250 liter regnbåge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    Owaow! vad snygga bilderrrr!
    Trist att äppelsnäckorna dog Vet du varför??
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • Pickles
      • October 2009
      • 1155

      Hult: Man tackar och bockar!

      Linda: Ohja, det var synd.. men jag är samtidigt tacksam över att det bara högg på siameserna. Låter lite krasst, men på sätt och vis är det plånboken som styr sorgen i akvariesammanhang.
      *ler* Och för att låta ännu krassare har jag nog runt femtio småsniglar som står redo att ta bjässarnas plats. Det börjar vara dags att flytta över dem till det lilla karet.

      Och Tack! Sist, men inte minst.
      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
      ~25l vatten

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        Nubi: Danke! ^^
        Inte den blekaste faktiskt. Den gula kan mycket väl ha varit en gammal räv, de var ju stora som golfbollar redan när jag köpte dem... men den mindre? No clue. Det är så gott som omöjligt att se på dem om de mår dåligt i förväg.
        Men mycket märkligt att de dog samtidigt.
        Ännu märkligare att båda skalen var helt tomma när jag kom hem (de gör sitt som dekorationer på skrivbordet.) och inte fulla av ruttna sniglar. Det är därför jag har på känn att siameserna mumsade på dem.
        Rädd att det förblir ett mysterium. *ler* Resten av byket mår i alla fall jättebra!

        Jag såg karet ditt på blocket förresten. Hur går det?
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          Var glad att du har fiskar som äter/åt upp sniglarna, hade de fått en chans att ruttna i karet, så kunde de ha tagit död på hela karet inom 24 timmar. Sad But True.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            Jag vet! Och nu har jag fått skrämselhicka, så alla stora snäckor har fått flytta till det lilla karet tillsammans med ett par av de små (ville egentligen bara undersöka om de skulle växa fortare där, utan konkurrens från de glupska malarna. ^^).

            Jag hittade dessutom en ratt på mitt filter när jag rengjorde det igår. En skitbra ratt! Det visade sig att jag bara haft det på halvfart hittils, så jäklar i gatan vilken sprutt det fick när jag pillade på ratten åt rätt håll.
            Regnbågarna är lyckliga, och nuggeten njuter.
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • sara s
              • November 2009
              • 77

              Grattis till rattfyndet och valparna och beklagar fisk/snäckdöden. Annars ser allt som vanligt fin, fint ut!

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Ursprungligen postat av Pickles
                Jag vet! Och nu har jag fått skrämselhicka, så alla stora snäckor har fått flytta till det lilla karet tillsammans med ett par av de små (ville egentligen bara undersöka om de skulle växa fortare där, utan konkurrens från de glupska malarna. ^^).

                Jag hittade dessutom en ratt på mitt filter när jag rengjorde det igår. En skitbra ratt! Det visade sig att jag bara haft det på halvfart hittils, så jäklar i gatan vilken sprutt det fick när jag pillade på ratten åt rätt håll.
                Regnbågarna är lyckliga, och nuggeten njuter.
                Visst är det bra med sånna rattar *hahahaah*
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  Här har det inte hänt mycket på ett tag!
                  Inte nödvändigtvis för att projektet stannat av... ellerväntanulite, det har det visst!
                  Stannat vid hållplatsen på grund av ekonomiska avhopp och påstigande, fyrbenta passagerare i alla fall. (Läs: minus i kassan och tidskrävande valpar). Det enda jag egentligen gjort sedan sist är att rensa ur vallorna REJÄLT samt inhandla två stycken Fantastiska svärdsplantor!
                  Annars har fiskarna växt och blommat ut. De verkar trivas förträffligt! Jag hoppas att de kommer att trivas ännu bättre senare i sommar dessutom. Då ska karet uppgraderas ett par hundra liter. Vi ska passa på när skatteåterbäringen kommer och lönen börjar rulla in.

                  Tills dess har jag naturligtvis ett par bilder att bjuda på! XD
                  Det kommer ett par på hela karet efter ommöbleringen så småningom.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2996.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,2 KB
ID: 2124197
                  De röda regnbågarna. Ah. Underskattade firrar utan tvekan - de dansar på det här viset varje morgon och får sina solblanka rygglinjer trots att det inte finns ett enda fruntimmer i närheten att imponera på. Bilden är visserligen oskarp, men firrarna gör ändå sitt i mitt tycke.
                  Jag leker med tanken på att ha ett stim med Bara röda eller Bara australis i det stora karet. Ingenting annat än sten, jättevallor och javaormbunkar som inredning. Mums!
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2989.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,6 KB
ID: 2124198Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2984.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,3 KB
ID: 2124199
                  Random mys.
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Alltid lika mysiga bilder! Har själv 3 röda rengbågar och det har slutat med att jag sitter varje morgon med en kopp kaffe och tittar när de dansar. Underbara fiskar! Nästa fiskinköp ska jag försöka hitta 2 honor och 1 hane

