540 liter SA som blev blandad djungel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #61
    Ursprungligen postat av Klotte
    Kollade dina bilder, det är ungefär så jag tänkt med en returslang till insuget.
    Det var en bra PH-skillnad, då vet man att det funkar Jag har ju sett skilnad men inte så markant. Men jag kör ju två dunkar på 540 liter vatten så jag får ju mindre effekt.

    Fotade lite igår, men klockan sprang ifrån mig så jag han inte ladda över några bilder. Ska försöka igen ikväll... Funderar även på att åka en sväng runt Guldfisken idag och kolla om de har några roliga fiskar inne

    ett tips då, sätt inte returslangen där jag gjort, den måste högre upp, och se till att borra ett exakt hål för utblåset i petflaskekorken, sen borrar du ett hål för returslang i korken också, annars måste CO2 bubblan bli väldigt stor innan den åker tillbaka genom powerheaden.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Keibo
      • November 2008
      • 468

      #62
      Posta bilder på båda dina Dempseys i profil så ska jag eller någon annan nog kunna avgöra könen på dem åt dig. Brukar inte vara så toksvårt att få tag på en hanne, däremot kan det vara svårt att få tag på en i rätt storlek. Dock är det bra om hannen är mindre än honorna för då får de inte lika mycket spö och ser inte lika tråkiga ut.
      Mvh. Peter

      500L - Pelarakvarium

      1500L - Under förändring

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        #63
        Jag har ju byggt med Mer-flaska så korken har en diameter på ca 4 cm, så jag kan sätta ett hål till i existerande kork tror jag. Ska se om jag hinner bygga i helgen.
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #64
          Ursprungligen postat av Keibo
          Posta bilder på båda dina Dempseys i profil så ska jag eller någon annan nog kunna avgöra könen på dem åt dig. Brukar inte vara så toksvårt att få tag på en hanne, däremot kan det vara svårt att få tag på en i rätt storlek. Dock är det bra om hannen är mindre än honorna för då får de inte lika mycket spö och ser inte lika tråkiga ut.
          Ska försöka fixa lite bilder på dem i profil, måste bara be en polare komma förbi med sin kamera, min blir alldeles för suddig när man ska fota saker som inte står stilla
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #65
            Var ett tag sen jag uppdaterade, men det har inte hänt så mycket intressant. Karet verkar väldigt stabilt, har haft en liten tempökning i det i samband med att solen kommit till Kalmar, men har nu tagit bort de bakre täckglasen och tempen trillade ner där den legat tidigare. Hoppas växterna reagerar bra på detta när de slipper täckglas mellan ljusramp och vatten.

            Jag var på IKEA för ett tag sen och köpte en balja för att prova odla lite växter emersed. Har just nu en Anubias Barteri och några skott med Pogostemon Helferi som står ovan vatten. Anubiasen vissnade nästan helt första dagarna men har nu börjat återhämta sig. Pogostemonen Ser vissen ut, men har läst nånstans att de kan vissna ner helt för att få helt nya blad när den ska växa ovan vatten.

            Idag ska det dimpa ner en påse med Riccia Fluitans i brevlådan Ska börja klä delar av bakgrunden och lite rötter/stenar ikväll. Någon som har jobbat med denna mossan innan? Jag köpte tvättpåsar på Clas Olsson för 19:- styck som jag ska klippa sönder och använda näten från. Hoppas det ska funka bra.

            Till sist, mina Dempseys har lekt igen, även denna gången utan framgång, de har romen 2-3 dygn sen äter de själva upp den, är nu nästan 100% säker på att jag har två damer. Ska fortfarande försöka fota dem så ni kan hjälpa med artbestämning.
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Kramer84
              • May 2010
              • 59

              #66
              Ursprungligen postat av Klotte
              Tankade den lilla kameran idag med blandade bilder från byggtiden och en del beställningsbilder till Nubi och Marnat

              Till Nubi: Bild på nattbelysningsrampen som är byggd av en plastmapp, silvertejp och en gammal akvarieramp
              [ATTACH]30563[/ATTACH]


