250 liter regnbåge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    Åh du gör verkligen livet svårt för mig.. Jag har sagt det tidigare men ack du gör mig så sugen på Asien i alla fall!!

    Behöver ju två akvarium ju. Ett SA och ett Asien! *S*

    Verkligen härliga bilder!!
    //Linda

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      Ursprungligen postat av Linda_A
      Åh du gör verkligen livet svårt för mig.. Jag har sagt det tidigare men ack du gör mig så sugen på Asien i alla fall!!

      Behöver ju två akvarium ju. Ett SA och ett Asien! *S*

      Verkligen härliga bilder!!
      hehehe, jupp asien tema är riktigt mysigt inte svårt att bli akvariumägare för två akvarium ...eller tre....eller fem
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Dexter
        • December 2009
        • 984

        Ursprungligen postat av Pickles
        Jäh! Vårvindar friska och vi vaknar äntligen ur dvalan! (Alternativt har vi helt enkelt grävt oss upp ur taklavinen som rasade över oss i torsdags. ; ) )

        För att vara ärlig har det inte hänt så mycket dock, och utöver en burk kattmynta har jag inte shoppat någonting spännande alls på djurbutiken. *ler* Men saker och ting går sakta framåt likafullt.
        För det första har vi fått äppelbarn - de får klara sig själva...jag tänker inte leka amma åt ett gäng sniglar. ^^
        Trodde först att jag plötsligt fått en explosion utav skräpisar, men sedan hittade jag den kläckta äggklasen.
        [ATTACH]28446[/ATTACH]
        Och så har vi lyckats konstatera att den ene av de två kuhlisarna (Har en som är rödbrun, och denna som är lite mer åt det getingfärgade hållet. ^^) är makalöst social och helt enkelt Vägrar gömma sig. Vi ska nog investera i tre till.
        [ATTACH]28447[/ATTACH]
        Samt att Fröken mosaikgurami med största sannolikhet är Herr mosaikgurami. Spana in den växande, manliga rumpan!
        [ATTACH]28448[/ATTACH][ATTACH]28449[/ATTACH]

        Vidare har vi planer på att dumpa över ett par barber till räkkaret tillsammans med en äggläggningsmopp nästa helg. De skall matas tills dess, så får vi se om det kanske kan bli lite lek och lite yngel. I stora karet tror jag nog att chanserna för överlevande små är så gott som obefintliga oavsett hur lekfulla (höhöhö) barberna är. XD

        Vilka fina bilder, på ett jättefint akvarium. Visst är de fina Kuhlisarna? Har haft 4 stycken i några veckor nu och sedan de boat in sig, de var lite blyga i början, är de framme i stort sett hela dagarna.
        /Dexter

        75 liter mix, 220 liter mix

        Kommentar

        • Linda_A
          • March 2005
          • 1479

          Ursprungligen postat av Nubi
          hehehe, jupp asien tema är riktigt mysigt inte svårt att bli akvariumägare för två akvarium ...eller tre....eller fem
          haha verkligen inte, fast jag undrar om jag inte skulle bli sambolös vid 5 akvarium.
          //Linda

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            Nubi: De är verkligen lätta att bli förälskad i när de bökar med sin skäggiga näsa och runda kinder. *ler* Det blir som sagt tre till vid nästa resa in till Arken - eller valfri butik som har några intressanta exemplar inne.
            De verkar vara väldigt duktiga på att rensa sanden också, nästan som corysar! ^^

            Linda: Du vet att jag tycker som Nubi. *flin* Satsa hårt och skaffa två om du inte kan bestämma dig. ; )

            Dexter: Tack så mycket! Och jajemän, de är charmiga små varelser. Akvariet har visat sig bli mer av en livlig asienbiotop (med reservation för malkrakarna.) än ett artinspirerat kar.. men vi är långt ifrån missnöjda. *ler*
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Pickles
              • October 2009
              • 1155

              Efter ett rejält vattenbyte idag har jag fått konstatera att - jisses! Det är verkligen Många snigelbarn bland växterna XD - och att det kommer att krävas mycket jobb för att hålla vattnet 'lagom' gult.
              Blomkål är dessutom nya favoriten. Gibbe (som förmodligen är en 'Gibban'?) är på väg att ta sig en smakbit.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2375.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,4 KB
ID: 2118391
              Snigelsnuggle ur ett fylleperspektiv. ; ) De är produktiva... och så en tjockisbarb. ^^
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2336.jpg
Visningar: 1
Storlek: 112,7 KB
ID: 2118392Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2333.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,1 KB
ID: 2118393
              Snabelsnuggle, och herr Nugget makes a rare appearance.
              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2341.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,1 KB
ID: 2118394 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2315.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 2118395

              Jag var på väg att ta en helhetsbild igen, men det speglas liite för mycket såhär tidigt på dagen. Rackarns!
              Vidare har en bekant uttryckt en önskan om att få adoptera mina siameser... jag överväger det med viss motvilja eftersom de är favoriter, men samtidigt ger det alltid mer plats åt någonting annat intressant. Hahumm..
              Senast redigerad av Pickles; 11 March 2010, 16:20.
              "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
              ~25l vatten

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                Ursprungligen postat av Pickles
                MKT TEXT.............
                Jag var på väg att ta en helhetsbild igen, men det spelas liite för mycket såhär tidigt på dagen. Rackarns!
                Vidare har en bekant uttryckt en önskan om att få adoptera mina siameser... jag överväger det med viss motvilja eftersom de är favoriter, men samtidigt ger det alltid mer plats åt någonting annat intressant. Hahumm..

