540 liter SA som blev blandad djungel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #46
    Ursprungligen postat av hult87
    jaså vad innebär det? ganska ny
    Det betyder att vattnet är så syrerikt att det inte kan lösas mer syre i det så en del av det syre växterna producerar går rakt upp till ytan med andra ord att växterna är riktigt effektiva!
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • Marnat
      • November 2009
      • 2012

      #47
      Ursprungligen postat av Klotte
      Svårt att säga om det är ditt dubbla ljus eller CO2, men du körde väl Easy Carbo innan? så det borde vara ljuset
      Jo jag lutar åt det också, får se om även jag får bubbel snart, dunk2 ska köras igång imorgon

      Ursprungligen postat av Klotte
      Det betyder att vattnet är så syrerikt att det inte kan lösas mer syre i det så en del av det syre växterna producerar går rakt upp till ytan med andra ord att växterna är riktigt effektiva!

      Hur lång tid tog det innan du började få bubbel? Ska bli intressant att se om även jag får det Tänkte prova mig på Riccia nu när jag har alla förutsättningar hehe.
      \\54L Apistos//
      \\234L SA//
      MVH Marcus

      Kommentar

      • hult87
        • February 2010
        • 1287

        #48
        okej

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #49
          Update: Idag har Jack Dempsey-paret lekt igen. Mycket mer rom denna gången, hoppas de går bra nu så det inte slutar som förra gången.

          Kastar in lite bilder när jag ändå sitter här

          En Dempsey, fotad från ena kortsidan genom karet:
          [ATTACH]30766[/ATTACH]

          En Dempsey som vaktar rom:
          [ATTACH]30767[/ATTACH]

          En hink med växter som kastas efter veckans städning: (Är det nån som bor i Kalmar som behöver växter är det bara att höra av sig)
          [ATTACH]30768[/ATTACH]

          Ett gäng corys:
          [ATTACH]30769[/ATTACH]

          Har försökt fota svädbärarna jag skaffat, men de är för snabba för min kamera, men lyckades få en hyffsad bild på hannen:
          [ATTACH]30770[/ATTACH]
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • Klotte
            • February 2007
            • 621

            #50
            Ursprungligen postat av Marnat
            Hur lång tid tog det innan du började få bubbel? Ska bli intressant att se om även jag får det Tänkte prova mig på Riccia nu när jag har alla förutsättningar hehe.
            Jag har kört mäsk/PMDD sen början på April, så ca en månad innan jag fick bubbel
            540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
            100 liter blandat...

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #51
              Ursprungligen postat av Klotte
              Update: Idag har Jack Dempsey-paret lekt igen. Mycket mer rom denna gången, hoppas de går bra nu så det inte slutar som förra gången.

              Kastar in lite bilder när jag ändå sitter här

              En Dempsey, fotad från ena kortsidan genom karet:
              [ATTACH]30766[/ATTACH]

              En Dempsey som vaktar rom:
              [ATTACH]30767[/ATTACH]

              En hink med växter som kastas efter veckans städning: (Är det nån som bor i Kalmar som behöver växter är det bara att höra av sig)
              [ATTACH]30768[/ATTACH]

              Ett gäng corys:
              [ATTACH]30769[/ATTACH]

              Har försökt fota svädbärarna jag skaffat, men de är för snabba för min kamera, men lyckades få en hyffsad bild på hannen:
              [ATTACH]30770[/ATTACH]

              Vilka fina bilder du har fått till . Kul att dina jack dempsey har lekt. Hoppas att det blir några yngel .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Klotte
                • February 2007
                • 621

                #52
                Ursprungligen postat av macke_fisk
                Vilka fina bilder du har fått till . Kul att dina jack dempsey har lekt. Hoppas att det blir några yngel .
                Tack, jag hoppas på det bästa med cikliderna, men är lite orolig att det är två honor som leker, blir det inga yngel denna gången ska jag börja utreda bättre vad det är för kön på dem. De är svåra att bestämma kön på tycker jag.
                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                100 liter blandat...

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #53
                  Ursprungligen postat av Klotte
                  Update: Idag har Jack Dempsey-paret lekt igen. Mycket mer rom denna gången, hoppas de går bra nu så det inte slutar som förra gången.

