jag inte ha kvar hela plantan.
                        Mina JD gräver när de lägger rom, men de har hittills valt samma ställe varje gång så jag har lite växter där som jag är beredd att få kasta. Men är man rädd om sina växter kan jag nog inte rekommendera JD. Senaste månaderna har e dock varit lugnare och låtit växterna vara i fred, men jag litar inte på dem, bara en tidsfråga innan saker ligger och flyter igen

                        Angående växterna så kan jag skicka ett PM när det är dags för större rensning nästa gång. Är du speciellt intresserad av någon av växterna så kan jag nog fixa skott nästan varje vecka. Jag klipper på söndagar.

                        Lotusen har jag på tre ställen nu och jag väntar på att de ska växa till sig, men tack i alla fall
                        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                        100 liter blandat...

                        Kommentar

                        • icom
                          • July 2010
                          • 13

                          vad heter dina svärdbärare på latin om du vet det jag hittar ingenting på Appelline svärdbärare

                          Kommentar

                          • Klotte
                            • February 2007
                            • 621

                            Vet faktiskt inte vad de heter, googlat runt lite och sett att det var gå under namnet "Neon Swordtail" men jag har köpt dem under handelsnamnet "Peach", Nubi kännde igen dem som "Appleline", får även träffar som liknar mina på "Pineapple". Men vet inte alls vad de heter egentligen.
                            Senast redigerad av Klotte; 11 August 2010, 13:51.
                            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                            100 liter blandat...

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              Ursprungligen postat av Klotte
                              Mina JD gräver när de lägger rom, men de har hittills valt samma ställe varje gång så jag har lite växter där som jag är beredd att få kasta. Men är man rädd om sina växter kan jag nog inte rekommendera JD. Senaste månaderna har e dock varit lugnare och låtit växterna vara i fred, men jag litar inte på dem, bara en tidsfråga innan saker ligger och flyter igen

                              Angående växterna så kan jag skicka ett PM när det är dags för större rensning nästa gång. Är du speciellt intresserad av någon av växterna så kan jag nog fixa skott nästan varje vecka. Jag klipper på söndagar.

                              Lotusen har jag på tre ställen nu och jag väntar på att de ska växa till sig, men tack i alla fall
                              Tror du vet bäst vilka växter som jag "kan" få. Jag är långt ifrån speciallist men av någon anledning trivs mina växer väldigt bra i mitt 600 L kar. Jag kör vattenbyte 1 gång i veckan och det enda jag tillför är profito. Så jag vet inte riktigt vilka växter som fixar detta. Men svärdsplantor, röd lotus, valisineria, anubias och polysperma växer som bara den. valisineria och polysperma får jag klippa varje vecka. Skulle gärna ha en växt som inte blir så hög som de övriga.

                              Kommentar

                              • Klotte
                                • February 2007
                                • 621

                                De växter jag klipper stora mängder av är Polysperman och Heteranthera zosterifolia. Zosterifolian är just nu nerklippt totalt, men den är snart tillbaka Micranthemum umbrosum är ju ganska rolig, blir lite lägre och buskigare, växer ganska långsamt hos mig, men gissar att jag kan ha skott på den inom någon månad, just nu planterar jag ut alla skott jag får på den för jag vill ha en matta av den
                                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                                100 liter blandat...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...