              Till Marnat: Bild på Mäsksystemet i skåpet under karet. 2 st 5-litersdunkar som är koplade med T-kors till tvättflaska och sen upp till karet...
              [ATTACH]30564[/ATTACH]
              ...uppe i karet är systemet kopplat till en syresten som delar gasen lite innan den sugs in i en liten pump som slår sönder den ännu mer sen sprutar den via en slang ner i en liten pet-flaska där det körs runt till det löst sig helt i vattnet. 100% upplöst inga bubblor som stiger till ytan samma princip som som i detta klippet: YouTubeklipp
              [ATTACH]30565[/ATTACH]

              En bild på hur det gick med lite av växterna när cikliderna lekte, tittar man nog ser man rom på en av stenarna, men en dag senare var rommen borta Jag gissar ancistrusarna
              [ATTACH]30566[/ATTACH]

              Hej.

              Jag undrar, Vad gör ett mäsksystem? Tyvärr lite dålig på de, Men har ett precis likadant akvarium som ditt. Dock ser de väldigt annorlunda ut =) Jätteläckert för övrig.

              Johan

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #67
                Ursprungligen postat av Kramer84
                Hej.

                Jag undrar, Vad gör ett mäsksystem? Tyvärr lite dålig på de, Men har ett precis likadant akvarium som ditt. Dock ser de väldigt annorlunda ut =) Jätteläckert för övrig.

                Johan
                Ett mäsksystem är en billigare (om än mindre exakt/mer jobb) lösning på ett ordentligt koltillskott (genom koldioxid) än ett system med CO2-tuber. Med rejält ljus, CO2 och gödning får man växter så vackra och snabbväxande att det är galet!
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Klotte
                  • February 2007
                  • 621

                  #68
                  Ursprungligen postat av Kramer84
                  Hej.

                  Jag undrar, Vad gör ett mäsksystem? Tyvärr lite dålig på de, Men har ett precis likadant akvarium som ditt. Dock ser de väldigt annorlunda ut =) Jätteläckert för övrig.

                  Johan
                  Tackar! Precis som VisualD säger, en budgetvariant av CO2-system Kan rekommenderas om du kör växter, blev stor skillnad när jag kom igång med mäsken!
                  540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                  100 liter blandat...

                  Kommentar

                  • Marnat
                    • November 2009
                    • 2012

                    #69
                    även jag rekommenderar mäsk, det blir en jävla fart jämfört med Easycarbo
                    \\54L Apistos//
                    \\234L SA//
                    MVH Marcus

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #70
                      Update: Idag blev det ett besök till Guldfisken Zoo och Kalmar Akvarieaffär. Hade bestämmt mig för att köpa en växt, kom hem med tre nya och lite fisk

                      De nya växterna är:
                      Echinodorus osiris
                      Nymphaea lotus "red" (anledningen till besöket)
                      Vallisneria spiralis "Tiger"

                      Och fiskinköpet blev 5 rödmunstetror för att utöka stimmet lite

                      Ska försöka få upp lite bilder under helgen...
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        #71
                        Hur många rödmunnar blir det nu? Stim är alltid roliga och fina!

                        Oj, har de lotus? Verkar inte vara många som har de inne eller gärna vill ta hem.
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • Klotte
                          • February 2007
                          • 621

                          #72
                          Jag köpte 17 rödmunnar när jag startade karet, men på två dagar dog 15 av dem. Undrar om de var friska, inga andra fiskar mådde dåligt och vattenvärdena var bra. Men två av dem gick sen ensamma tills nu när jag provade med 5 till, de verkar må bra så fortsätter de så kommer jag köpa fler kommande vecka. Vill ha upp mot 20 st totalt

                          Guldfisken hade 5 lotusar inne, ska bli kul och se om den klarar sig bra i karet
                          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                          100 liter blandat...

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            #73
                            Kul med fler rödmunnar - och minsann! En Lotus!

                            Det här kräver lite helhetsbilder på karet förstår du väl? ; )
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #74
                              Ursprungligen postat av Pickles
                              Kul med fler rödmunnar - och minsann! En Lotus!

                              Det här kräver lite helhetsbilder på karet förstår du väl? ; )
                              Annars kommer hela ZIA (Zoopet Inspection Agency) och knackar på dörren.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • Pickles
                                • October 2009
                                • 1155

                                #75
                                Japp! Med viktiga papper, solglasögon, svarta kostymer OCH allvarlig uppsyn.
                                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                                ~25l vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...