                  Kastar in lite bilder när jag ändå sitter här

                  En Dempsey, fotad från ena kortsidan genom karet:
                  [ATTACH]30766[/ATTACH]

                  En Dempsey som vaktar rom:
                  [ATTACH]30767[/ATTACH]

                  En hink med växter som kastas efter veckans städning: (Är det nån som bor i Kalmar som behöver växter är det bara att höra av sig)
                  [ATTACH]30768[/ATTACH]

                  Ett gäng corys:
                  [ATTACH]30769[/ATTACH]

                  Har försökt fota svädbärarna jag skaffat, men de är för snabba för min kamera, men lyckades få en hyffsad bild på hannen:
                  [ATTACH]30770[/ATTACH]
                  Fina bilder!
                  Du, blir det inte varmt med plast över lysrören??

                  Kul att du har Appelline svärdbärare! De är de snyggaste tycker jag
                  Har du sett svärdbärarna som är helt vita med stora röda fläckar? ser riktigt coolt ut, men jag håller mig till Appeline
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Klotte
                    • February 2007
                    • 621

                    #54
                    Ursprungligen postat av Nubi
                    Fina bilder!
                    Du, blir det inte varmt med plast över lysrören??

                    Kul att du har Appelline svärdbärare! De är de snyggaste tycker jag
                    Har du sett svärdbärarna som är helt vita med stora röda fläckar? ser riktigt coolt ut, men jag håller mig till Appeline
                    Tackar Jag är väldigt nöjd med svärdbärarna, tyckte det var lite för lite färg i karet innan. Ska bli kul om man kan få yngel på dem åxå.

                    Lysrampen med nattbelysningen är ju bara tänd två timmar så den hinner inte bli så varm och jag tror röret som sitter i den rampen är ganska klent.
                    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                    100 liter blandat...

                    Kommentar

                    • Klotte
                      • February 2007
                      • 621

                      #55
                      Blev inget med Dempseyleken denna gången heller, är ganska övertygad om att paret som leker är två honor. Efter 3 dagar åt de upp romen som hade börjat vitna. Får bli till att jaga rätt på en bra hane till karet. Ska ta ett snack med Bong tror jag
                      540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                      100 liter blandat...

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        #56
                        tjo klotte, synd på dina jackar, bättre lycka nästa gång om du hittar en vettig hane

                        Jag har nu gått över till petflaskereaktor även jag och samtidigt tagit bort en backventil samt tvättflaska, ser till att inte fylla upp för mycket så att mäskbubblor kommer med i karet vilket har funkat hittils och jag ser nu klart och tydligt hur bubblorna åker ner i petflaska och slås sönder, ska dock designa om lite till för att bättre fånga upp den CO2bubbla som bildas i toppen av flaskan samt täta lite här och var
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • Klotte
                          • February 2007
                          • 621

                          #57
                          Jag har funderat på att sätta en slang uppe på flaskan och leda tillbaka den CO2 som samlas där till insuget på pumpen. Får se hur ditt bygge blir innan jag plockar upp min och moddar den mer
                          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                          100 liter blandat...

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            #58
                            Ursprungligen postat av Klotte
                            Jag har funderat på att sätta en slang uppe på flaskan och leda tillbaka den CO2 som samlas där till insuget på pumpen. Får se hur ditt bygge blir innan jag plockar upp min och moddar den mer
                            finns bilder i forumet

                            ph har gått från ~6.8 till 6.0 sen jag bytte reaktor, verkar med andra ord funka.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Klotte
                              • February 2007
                              • 621

                              #59
                              Kollade dina bilder, det är ungefär så jag tänkt med en returslang till insuget.
                              Det var en bra PH-skillnad, då vet man att det funkar Jag har ju sett skilnad men inte så markant. Men jag kör ju två dunkar på 540 liter vatten så jag får ju mindre effekt.

                              Fotade lite igår, men klockan sprang ifrån mig så jag han inte ladda över några bilder. Ska försöka igen ikväll... Funderar även på att åka en sväng runt Guldfisken idag och kolla om de har några roliga fiskar inne
                              540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                              100 liter blandat...

                              Kommentar

                              • Klotte
                                • February 2007
                                • 621

                                #60
                                Ursprungligen postat av Nubi
                                Fina bilder!
                                Har du sett svärdbärarna som är helt vita med stora röda fläckar? ser riktigt coolt ut, men jag håller mig till Appeline
                                Har surfat runt lite, är det de som folk kallar Koi Svärdsbärare? De är ganska fina, men det ser fel ut med den täckningen på en svärdsbärare, kanske i ett eget akvarium med asientema... hmmm... ett annat projekt kanske
                                540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                                100 liter blandat...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...