250 liter regnbåge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #91
    Right!
    Jag var in på zoobutiken (erna? Plural.) idag för att köpa lite växter och rötter. Men som vanligt kommer man inte riktigt hem med det man tänkt sig, vad? XD
    Det hela slutade med ett inköp av ännu ett boesmani-par. De är småtttingar och stirrar med stooora gula ögon på sina äldre likar än så länge, men med mitt hysteriska matande har jag en bestämd känsla av att de kommer att växa som liktornar. *Flin*

    Åh - och vad som DESSUTOM hände. *Host* Jo, jag ska ju egentligen försöka hålla mig till en asienbiotop...men... alltså.. *Petar i sanden med tårna* .. de hade sådana Fina nuggets (med stort F) så jag kunde inte låta bli!
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1769.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,1 KB
ID: 2117317
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1772.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,6 KB
ID: 2117318

    Sååh there! Skäms, Pickles!
    Jag ska ta ett kort eller två på de andra små raringarna också, men vattnet är lite mjölkigt efter planteringarna och de är hemskt blyga. Så vi har sagt godnatt och släckt lampan.
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #92
      Ursprungligen postat av Pickles
      Right!
      Jag var in på zoobutiken (erna? Plural.) idag för att köpa lite växter och rötter. Men som vanligt kommer man inte riktigt hem med det man tänkt sig, vad? XD
      Det hela slutade med ett inköp av ännu ett boesmani-par. De är småtttingar och stirrar med stooora gula ögon på sina äldre likar än så länge, men med mitt hysteriska matande har jag en bestämd känsla av att de kommer att växa som liktornar. *Flin*

      Åh - och vad som DESSUTOM hände. *Host* Jo, jag ska ju egentligen försöka hålla mig till en asienbiotop...men... alltså.. *Petar i sanden med tårna* .. de hade sådana Fina nuggets (med stort F) så jag kunde inte låta bli!
      [ATTACH]27241[/ATTACH]
      [ATTACH]27242[/ATTACH]

      Sååh there! Skäms, Pickles!
      Jag ska ta ett kort eller två på de andra små raringarna också, men vattnet är lite mjölkigt efter planteringarna och de är hemskt blyga. Så vi har sagt godnatt och släckt lampan.
      Man skall inte skämmas för sånna fina fiskar
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        #93
        *Skrattar* Nej, givetvis inte, men jag kan gott få skämmas över min bristande karaktär. Jag skulle ju ha Haramalar, inte Nuggets!
        Det är som att stå framför godishyllan på en fredag då man inte ätit något på hela dagen. "jag VET att jag inte borde..... Men..".
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #94
          Ja, när man kommer in i en välsorterad "fiskaffär" så blir man som barn i en godisaffär, den vill jag ha och den och den....
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            #95
            Ohja! Jag känner igen känslan. Det är på sätt och vis tur att det inte är en särskilt billig hobby faktiskt, annars hade vi varit översvämmade allesammans. ^^
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              #96
              LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOVE!!! bilderna och Nuggets De är sååå fina, hur stora är dina?
              Jag håller med, harmalarna är snygga men nuggets liiiite snyggare *ler*
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #97
                Jag köpte faktiskt bara en Nugget till att börja med, men visst ÄR han fantastiskt fin? Gibben gav mig onda ögat "Inte en mal Till?! *SUCK* Ät min stjärt!".
                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1771.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,0 KB
ID: 2117334
                Den lille pricken är ungefär... åtta centimeter skulle jag tro. På en höft.
                *Skratt* Och Boesmanisarna ser larvigt små ut i jämförelse med de andra också, men vi får göda, göda göda och hoppas på det bästa. ; )
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #98
                  Vill de bilder på boesmaniarna
                  Såg rengbågsneon idag små pytte pytte *love*
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    #99
                    Jag hoppas att jag ska kunna fånga dem på bild imorgon. *ler* Men de har fått gå till sängs för ikväll. Lite stressade efter resan och omställningen så de ville inte gärna stimma med de 'stora grabbarna'.

                    Ohhh, Neonerna är fantastiskt fina! De hade ett stim i visningskaret på Arken för någon månad sedan och jag lyckades alltid fastna där som en fånstirrande idiot.
                    "Vill du ha hjälp med något?"
                    "Ööööhhh.. näääeh."
                    XD
                    Hunden var fruktansvärt trött på mig. "Grisöron, grisöron, grisöron!"
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      Okej!
                      Naturligtvis har jag inte lyckats hålla labbarna fö mig själv.
                      Tanken var att bara plantera de nya växterna hipp som happ så att de skulle klara sig tills jag hittat ett per vettiga rötter jag vill ha (efter en resa till Luleå eller Piteå, that is. Skellefteå verkar a slut på träslag. ) men efter ett par frustrerade gluttar i det tomma akvariet bestämde jag mig för att pula ned mina gamla bekanta bambupinnar igen. Bara som utfyllnad, ni vet?
                      Såväl snäckor som firrar uppskattar dem dessutom. De ger en lite ombonad känsla redan innan de mörknat i vattnet trots allt. *ler*
                      Så! Även om kameran min av någon anledning vägrar ta klara foton idag lyckades jag i alla fall fånga någon slags 'helhetskänsla' av hur karet (tillfälligt, märk väl, tillfälligt) ser ut.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1837.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,0 KB
ID: 2117388
                      Malhörnan. De älskar den där "domen" av rötter. ^^ Den ska helt klart få vara kvar.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1844.jpg
Visningar: 1
Storlek: 194,0 KB
ID: 2117389
                      Sedan den nye gubben jämfört med den gamle.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1820.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,2 KB
ID: 2117390Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1830.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,6 KB
ID: 2117391
                      He's got some growin' up to do.
                      Och det var allt! Min lille Nugget är lite blyg och hänger mest under filtret så länge, men han tuffar säkert på sig.
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • Pickles
                        • October 2009
                        • 1155

