250 liter regnbåge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Nej, inte ännu. Jag försöker ju hålla mig tills löningsdagen är här. Det är Betydligt lättare sagt än gjort dock. ^^

    Här brukar det vara artemia som får alla fiskarna att gå i taket, men den här damen har tydligen andra preferenser. Bara att fortsätta med det lite oftare så ska hon säkert växa som en raket. XD
    *Flinar* Du har skämt bort dem.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      I know, en heeemsk heeemsk matte jag är *fniss*
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        Jag tror att firrarna lägger in en protest där. XD

        Och just det! Jag har naturligtvis inte kunnat hålla fingrarna borta. För det första (ursäkter, ursäkter) var det dags att rensa bland växterna (Igen! O_o)... och för det andra skulle jag ändå sänka vattennivån med ett rejält vattenbyte.
        Lika bra att passa på liksom. ^^
        Det var verkligen på tiden att ta ur Rotala rotundifolia-buskaget ordentligt. De växte så tätt att bladen förtvinat och gjort den första decimetern på alla plantor i mitten till tråkiga nakna pinnar, dessutom tror jag nu att jag gjort mig av med de sista resterna av trådalgerna som jag haft en liten maktkamp med de senaste två månaderna.
        *Victorious!*
        Dessutom vet vi ju vad en liten ommöblering gör för regnbågarnas libido. *flin*

        Så! Lite bilder för att inviga trådens nya sida.
        Gibbe solar sig i snett perspektiv på den stora roten (innan växtrensning)
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,3 KB
ID: 2117867
        ... och posar för en närbild.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 151,3 KB
ID: 2117868
        Lilla Gurran är tacksam att plåta (spana in hennes kurvor! ; ) )
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,6 KB
ID: 2117869
        Och vår nye boesemanigrabb leker doldis bland vallorna.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1980.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,5 KB
ID: 2117870
        Vad gör snäckorna? De är bara tjusiga i största allmänhet.
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1963.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,1 KB
ID: 2117871

        Bilder på karet i helhet får man först när mjölken lagt sig!
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          Ooooooooooh såå smygt kar!! sånt vill jag ha!!
          Din lila snäcka är otrolig snygg! är det lila eller blå? Snygg pleco!
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            Tack igen! XD Det blev lite mer städat efter ansningen dock, vi får se om jag kan klicka en bild framåt kvällen.

            Gibbe är verkligen ett blickfång. *Ler* Och så väldigt sällskaplig också! De är personliga firrar. Jag får verkligen se till att uppgradera karet så att han kan följa med sedan.
            Den lila snäckan är visst någon slags special som jag fick på köpet med min försenade leverans av de rosa. Och där svarade jag visst - den är lila. XD Jag hoppas att de ska värpa fram lite småsnäckor tillsammans framöver så att vi får se vad det blir för färg.
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Linda_A
              • March 2005
              • 1479

              Pickles: Det tror jag med! Och därför är det ju så kul att läsa projekttrådar man får så mycket idéer och nya infallsvinklar.

              wow vad snyggt det har blivit, du har fått en bra blandning av färger ibland växterna med. Gurran var ju inte helt fel heller!
              //Linda

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                Linda: Absolut! Det är ju därför vi sitter här och hänger dagarna i ända. ; )

                Och tack igen! Man är naturligtvis aldrig nöjd, men det är så roligt att se fiskarna komma igång varje gång man varit ner och bökat.
                Det är snart dags för ett lite seriösare odlingsförsök! Men först måste jag endera hitta ett till litet kar eller möblera om bland fiskarna på något fiffigt sätt.

                Guh! Det är verkligen Hopplöst att få till en vettig helhetsbild. Jag och kameran kommer ICKE överens idag så jag tror bestämt att jag måste hitta på något annat att göra i väntan på mörkret. Blir så mycket mindre reflektioner i glaset då naturligtvis, och förmodligen är jag då utrustad med en mindre portion irritation - och en större utav tålamod.
                Dags att flytta räkorna till lilla baljan till exempel, så att elritsorna inte käkar räklingarna stup i kvarten. Det kommer säkert ta sin modiga tid att få fast alla hoppjerkorna! Gör mig säkert mindre retlig. XD
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Pickles
                  • October 2009
                  • 1155

                  Ah. Sådärja. Nu ska vi se. Lite terapeutiskt räkfiske senare är vi godare och gladare och kameran nååågot mer samarbetsvillig.
                  Räkrackare. ; )
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,2 KB
ID: 2117898

                  Vad som hänt är helt enkelt att javaormbunken fått flytta ned i skuggan under jätteroten - rotundifolian och vallorna har tunnats ut (Rejält!) ...och eftersom jag passade på att rengöra filtret i samband med vattenbytet blev det sådant flås i karet att jag lät bambupinnarna sitta kvar som förankring till flytäxterna, som annars leker karusell och trasslar över hela burken.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,5 KB
ID: 2117899
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,1 KB
ID: 2117900
                  Är det någon som kan hjälpa mig med namnet på de slimma, tjusiga plantorna som står strax framför javaormbunken till höger? De som har glesa blad på långa stänglar.
                  Det blir definitivt några fler sådana framöver.

