180 liters Lejonkula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #91
    Hos lejonen har det varit väldigt lugnt på senaste tiden, men i går kväll var det lite action.

    När de väl har kommit igång så brukar de hålla på några dagar, så jag tänkte att det nog skulle kunna bli en bra film idag. Men att titta in i burken idag var lika roligt som att se målarfärg torka.

    Blev en bild i alla fall.
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #92
      dom var riktigt coola!
      har alldrig sett såna irl men på bild är dom riktigt snygga, på nå´t vis

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #93
        Ursprungligen postat av freddi36
        dom var riktigt coola!
        har alldrig sett såna irl men på bild är dom riktigt snygga, på nå´t vis
        Tuffa storkäftade fiskar som inte viker en tum, om de är på det humöret, riktigt charmiga.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #94
          Eftersom expertisen finns på forumet i kväll, så har jag en fråga.

          Jag funderar på att lägga ner det här karet. Det händer liksom inget och det drar bara en massa ström till ingen nytta.

          Min tanke var att hälla ner de tre Lejonhuvudcikliderna i mitt 540 kar med Jordätarna.

          Vad tror ni händer? Är det någon som har gjort något liknande?

          Min tanke är att de kommer hitta något hål och hålla sig där och komma fram när det vankas lite mat. Med andra ord bli osynliga och inte störa övriga invånare särskilt mycket.

          Jag tycker inte om att avliva fiskar, som ni kanske förstår.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #95
            Jadu, det var en klurig fråga, men jag tror att du är ganska nära svaret där. Men å andra sidan blir det kanske inte det ultimata för Lejonhuvudena och de riskerar kanske att vantrivas?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #96
              Ursprungligen postat av ansjo
              Jadu, det var en klurig fråga, men jag tror att du är ganska nära svaret där. Men å andra sidan blir det kanske inte det ultimata för Lejonhuvudena och de riskerar kanske att vantrivas?
              Ja, det har du förmodligen rätt i, men det borde finnas större fiskar även i deras naturliga miljö, tror jag?

              Hoppas bara att de inte anser att Jordätarna är störande och anser att de borde flytta, för tuffare fiskar än Lejonhuvud får man ju leta efter.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #97
                Undrar om dom inte liksom kommer att tyna bort där... dom vill ha strömt, snabbt, krispigt och klart rinnade vatten... ja, jag vetefan..?

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #98
                  Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                  Undrar om dom inte liksom kommer att tyna bort där... dom vill ha strömt, snabbt, krispigt och klart rinnade vatten... ja, jag vetefan..?
                  Vatten och ström är nog inget problem, jag har två ytterfilter samt ett innerfilter, som snarare är ett powerhed som levererar 1100 liter/h. Jordätarna grumsar ju runt en hel del i botten så det krävs rejält med filtrering och bra fart på vattnet för att det ska hålla sig klart.

                  Både du och Ansjo oroar er om Lejonhuvudena, det är lite rörande. Jag är fundersam om Jordätarna klara sig om Lejon tycker det här var ett stort och bra kar?

                  Jag har svårt att tänka mig någon fisk som flyttar på en Lejonhuvudhane som har bestämt sig för att "här vill jag bo" typ...
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #99
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Vatten och ström är nog inget problem, jag har två ytterfilter samt ett innerfilter, som snarare är ett powerhed som levererar 1100 liter/h. Jordätarna grumsar ju runt en hel del i botten så det krävs rejält med filtrering och bra fart på vattnet för att det ska hålla sig klart.

                    Både du och Ansjo oroar er om Lejonhuvudena, det är lite rörande. Jag är fundersam om Jordätarna klara sig om Lejon tycker det här var ett stort och bra kar?

                    Jag har svårt att tänka mig någon fisk som flyttar på en Lejonhuvudhane som har bestämt sig för att "här vill jag bo" typ...
                    Kan du inte ta bort jordätarna då...?

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Kan du inte ta bort jordätarna då...?
                      Du är för go!

                      Men har så in i h*lv*te rätt!

                      Naturligtvis vill akvarieaffären ha fem stora fina utfärgade Jordätare! Jag kan leverera dem och hämta pengarna när de är sålda!

                      Sen kan jag ha Lejonen och några tuffa Ap i karet!

                      Det är ju självklart, men jag har inte kommit på tanken! Tack Mats!

                      Blir en tur till butiken och starta upp en förhandling i nästa vecka.

                      Ja, jag har tröttnat på Jorätarna också, börjar inse att 540 kar är ett perfekt Ap kar. För Jordätare och Diskus behövs större volym.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Du är för go!

                        Men har så in i h*lv*te rätt!

                        Naturligtvis vill akvarieaffären ha fem stora fina utfärgade Jordätare! Jag kan leverera dem och hämta pengarna när de är sålda!

                        Sen kan jag ha Lejonen och några tuffa Ap i karet!

                        Det är ju självklart, men jag har inte kommit på tanken! Tack Mats!

                        Blir en tur till butiken och starta upp en förhandling i nästa vecka.

                        Ja, jag har tröttnat på Jorätarna också, börjar inse att 540 kar är ett perfekt Ap kar. För Jordätare och Diskus behövs större volym.
                        Ja, du ser! Mindre fisk i stora kar - det är det som är grejen! MFK - Mini Fish Keepers - det enda rätta!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Vad det gäller strömt vatten och lejonhuvuden, om jag har förstått rätt så lever de i naturen visserligen i strömmande vatten, men håller sig helst på ställen med "lä" så att säga. Har för mig att jag har hört det i alla fall. Har själv haft lejonhuvuden i kar med normal genomströmning, och de har lekt.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            Vad det gäller strömt vatten och lejonhuvuden, om jag har förstått rätt så lever de i naturen visserligen i strömmande vatten, men håller sig helst på ställen med "lä" så att säga. Har för mig att jag har hört det i alla fall. Har själv haft lejonhuvuden i kar med normal genomströmning, och de har lekt.
                            Visst! Inte behöver man efterlikna alla parametrar - mina lekte i, i stort sett, stillastående vatten - bara en mesig fluval-innerpump som drivmedel, och det funkade hur bra som helst! Det jag gaggade om innan var bara ett försök att få Maths att lämna ifrån sig jordätarna!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 June 2011, 01:03.

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Vad det gäller strömt vatten och lejonhuvuden, om jag har förstått rätt så lever de i naturen visserligen i strömmande vatten, men håller sig helst på ställen med "lä" så att säga. Har för mig att jag har hört det i alla fall. Har själv haft lejonhuvuden i kar med normal genomströmning, och de har lekt.
                              Det stämmer, det är därför de inte har så väl utvecklad simblåsa. De vill vara under strömmen på botten. Men de lever i strömmande vatten, vilket innebär att de vill ha syrerikt och "friskt" vatten för att må bra. Men i ett välskött kar med normal genomströmmning och regelbundna vattenbyten så är det inga problem att ha dem.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ja, och nu undrar vän av ordning; en ciklid som har outvecklad simblåsa och gärna lever i strömt vatten - men inte i själva strömmen, utan under denna... Hur går det till?
                                Svar; titta på huvudet - en puckel.
                                Kommer vissa stora fartyg med en liknande konstruktion på fören möjligtvis fram som en sinnebild här?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...