                MERA RENGBÅGAR

                Typ neone...heter de så? små "stimfiskar"
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  *Garv!* Ord och inga visor! Jag är bara lite tveksam till om de ryms, det känns redan som om jag börjat fylla kvoten.
                  Här bor för tillfället följande firrar:
                  4 boesemani
                  1 australis
                  2 glossolepis
                  ( 7 regnbågar på ren svenska ; ) De är huvudattraktionen. )
                  10 kopparbarber
                  2 kuhli
                  1 gibbe
                  1 golden nugget
                  2 mosaikgurami
                  .... och så 4 siameser som börjar bli rätt rejäla och granna. XD Det är dem kamraten gärna lägger labbarna på.
                  Oj så mycket det ser ut när man radar upp det på lista såhär! O_o
                  Tur att jag slipper räkna upp ALLA djuren! XD

                  EDIT: samt X antal snäckor.. men de räknas inte riktigt. Det är som att räkna bläckfiskar per Moby Dick liksom.
                  Senast redigerad av Pickles; 11 March 2010, 17:04.
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    på ytan och mellan-nivån av karet är det rätt så fullt, men du kanske kan köpa fler khulisar eller kanske en golden kompis till


                    Måste visa er en sak
                    Kom hem till detta idag *Glad!!*
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC01495.JPG
Visningar: 3
Storlek: 136,5 KB
ID: 2118396
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      Ett par kuhlisar till är tanken - men JISSES Nubi! Så ROLIGT! XD

                      Snacka om vårkänslor här i världen! *Highfive* Ge oss det latinska namnet på den där läckerbiten så att vi får kolla upp hur ofta DET händer!?
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • hult87
                        • February 2010
                        • 1287

                        vad roligt grattis

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Ursprungligen postat av Pickles
                          Ett par kuhlisar till är tanken - men JISSES Nubi! Så ROLIGT! XD

                          Snacka om vårkänslor här i världen! *Highfive* Ge oss det latinska namnet på den där läckerbiten så att vi får kolla upp hur ofta DET händer!?
                          Latinska namnet är....khulimtrednosglumpiqus...nee skämtar bara.

                          Sturisoma aureum


                          det händer att de leker av sig speciellt när man köper en hane och hona :P som lekt tidigare *fniss*
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            Det har varit snålt om uppdateringar i den här tråden den senaste månaden, men med valpar och hästar och arbetssökande och whatnot är det alltid Något som måste hamna i kläm. Inte nödvändigtvis skötseln av akvariet förstås, men väl forumskrivandet. ; )
                            Men nu är det dags! Nu har valparna kommit och jag sitter fängslad i lägenheten medan det droppar regn och is från skyn. Grattis norrland - nu kommer vårslasket!

                            Så. Det som hänt är lite dramatiskt... men tack och lov inte så eländigt som det Hade kunnat vara. Efter en helg hemma i barndomsvillan kom jag nämligen tillbaka och fann två (!) äppelsnäckor döda i stora karet, så det blev vattenbyte och snabbrengöring av filtret på studs. Allt verkade frid och fröjd. Ingen stank eller andra olägenheter.
                            Ett par dagar senare blev siameserna sjuka.
                            Bukvattensot hurra! -_-
                            Behandling med salt, toalettstolen med de sjuka fiskarna.. och resten klarade sig! Kanske var de sjuka stackarna extra känsliga, kanske hade de nibblat på en rutten snäcka. Vem vet?
                            Det här innebär i vilket fall att jag bara har En ensam stackars siames kvar, men han ska som tidigare planerat få åka till grannen om ett par veckor och hänger så länge med gibbe. Allas bästis.

                            Ah! Och så skaffade vi två kuhlisar till förra fredagen. Det fick mig att inse hur mycket mina vuxit under den korta tid jag har haft dem. *skratt* Jag tror att jag matar dem lite väl generöst egentligen.

                            Liten möter stor, och lyckligtvis var det inte min vackraste snäcka som dog. Spana in färgerna! Ravesnigeln. ^^
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2524.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,1 KB
ID: 2118988 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2478.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,8 KB
ID: 2118987
                            Och så lite allmänt. De börjar vara så vackra allesammans.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2565.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,4 KB
ID: 2118989Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2598.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,3 KB
ID: 2118990
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2628.jpg
Visningar: 1
Storlek: 213,3 KB
ID: 2118991Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2430.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,4 KB
ID: 2118992
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2361.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,0 KB
ID: 2118993Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2366.jpg
Visningar: 1
Storlek: 156,2 KB
ID: 2118994
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • hult87
                              • February 2010
                              • 1287

                              oj :O väldigt snyggt

                              Kommentar

                              • Linda_A
                                • March 2005
                                • 1479

                                Men vad synd med de två döda och sjukdomen. Men jag hoppas att du nu lyckades få det hela under kontroll snabbt och relativt smärtfritt.

                                Akvariumet är läckert som vanligt dock. Alltid en fröjd att titta på dina bilder!
                                //Linda

                                Kommentar

                                Arbetssätt...