250 liter regnbåge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    Linda: Man lär sig något nytt varje dag. ; P

    Växten är jättefin tycker jag också! Och det är alltid kul att veta vad man har för favoriter. Jag och Robbs har precis kommit överens om att han har en likadan i sitt kar, men han vet inte heller vad det är. Så nu är det lite prestige att se vem som kommer fram till rätt svar först. *Flin*
    Angående sanden ska jag helt klart hålla din åsigt i beaktning! Blir kanske att ta med spaden till stranden i vår igen helt enkelt.

    Hehehe! Klart att du ska kika på bilderna! Hur ska du annars kunna bestämma dig för vad du vill ha i ditt kar till sist? *Flirt* Guramisarna är fantastiskt charmiga och, well... *aaaassiiieenn*

    Nubi: Näckrosor? Who knows? It's obviously a mystery. XD

    *Skratt* Ärligt talat har jag inte en aaaning om huruvida det är en hona eller inte. De ser i alla fall rätt lika ut så jag har en känsla av att det är två av samma sort. De har hur som helst fattat tycke för varandra - inget krigiskt hångel. Bara kärleksfullt tafs med spröten.

    De är makalöst söta! Det blir förmodligen tre stycken till när det klirrat till i kassan. Billiga var de i alla fall.

    Haha! Städat undan kameran? Så kan det gå. XD
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      honor har en rundare fena på slutet av magen, den vid stjärten, hanar har en spetsigare. Vad har din som du köpt?
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • Pickles
        • October 2009
        • 1155

        Åh, jag tror att jag har koll på vad som skiljer dem åt... det var bara det att Alla fiskarna i akvariet såg precis likadana ut. O_O Förmodligen var alla honor.... men.... men de skulle lika gärna kunnat vara unga grabbar.
        Ungefär som min egen med andra ord. ^^ Ungfiskar, ungfiskar.
        Dessa två är i alla fall väldigt lika så vi får se vad det blev i slutänden. Om det visar sig vara två pojkar får vi i framtiden ordna det så att det stämmer.
        Jag är helt enkelt nöjd så länge de trivs med varandra även om där knappast blir några småguramis (Jag är rätt säker på att deras adoptionspapper inte riktigt är i ordning. Heeehee..) för det syns verkligen att de interaktiverar med varandra.
        "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
        ~25l vatten

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          här försöker man styla lite Jag läste precis om fenorna Visade sig att man kan följa fenorna på fler fiskar, så man kan se skillnad på de.

          du hur stor var Kuhli ålen??
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Pickles
            • October 2009
            • 1155

            Jag köpte två små ålar. Sisådär tre-fyra cemtimeter långa och kanske fem-sex mm... säger man 'tjocka'? ^^
            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
            ~25l vatten

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              Ursprungligen postat av Pickles
              Jag köpte två små ålar. Sisådär tre-fyra cemtimeter långa och kanske fem-sex mm... säger man 'tjocka'? ^^
              Hahha mm tjocka...eller brett?
              Så söta!
              Fick se fullvuxna i torsdags. de var lika tjocka som en prinskorv och 12 cm långa . De är 3 år gammla.
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                *Skratt* Jag antar att vi får säga 'breda' de ser ju mest ut som halvplatta band. Små och KVICKA är de i alla fall. Mycket söta. Jag såg dem undersöka auberginen i nattlampan nu. ^^
                Haha! Jätteålar! Det vore jättehärligt att ha så stora. Jag ska göda mina och skapa Broilerkuhlis!

                För övrigt - jag handlade på Arken Zoo den här gången. Det är inte min vanliga handlare så jag gled runt där en stund (öppet söndagar - vilken grej! XD ) och såg så småningom att de hade Golden nuggets inne de också.
                Jag köpte min för drygt trehundra spänn.
                De här kostade femhundrafemtio!
                I samma stad!? Hur i allsin dar kan det gå ihop? SÅ stort är inte Skellefteå.
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  Det är helt sjukt vilka varierande priser fiskaffärer kan ha!!
                  Kanske viltfångade eller egenodlade, vet inte varför det ska skilja så mkt i pris.

