540 liter SA som blev blandad djungel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fergu65
    • April 2010
    • 61

    #31
    aaah ok då vet jag tack för svaret..

    Kommentar

    • Klotte
      • February 2007
      • 621

      #32
      Behöver hjälp med vad jag ska skaffa för ersättning för min eldål. Karet känns fruktansvärt tomt nu.

      Ersättaren ska funka med trebandspansarmalar, ancistrusar, siamesiska algätare och Jack Dempseys. Hellst sydamerikan, men inget måste då jag redan har de asiatiska siameserna i karet. Gärne en fisk som blir lite större men som klarar ett liv i 540 liter, orkar inte skaffa större kar på ett tag

      Har tittat lite på Apteronotus albifrons, black ghost

      Någon som haft dessa och tror ni de kan funka med resten av mina invånare? Pansarmalarna kanske är i minsta laget för den?
      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
      100 liter blandat...

      Kommentar

      • joelvuo
        • September 2009
        • 771

        #33
        Grym bakgrund, akvarium och allt

        Fengäddor kanske?

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #34
          Ursprungligen postat av Klotte
          Behöver hjälp med vad jag ska skaffa för ersättning för min eldål. Karet känns fruktansvärt tomt nu.

          Ersättaren ska funka med trebandspansarmalar, ancistrusar, siamesiska algätare och Jack Dempseys. Hellst sydamerikan, men inget måste då jag redan har de asiatiska siameserna i karet. Gärne en fisk som blir lite större men som klarar ett liv i 540 liter, orkar inte skaffa större kar på ett tag

          Har tittat lite på Apteronotus albifrons, black ghost

          Någon som haft dessa och tror ni de kan funka med resten av mina invånare? Pansarmalarna kanske är i minsta laget för den?
          Har träffar ett par st Black Ghost som varit super snälla och inte rört ciklidyngel. O_O. Tycker själv de är super söta och titta man närmare ser de ut som små små minigrisar. De gör inte mkt väsen av sig. Man får ha koll så de oxå får i sig mat, för de är inte snabba av sig.
          De trycker, ligger på ett och samma ställe, bakom en rot, eller under en rot, eller i ett rör, och där ligger de och kommer fram på kvällarna.
          Super söta!

          Man ska ha i bakhuvudet att de kan ta mindre fiskar och vissa ska tydligen vara riktigt elaka mot andra fiskar.
          så himla individuellt, vissa har maradörer medans andra har små söta minigrisar

          Köp 2 till ditt 540l
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #35
            Kom precis hem från jobbet och ser att det flyter växter på ytan, suckar och går fram till karet, ser då att två Jack Dempsey har byggt en grop där det tidigare var en skog av växter. Honan är helt rund om magen så när som helst har jag nog rom där

            Har köpt 4 trebandspansarmalar till idag, så nu är det 10 i stimmet snart!

            Ska posta lite bilder snart...
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • Klotte
              • February 2007
              • 621

              #36
              Kort update: De fyra nya pansarmalarna har kommit in bra i gänget, en fröjd för ögat när de 10 pansarmalarna drar fram i tight stim När de bara var sex stycken var de ganska värdelösa på att stimma. Fundera på att skaffa några till, tror runt 15 st kan vara lagom, sen är botten full

              Jack Dempseyparet har lagt sin rom på en sten nu och vaktar dygnet runt, i natt ställde jag en ficklampa på täckgölaset som lös upp lite åt dem så de kunde hålla alla ancistrusar borta. Verkar som det fungerade Återkommer med bilder snart...
              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
              100 liter blandat...

