234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Nubi
    Testat med att stänga av doppvärmaren helt ??
    övervakar tempen idag så ska jag prova det imorgon

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Testat med att stänga av doppvärmaren helt ??

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Wictor_88
    Vad heter det låga gräset i framkant?
    Lilaeopsis Novaezealandiae

    dock sägs det vara ganska svårt

    Lämna en kommentar:


  • Wictor_88
    svarade
    Vad heter det låga gräset i framkant?

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    så då har man slängt i några körsbärsräkor i stora karet, ska bli kul att se om de överlever

    för övrigt så har jag börjat få lite problem med tempen, har ju fått låna ett 2x18W T8 ramp och sen dess går tempen upp till 26.8-26.9 på kvällarna, jag har ställt min doppvärmare på 25.5 nu så den bör inte vara igång, likt förbannat fortsätter tempen att gå upp :/

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Hmmm... som jag ser det har du två "problemstenläggningar" och det är just de två som ligger bakom och framför roten till vänster - typ två stenar omlott. Om du har någon fisk som rent funktionellt använder dessa två typer av "grottor" skulle jag föreslå att du sparar den grejen bakom roten (som ändå inte syns så väl nu) bygger upp med t.ex. javaormbunkar i rejäla knippen ovanför stenarna, som kan välla fram bakom och upp ovanför roten. Framför roten kan du ju istället addera mindre rotpinnar och trycka in viss växtlighet mellan dessa. Bara som ett exempel...
    precis det är de två jag inte är helt nöjd med, inga apor som leker heller änsålänge, däremot tror jag att det snart är dags för bågfenarna som tagit en håla under jätteroten i besittning, honan jagar bort både hanen och andra fiskar därifrån, därav har jag inte rört mkt på det lilla röset då det döljer rothålet en del. dock funtar jag på att flytta de två stenarna till röset längst back och bygga på det så att säga, tillsammans med några till, på så vis kan jag trycka in lite extra växtlighet där fram

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av Marnat
    vad bra att du gillar det

    jo det är den jag menar faktiskt, nu blir det ju lite bättre när en av rötterna liksom vilar på det så jag är ganska nöjd med det.

    det jag inte gillar riktigt är det som ligger under den stora roten helt ensamt, ser lite konstigt placerat ut då jag inte har några växter ens som kan omgärda det, detta då roten täcker allt ljus, jag har tänkt fylla på med fler stenar där för att ge det ett mer rösaktigt utseende och även försöka klä in det en smula med mossa, om jag får det att funka dvs.
    Hmmm... som jag ser det har du två "problemstenläggningar" och det är just de två som ligger bakom och framför roten till vänster - typ två stenar omlott. Om du har någon fisk som rent funktionellt använder dessa två typer av "grottor" skulle jag föreslå att du sparar den grejen bakom roten (som ändå inte syns så väl nu) bygger upp med t.ex. javaormbunkar i rejäla knippen ovanför stenarna, som kan välla fram bakom och upp ovanför roten. Framför roten kan du ju istället addera mindre rotpinnar och trycka in viss växtlighet mellan dessa. Bara som ett exempel...

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av MaxB
    Halloj Marcus!
    Vi snackade ju om "gånggrifter" i en annan tråd om Malawi-inredning.
    Jag tittade lite på de senaste bilderna och jag tror att jag ser vilken bild du menar, där du känner att du byggt lite "gånggriftigt". Det är förmodligen bilden med tre, fyra runda stenar och där du liksom lagt ett "tak" i form av en rund sten ovanpå, eller hur?
    När det handlar om ett litet röse av den kalibern, så tycker åtminstone inte jag att du behöver ändra det - om du inte själv tycker att det ser taskigt ut såklart.
    Feelingen av konstgjordhet blir väl mer när man sätter lite flatare stenar som två lodräta väggar och ett platt tak ovanpå - ungefär så. Jag tycker ditt kar ser jättesnyggt ut!

    vad bra att du gillar det

    jo det är den jag menar faktiskt, nu blir det ju lite bättre när en av rötterna liksom vilar på det så jag är ganska nöjd med det.

    det jag inte gillar riktigt är det som ligger under den stora roten helt ensamt, ser lite konstigt placerat ut då jag inte har några växter ens som kan omgärda det, detta då roten täcker allt ljus, jag har tänkt fylla på med fler stenar där för att ge det ett mer rösaktigt utseende och även försöka klä in det en smula med mossa, om jag får det att funka dvs.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Marcus!
    Vi snackade ju om "gånggrifter" i en annan tråd om Malawi-inredning.
    Jag tittade lite på de senaste bilderna och jag tror att jag ser vilken bild du menar, där du känner att du byggt lite "gånggriftigt". Det är förmodligen bilden med tre, fyra runda stenar och där du liksom lagt ett "tak" i form av en rund sten ovanpå, eller hur?
    När det handlar om ett litet röse av den kalibern, så tycker åtminstone inte jag att du behöver ändra det - om du inte själv tycker att det ser taskigt ut såklart.
    Feelingen av konstgjordhet blir väl mer när man sätter lite flatare stenar som två lodräta väggar och ett platt tak ovanpå - ungefär så. Jag tycker ditt kar ser jättesnyggt ut!

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    mmm, man blir väldigt snabbt blind när man dagligen tittar ner i karet.
    Men kul att dina papegojblad tris, en av de jag har trivs inte, jag ska flytta på de närmare rutan, kanske de blir glada

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av Nubi
    Kul att det går bra för Danne! Super snygga bilder!!
    japp det är kul

    tack tack, har beklagat mig för danne att det inte växer i mitt kar, men igår när vi gick igenom bilder så insåg jag att papegojbladet växt nästan 10-15 cm på runt en månad haha, helvete vad man lätt blir blind alltså

    Lämna en kommentar:


  • Nubi
    svarade
    Kul att det går bra för Danne! Super snygga bilder!!

    Lämna en kommentar:


  • Marnat
    svarade
    Ursprungligen postat av maccan
    Satans vilket fint kar! jävligt najs! lycka till!
    Ursprungligen postat av Linda_A
    Ser riktigt bra ut!

    tack båda

    blev precis av med två stycken anubias, de med långa blad

    Danne_85 kom över och snodde till sitt lekkar åt hans pilska scalarer hehe

    Lämna en kommentar:


  • Linda_A
    svarade
    Ser riktigt bra ut!

    Lämna en kommentar:


  • maccan
    svarade
    Satans vilket fint kar! jävligt najs! lycka till!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...