                    Har funderat på att köpa ett stimm med neonregnbågar De blir inte så stora och de skiftar en del i färgen
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      *Ler* Akvariet är faktiskt rätt mysigt som det är nu, så bilderna är tacksamma att ta. Jag önskar bara att jag hade en kamera som hängde med, och att katten inte skulle kladda så förbaskat mycket på akvariet på nätterna. ^^

                      Jag vaknade för övrigt inte med kaffe på söndagsmorgonen, utan med en galen siamensis i sängen! Den hade hoppat ur karet, landat rakt på huvudkudden och sprätte som en vansinnig spermie för att försöka komma undan inte en, inte två, utan FEM mordgalna jack russels!
                      Härligt uppvaknande efter en kväll på krogen. ^^
                      Min kära algätare klarade sig i alla fall helskinnad efter pärsen då en yrvaken matte släppte tillbaka den i vattnet. Puh!

                      Och ohja. De röda regnbågarna är rätt fantastiska. Ett stimmed sådana eller Australis som sagt. Vilken grej! XD

                      Neonerna är också skitfina - och du har verkligen plats för dem, så slå till!
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • Nubi
                        • March 2009
                        • 9026

                        Ahahahah!! Vilken härlig uppvakande!
                        Jag har täckglas på mina akvarium *heheh* Skulle ha gett min njure för att ha sett FEM morgongalna JR och en bakisskakis matte *asg*!!

                        Jo jag har plats, men som det ser ut nu, med ev flytt, så kanske jag inte har plats...
                        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                        Fiskbloggen

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          *Garv!* Det var en rätt... unik upplevelse. Annat kan jag nog inte säga. XD Fick mig att överväga täckglas igen, utan tvekan.

                          Flytt? Vardå, närdå, hurdå... varför? Du menar väl inte att bjässekaret blir kvar på den gamla adressen? O_O


                          Och så Guldis i grönskan förstås. Han har efter idogt matande blivit riktigt tjock och välmående. ^^
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3116.jpg
Visningar: 1
Storlek: 190,1 KB
ID: 2124301
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            Så fin han är mot de gröna växterna
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Pickles
                              • October 2009
                              • 1155

                              Oookej - nu ska vi se. Anledningen till att tråden legat i träda är inte att det inte hänt någonting. Snarare att det inte hänt något Roligt, så jag har egentligen inte haft lust att skriva om eländet.

                              Men imorgon är en annan dag, sade en klok människa någon gång - och visst är det så! ^^

                              Så. Till eländet.
                              Det började med att en av de röda bågarna blev blek och svullen runt munnen. Alarm! Achtung! Munsvamp! Medecin inhandlades, karet saltades, tempen höjdes och behandlingen påbörjades.
                              det tog bara ett par timmar innan första firren var död, och så fortsatte det i rask takt trots alla försök att stävja angreppet... så snart en firre visade tecken var det bara en tidsfråga, så jag började fiska upp och avliva allteftersom (de jag hade möjlighet att förbarma mig över - ibland hann de klippa av medan jag var på jobbet.) tills saker och ting avstannade någonstans i mitten på vecka två.

                              Nu sitter jag med en regnbåge kvar. Min trotjänare Australis.. gibben, nuggeten, de två guramisarna, ett okänt antal kuhlisar och någon siames.
                              Det är otroligt tråkigt att bli av med såväl fiskarna som individer, som pengar och framför allt månader av tillväxt och skötsel man lagt ned.
                              ... meeen - nu tar vi det lugnt. Karet har fått tid att stabilisera sig igen, elritsorna har tillfälligt fått hoppa ned i tomheten (jag kör ändå vanligtvis utan doppvärmare i alla karen om sommaren.) och jag har istället för att köpa nya fiskar börjat se mig om efter en något större balja.
                              Gör om, gör rätt.
                              Det var trots allt planen från början, och varför inte passa på liksom? Vi simmar lugnt så länge, och konstaterar med visst jämnmod att äppelsnäckorna åtminstone inte tagit illa vid sig av traumat.
                              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                              ~25l vatten

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                fy fan vilket öde!! jag lider med dig, vet hur det känns när the loved ones går och dör på en
                                Jag tycker du ska satsa på ett 600l Då får du plats med mängder av Rainbows
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...