                  Auberginedags!
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2082.jpg
Visningar: 1
Storlek: 176,0 KB
ID: 2117901
                  "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                  ~25l vatten

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Hello!
                    Jag vet vad det är för växt och får du ÖVERSKOTT av de så vet du min adress
                    Det är en svärdsplanta! namnet är jag dock osäker på

                    OM det inte är en svärdsplanta så är det en Cryptocoryne wendtii, 'green'
                    med lååååånga stjälkar, Kolla i Andrem's tråd, han har köpt sånna
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      *Skratt* No problems! Men jag har fortfarande inte sett om jag kan få dem att trivas ordentligt ens.
                      Och jag insåg igår hur värdelösa de där korten var för växtidentifiering. Det är nämligen varken svärdsplanta eller cryptocyrone vad jag kan se, så vi gör ett nytt försök. ^^
                      Både stjälkar och blad är rejäla och rätt styva. Jag måste använda sax för att rensa bort eventuella dåliga blad.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2088.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,1 KB
ID: 2117923Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2085.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,2 KB
ID: 2117924
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • Linda_A
                        • March 2005
                        • 1479

                        Vad för sand är det som du har?

                        Ska bli kul att få följa dina odlingsförsök senare då!

                        Kan växten inte vara denna fast med mindre blad än så länge?


                        Om jag minns rätt så tror jag att vissa av mina blad när jag hade var gröna med och att det berodde på ljuset.
                        //Linda

                        Kommentar

                        • sara s
                          • November 2009
                          • 77

                          Vilket lyx att få rensa bort en massa växter! Jag kommer förbi dig och köper en säck när vi ska upp nästa gång!!!
                          Visst är Gibbar mysiga, en del av dom i alla fall...
                          Snäckorna var jättefina, måste nog skaffa såna, kan man ha dom med botior eller är dom grymma mot alla snäckor?
                          Är guramin en hona? Fortsätt fota och lägga ut du är ju grym!

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            Jag tänker visst dränka folk i inlägg! Vi skyller på det dåliga vädret. Jag är rastlös.

                            Linda: Det är strandsand hämtad från sommarstugan vid havet i höstas helt enkelt. Om jag inte byter till mörkare under vintern hämtar vi nog ett lass till så snart all snö *host* har tinat bort. Jag tycker om att den inte är helt jämn och prydlig.
                            Jag fick ju fram finfina yngel för ett tag sedan - men det sade 'slurk' när jag vågade sätta dem i samma kar som galaxysarna. O_o Vi får ta det lugnt med nästa kull.

                            Mjaah.. jag får liksom känslan av att min planta är betydligt Styvare, fortfarande. De där stjälkarna är verkligen hårda med stort H och så är de ju så långa. Där finns dessutom inte tillstymmelsen till något annat pigment än grönt. Men ni är hemskt rara som försöker hjälpa mig!
                            Nästa gång jag är in på butiken och deras akvariekille är där ska jag ställa frågan tror jag bestämt. Det är ju en hemskt elegant planta. ^^

                            Sara: Köp något riktigt ogräs som vattenpest eller vallisneria så skall du få se att det blir en hel del växtrensning inom kort. ; ) Men visst - hojta när du ska upp så ska jag se om det inte finns lite grönt att plocka.
                            Jag tror nog att vuxna äppelsnäckor klarar sig finfint så länge botiorna inte är några trettiocentimetersmonster. De är riktigt vackra och trevliga inslag i alla akvarier!
                            Guramin? *Hrm* Det har vi inte riktigt bestämt oss för ännu. Hon är ju så ung!

                            Jag var i alla fall in på affären idag (På vägen till mormor för en kopp kaffe liksom. Finfin ursäkt ; ) ) och skulle handla mig en till gurami. Döm min förvåning när ALLA fiskarna (fanns ett tiotal) såg precis likadana ut som min. Lite tristare och gråare.. men annars fanns det inte särskilt mycket att gå efter. Så jag pekade helt enkelt på den kaxigaste och sa "Den vill jag ha!". Så får vi se.
                            De är i alla fall otroligt sällskapliga med varandra, och jag tror att lilla gurras liv slutligen blivit kvalitativt. *ler*
                            Först var hon och pockade på påsen:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,0 KB
ID: 2117951
                            Tre minuter efter utsläpp är de oskiljaktiga.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2110.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,8 KB
ID: 2117952Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2118.jpg
Visningar: 1
Storlek: 143,0 KB
ID: 2117953
                            Och efter alla kuhlitrådar kunde jag inte heller låta bli dessa:
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,5 KB
ID: 2117954
                            Men de försvann i samma stund påsen öppnades. ^^ Små, små rackare.
                            Senast redigerad av Pickles; 21 February 2010, 16:26.
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • Linda_A
                              • March 2005
                              • 1479

                              Humm nu har jag lärt mig en läxa man ska inte klicka på bilder och samtidigt skriva i snabbsvars rutan. Då försvinner allt man har skrivit!

                              Det ska bli intressant och se vad växten är för något då! Den är ju väldigt fin!

                              Jag tycker inte att du ska byta ut den emot mörkare, den är väldigt fin och ger en väldigt naturlig känsla i karet. Jag gillar att den är "ojämn i storleken".

                              Åh, vad var det jag sa sist jag var här inne, jag skulle inte titta på bilderna.
                              Snart måste jag nog äta upp mina egna ord ang guramis.. Tur att jag bara har skrivit detta på nätet och inte papper då. Fast iofs är nog en dataskärm mera svårsmält än papper.
                              //Linda

                              Kommentar

                              • Nubi
                                • March 2009
                                • 9026

                                Kan växten vara näckrosor??

                                Kul att du hittade en gurami till din hona, vet du om det är en hane du köpt??
                                OM de börjar att kyssa varandra så är det inte för att de gillar varandra, mer för att de vill DÖDA varandra. so you know

                                haha, du kunde inte låta bli att inte köpa khuli'sar VIsst är de söta! Me like
                                Såg banan och kanel framme idag tog tom kort på de, lägger upp det senare när jag hittat kameran *hehe* storstädat idag
                                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                                Fiskbloggen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...