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                #37
                Liten update: Har senaste veckan inte gjort så mycket i karet, har klippt och planterat lite skott från de plantor som växer upp till ytan. Har inhandlat 5 svärdbärare, 2 hanar och 3 honor, den ena hanen dog tyvärr efter 3 dagar, förmodligen ihjälstressad av cikliderna. Den andra hanen är tuffare, hoppas honorna gillar honom bara

                Har ändrat så jag bara kör UV ett dygn direkt efter vatten byte sen ger jag PMDD dagen efter och låter det gå utan UV resten av veckan. Tycker att man märker skillnad på växterna redan. De bleka topparna är nästan helt borta.
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • sara s
                  • November 2009
                  • 77

                  #38
                  Väldigt intressant tråd det här! Det har du gjort bra!!!

                  Kommentar

                  • Klotte
                    • February 2007
                    • 621

                    #39
                    Tankade den lilla kameran idag med blandade bilder från byggtiden och en del beställningsbilder till Nubi och Marnat

                    Till Nubi: Bild på nattbelysningsrampen som är byggd av en plastmapp, silvertejp och en gammal akvarieramp
                    [ATTACH]30563[/ATTACH]


                    Till Marnat: Bild på Mäsksystemet i skåpet under karet. 2 st 5-litersdunkar som är koplade med T-kors till tvättflaska och sen upp till karet...
                    [ATTACH]30564[/ATTACH]
                    ...uppe i karet är systemet kopplat till en syresten som delar gasen lite innan den sugs in i en liten pump som slår sönder den ännu mer sen sprutar den via en slang ner i en liten pet-flaska där det körs runt till det löst sig helt i vattnet. 100% upplöst inga bubblor som stiger till ytan samma princip som som i detta klippet: YouTubeklipp
                    [ATTACH]30565[/ATTACH]

                    En bild på hur det gick med lite av växterna när cikliderna lekte, tittar man nog ser man rom på en av stenarna, men en dag senare var rommen borta Jag gissar ancistrusarna
                    [ATTACH]30566[/ATTACH]
                    Senast redigerad av Klotte; 12 May 2010, 19:32.
                    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                    100 liter blandat...

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #40
                      Postar lite fler bilder jag hittade i kameran

                      Detta är en av frugans två ancistrusar, det är en framavlad modell som kallas långfenad eller long fin.
                      [ATTACH]30567[/ATTACH]

                      tyvärr lite svårt att få bra bilder med denna kameran, men postar dem ändå för jag har inte sett så många longfins på Zoopet.
                      [ATTACH]30568[/ATTACH]

                      Här är en bild på det vita ludd man ofta får på nya rötter som folk ofta oroar sig över, 2 dagar med Siameserna så var allt borta, ancistrusarna var inte alls intresserade
                      [ATTACH]30569[/ATTACH]

                      En bild på de allra första växterna i karet.
                      [ATTACH]30570[/ATTACH]

                      En bild på gamle eldålen. R.I.P
                      [ATTACH]30571[/ATTACH]
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • hult87
                        • February 2010
                        • 1287

                        #41
                        oj vad fina bilder!

                        Kommentar

                        • Klotte
                          • February 2007
                          • 621

                          #42
                          Ursprungligen postat av hult87
                          oj vad fina bilder!
                          Tackar

                          Upptäckte idag för första gången att det "bubblar" från växterna
                          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                          100 liter blandat...

                          Kommentar

                          • hult87
                            • February 2010
                            • 1287

                            #43
                            jaså vad innebär det? ganska ny

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #44
                              läckert klotte, du har kört petflaskemetoden ja, jag skippade petflaskan men har inte sett en enda bubbla faktiskt, vilket tyder på att mitt fungerar bra nog ändå CO2 går ju genom syresten, filtermatta och impeller innan det åker ut i karet.

                              Skillnaden jag märkt på mina växter so far är att min Lilaeopsis Novazilaende har börjat komma igång och skickar en hel del utlöpare nu, Om det är endast pga CO2 eller om dubblat ljus har hjälpt en del kan jag inte svara på dock
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • Klotte
                                • February 2007
                                • 621

                                #45
                                Svårt att säga om det är ditt dubbla ljus eller CO2, men du körde väl Easy Carbo innan? så det borde vara ljuset
                                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                                100 liter blandat...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...