                  Köpte mina Golden för 130kr st.
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • Pickles
                    • October 2009
                    • 1155

                    Meh! Om jag hade fått tag på dem för det priset hade jag kunnat köpa minst två på en gång. Oh well.. Det är kanske lite dyrare med norrlandsfiskar helt enkelt. ; )

                    Här är det i alla fall alltid sådan full fart på allt och alla om morgonen efter ett hysteriskt tidigt delvattenbyte! Vet jag inte VAD alla vattendjur fått för sig. Kuhliålarna sprattlar runt som två raketsnören över hela karet och malarna myser.
                    Ögonblicksbild. ^^
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2124.jpg
Visningar: 1
Storlek: 135,7 KB
ID: 2117988 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2180.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,5 KB
ID: 2117989
                    Dessutom är det lekdags för regnbågarna igen. På gott och ont! Jag har precis sett att australishanen och det äldre boesemaniparet har någon slags menage a troi på gång, och det verkar som om fel grabb faktiskt lyckas befrukta äggen.
                    Jag tror inte att jag fiskar upp dem rommen dock. Hybrider är nog spännande, men jag tror inte att det är något jag vill ha. ^^
                    Med andra ord får jag nog välja Vilken av de två arterna jag ska ha i framtiden, även om jag har en känsla av att Australis skulle hålla sig till sin egen hona om det fanns en i närheten.
                    Kanske lite dumt attt chansa?
                    Lyckades äntligen fånga den blyga lilla honan på bild. Jämföra?
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2156.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,2 KB
ID: 2117990 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2148.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,3 KB
ID: 2117991
                    Oh, och på tal om intressanta par hade även snäckorna en liten kramstund i gryngingen. XD Det här är en blandning jag inte har något emot.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,1 KB
ID: 2117987
                    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                    ~25l vatten

                    Kommentar

                    • Nubi
                      • March 2009
                      • 9026

                      SUPER fina bilder
                      Haha, gult/lila snäckor, det kan bli INtressant!

                      Har oxå börjat fundera på vilka rengbågar man kan ha ihop för att inte få hybrider, man vill inte hålla på och korsa en massa rengbågar med varandra. Blir svårt när man älskar ALLA rengbågar

                      Kul att få en bild på skäggis Khulis
                      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                      Fiskbloggen

                      Kommentar

                      • Linda_A
                        • March 2005
                        • 1479

                        Ja bilden på Khulin var kul! Och det samma med snäckorna. Härlig bilder överlag.

                        Lite jobbigt att de inte har vett att välja rätt partner dock. :P
                        //Linda

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Linda - Hahaha! De är ju samma snäcka, bara olika färger.
                          Det är som att säga åt en chinees att inte "blanda" sig med en rysk, svensk eller afroamerikansk människa pga av att utseende och färg på huden är inte detsamma.
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Pickles
                            • October 2009
                            • 1155

                            Tack! *Skratt* Jag tyckte också att Kuhlin blev väldigt charmig på bild. XD

                            Ja! Jag hoppas verkligen att jag lyckas ta vara på äggkokongen från snäckorna så att vi får se om barnen blir fifty/fifty mellan gula och rosa eller vad som händer. Har ingen aning om hur det fungerar med dominanta resp recessiva anlag bland sniglar. ^^

                            Angående regnbågarna finns det säkert dokument på vilka arter man kan hålla tillsammans utan att riskera att det blir riktig fisksoppa av alltsammans, jag ska se om det går att hitta på nätet. En passande sysselsättning när det är trettio grader kallt ute. ; )

                            *Flin* Jag tror att Linda pratade om fiskarna, Nubi.
                            "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                            ~25l vatten

                            Kommentar

                            • Linda_A
                              • March 2005
                              • 1479

                              Nubi: hahaha.. :P Jag syftade dock på fiskarna som Pickles sa. Fast jag ska komma ihåg deras rättigheter att välja partner fritt till senare.
                              Fast sen kan man ju diskutera hur många fiskar/snäckor/räckor som får välja partner fritt.
                              //Linda

                              Kommentar

                              • Pickles
                                • October 2009
                                • 1155

                                *Skrattar* Får måla små demonstrationsskyltar åt dem med vattenfast färg och se vem som är missnöjd nog att nappa. (Nappa.. Hehehe! XD)

                                Såh! Idag var jag till stora staden Skellefteå för att ultraljuda min hund (VALPAR! YEY!) och hade lite tid att slå ihjäl efteråt.. så ett besök på djuraffärerna var naturligtvis obligatoriskt. Man vet ju aldrig vad man hittar, right, och jag har ju som bekant varit på jakt efter en stimfisk.
                                Efter idogt letande bland växterna såg jag dem - torpederna! Himmel i min låda så snygga fiskar!
                                Sedan såg jag prislappen.... och gick vidare.
                                Vad jag sedan hittade var ett gäng helt Fantastiska kopparbarber, och de fick följa med hem. ^^ knappt en tiondel av priset. *flin*

                                De koppas in nu, så vi får hoppas att de snällt ställer upp för fotografering senare.
                                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                                ~25l vatten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...