                        Vi fortsätter med fotograferandet trots att det egentligen inte finns särskilt mycket att skriva om saken!
                        Boesemanisarna har visserligen börjat flörta hejdlöst med varandra sedan jag möblerade om (förändringar verkar trigga vårkänslorna som vanligt ^^) och de röda gör sitt bästa, men det är svårt att vara kärleksfull när det inte finns några honor around. Vi kommer att bli tvugna att göra någonting åt det så småningom.
                        Herr trifasciata roar sig med att vänsterprassla med Boesemanisarnas brudar, så han verkar rätt nöjd så länge. Jag hoppas att där inte kan bli några bastarder. (för JAG skulle definitivt välja honom om Jag var fisk. ; ) ))
                        Ah, och lille Nugget har bott in sig och är makalöst aktiv nu. Vilken pigg liten fisk! Lite mager tycker jag:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1858.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,9 KB
ID: 2117446
                        ....och lite luggsliten:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1861.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,1 KB
ID: 2117447
                        Men snart är han säkert lika rund och go´ och glad som resten av krakarna!
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1862.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,8 KB
ID: 2117448

                        Alles klar! Imorgon ska vi förhoppningsvis iväg till Piteå för att se oss om efter rötter och/eller någon pigg liten stimfisk.
                        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                        ~25l vatten

                        Kommentar

                        • Pickles
                          • October 2009
                          • 1155

                          Och så har vi handlat lite rötter. Dyra rötter. Hur fan kan lite virke kosta så mycket per skräpkilo egentligen? XD

                          Det blev lite mangrove från piteå. En rot som såg Enorm ut innan jag dränkte den i växter och en liten pinne som fick haka på bara för att jag hade ett par ören kvar på presentkortet.
                          Så! Tills vidare ser burken ut såhär:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1865.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,8 KB
ID: 2117477
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1870.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,5 KB
ID: 2117483
                          Ska jag kasta ut bambusarna, tro? Är det bara jag som mot all förmodan tycker att det ser lite tomt ut, trots att jidder som finns på plats?

                          Och så var jag förbi brorsans ex där det fanns en Endaste liten mosaikgurami som simmade omkring lite tilltygad i ett malawikar. "What the heck!" tänkte Pickles - jag har ju ändå ett asienkar, right? Så hon fick åka med hem... och efter mycket noggran inspektion (misstänkte Hål i Huvudet, men det visade sig bara vara lite elaka sår) fick hon ploppa ned i karet. Hon är väldigt blyg och simmar gärna lite stressat längsmed glasrutan.. men jag har en mycket bestämd känsla av att hon kommer att trivas bättre här. Blir en hane.. Hrm.. *host* Så snart jag verkligen konstaterat att det är en dam. ; )
                          Svårfotad är hon i alla fall.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1880.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,3 KB
ID: 2117479
                          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1882.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,2 KB
ID: 2117484
                          Ah, och jag har dessutom efter någon månad succesivt höjt upp tempen igen, och det märks Verkligen skillnad på fiskarnas aktivitet. O_o
                          Rätt makalöst att se. Från lägsta skiktet i karet har de nu prattlat iväg till Hela ytan igen, precis som vanligt.
                          Senast redigerad av Pickles; 09 February 2010, 11:15.
                          "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                          ~25l vatten

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            Yeess! *Gör segergesten*
                            Tack vare lite hjälp från vännerna på rainbowfish info har jag äntligen fått en korrekt identifikation på min "trifasciata" som naturligtvis visade sig vara någonting helt annat. Har visst varit ute och simmat lite galet med andra ord.

                            Det är en M. splendida australis - Så nu vet jag vad jag ska skicka efter!

                            Typiskt att det ska komma fram när jag redan shoppat ett par Boesemani, men utan stimfiskarna har jag en känsla av att jag skulle kunna klämma in åtminstone en hona i alla fall. Karet -ser- i alla fall inte det minsta trångbott ut, och med tanke på hur relativt långsamt de här firrarna växer hinner jag säkert byta upp mig ett par liter innan de är helt fullväxta.
                            Lever på hoppet!
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              Hello!!

                              Ditt kar är såå grymt snyggt!!
                              Jag vet inte om någon har nämnt något om din mal,men den ser väldigt tanig ut och sjuk. Fick lära mig att man måste hålla utkik efter malarna magar, de ska puta utåt och inte innåt, det kan tyda på parasiter. Ha ett öga på den.

                              ang Guramin så ser det ut som en hona (rundade fenor) men! inte 100. sök på forumet om du hittar om guramisarna.
                              Och självklart! ska du köpa en partner till den
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Pickles
                                • October 2009
                                • 1155

                                Tack! ^^ Det tar sig i alla fall.

                                Han är rätt mager och knotig, men verkar pigg och glad än så länge. Han får särbehandling och matas direkt i sitt lilla gömsle under pumpen... men jag hoppas verkligen att stackarn inte har parasiter!
                                Får mig att fundera på om man bör plocka upp pyret och medicinera honom i ett annat kar, kanske?
                                Om det alls finns medel mot inälvsparasiter?

                                Man får kanske slänga upp en tråd i malforumet helt enkelt.

                                *Ler* Trevligt att du också tycker att det ser ut som en dam, den lilla guramin. Svårt att avgöra säkert på en sådan ung fisk bara - så vi ska försöka hålla oss nåååågra veckor till .
                                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                                ~25l vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...