180 liters Lejonkula

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #61
    Numera är det full fart i Lejonkulan

    Men det är en sak som inte stämmer riktigt, det är två hannar som är hur sams som helst som uppvaktar honan!

    De har definitivt inte läst några böcker om hur de bör uppträda.

    Honan börjar se lite sliten ut, har märken på kroppen och saknar några fjäll. Men hon bjuder själv upp till dans, så illa kan det nog inte vara.

    Får hoppas att de får till det snart så det blir lite lugn och ro i burken.

    Tar med mig senaste filmen in på nya sidan.

    Senast redigerad av c90368; 12 September 2010, 17:33.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #62
      Har funderat länge på att komplettera med någon mer fisk till detta kar. Så idag var jag och hämtade de beställda fiskar jag bestämde mig för.

      Alestopetersius caudalis Gul kongotetra, en Afrikan som stimmar och är lagom i storlek.

      Beställde tio stycken, en hoppade "fel" i akvarieaffären och så var de nio. Detta skedde innan jag kom dit, eftersom de låg i sin påse när jag kom till affären.

      När jag kom hem och stoppade påsen i akvariet, var det en som simmade på rygg

      Efter temperatur utjämning och lite nytt vatten i påsen, med en syresten i påsen, så flyttade jag över dem till en hink.

      Kunde där konstatera att en hängde i ytan med bakkroppen i vinkel nedåt, aldrig ett bra tecken.

      Efter inskolning i hinken flyttade jag över de sju som verkade pigga. Den åttonde tänkte jag försöka rädda med lite salt i vattnet och låta den gå i hinken över natten. Det tog två timmar så övrgick även denna till ryggsim Efter ytterliggare en timma var det inget simmande alls, stendöd!

      Så nu har jag sju Gula Kongotetror som ser oroväckande magra ut och det är inte läge för bilder eller film ännu. Dessutom är det fyra hannar och tre honor, tror jag, vilket inte är så jätte bra.

      Så det är bara att vänta och se vad det blir av detta, men detta är smällar man får ta när man beställer lite ovanlig fisk osedd. Affären beställde föresten 24 st men fick tio, vilket väl var de sista som fanns. Antar att de VF men vet inte.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #63
        Ursprungligen postat av c90368
        Har funderat länge på att komplettera med någon mer fisk till detta kar. Så idag var jag och hämtade de beställda fiskar jag bestämde mig för.

        Alestopetersius caudalis Gul kongotetra, en Afrikan som stimmar och är lagom i storlek.

        Beställde tio stycken, en hoppade "fel" i akvarieaffären och så var de nio. Detta skedde innan jag kom dit, eftersom de låg i sin påse när jag kom till affären.

        När jag kom hem och stoppade påsen i akvariet, var det en som simmade på rygg

        Efter temperatur utjämning och lite nytt vatten i påsen, med en syresten i påsen, så flyttade jag över dem till en hink.

        Kunde där konstatera att en hängde i ytan med bakkroppen i vinkel nedåt, aldrig ett bra tecken.

        Efter inskolning i hinken flyttade jag över de sju som verkade pigga. Den åttonde tänkte jag försöka rädda med lite salt i vattnet och låta den gå i hinken över natten. Det tog två timmar så övrgick även denna till ryggsim Efter ytterliggare en timma var det inget simmande alls, stendöd!

        Så nu har jag sju Gula Kongotetror som ser oroväckande magra ut och det är inte läge för bilder eller film ännu. Dessutom är det fyra hannar och tre honor, tror jag, vilket inte är så jätte bra.

        Så det är bara att vänta och se vad det blir av detta, men detta är smällar man får ta när man beställer lite ovanlig fisk osedd. Affären beställde föresten 24 st men fick tio, vilket väl var de sista som fanns. Antar att de VF men vet inte.

        Så det var det esset du hade i rockärmen din gamle räv

        Riktigt fina fiskar från det jag fått se på bild nu, får bara hoppas att de du har kvar nu hämtar sig fint och tjockar på sig lite. Man kan ju alltid fylla ut ett stim efterhand, dock antar jag att det kan ta tid, har själv aldrig hört talas om denna art innan.
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #64
          Ursprungligen postat av Marnat
          har själv aldrig hört talas om denna art innan.
          Inte jag heller, har letat länge efter "den" fisken som jag visste att jag ville ha, men jag visste ju inte vilken det var

          Men letar man tillräckligt länge så hittar man vad man letar efter. Om det sen visar sig vara "rätt" fisk återstår att se?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #65
            Ytterliggare ett dödsfall under dagen Den låg i ytan och flöt när jag kom hem.

            Synd om fiskarna, mig drabbar det inte ekonomiskt, jag får pengarna tillgodo hos affären.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #66
              Friskt vågat, kul att du testar lite udda grejer. Och du verkar ju veta vad du gör så det är synd att du inte fick mer livskraftiga fiskar. Lycka till med de som är kvar iaf!
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #67
                Plockade upp ytterligare en död Gul Kongotetra i kväll

                Har dessutom på känn att det blir en till i morgon när ljuset går på, har fyra som verkar pigga och äter nu, den femte kan jag inte se till.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #68
                  Tråkigt men skönt att du har "garanti" på dem. Du får klura vidare, ska bli spännande att se vad du väljer istället, för jag antar att du ger upp dessa?
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #69
                    Ursprungligen postat av Moving Waves
                    Tråkigt men skönt att du har "garanti" på dem. Du får klura vidare, ska bli spännande att se vad du väljer istället, för jag antar att du ger upp dessa?
                    Nja, jag tror inte det är arten det är fel på, utan individerna, de har nog inte haft någon trevlig resa varifrån de nu kommer.

                    Frågan är väl om det finns någon möjlighet att komplettera?
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #70
                      Här kommer en halvtaskig film på mina nya Gula Kongotetror (Alestopetersius caudalis).

                      Jag beställde 10 stycken, fick nio.

                      De första fyra dagarna dog fem av dem, de var i ett bedrövligt skick när jag fick dem.

                      Nu återstår en hanne och fyra honor.

                      De är både skygga och snabba = svåra att filma.

                      Senast redigerad av c90368; 22 October 2010, 17:33.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #71
                        Ahhh... Kongotetror - det var ett tag sedan man hade sådana. Mycket snygga och passar ju perfekt i detta sköna karet!

                        Kommentar

                        • Saturnus80
                          • October 2009
                          • 943

                          #72
                          Dom där tetrorna gör sig riktigt bra, synd med dödsfallen
                          Det var en firre med röd/orange buk, vad var det?
                          //Daniel

                          110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                          23l aqualandscape med dvärgkulor

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #73
                            Ursprungligen postat av Saturnus80
                            Dom där tetrorna gör sig riktigt bra, synd med dödsfallen
                            Det var en firre med röd/orange buk, vad var det?
                            Det är Danio roseus, ett impuls köp och enligt mig en mycket tråkig och stirrig fisk.

                            Det är möjligt att den är röd/orange, jag har lite svårt att se de färgerna.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #74
                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Ahhh... Kongotetror - det var ett tag sedan man hade sådana. Mycket snygga och passar ju perfekt i detta sköna karet!
                              Kongotetra ja, men inte den vanliga som blir allt för stor för ett 180 liters kar.

                              Detta är Gul Kongotetra som jag aldrig hört talas om tidigare, finns en film tidigare på YT som visar denna fisk. Denna ska bli max 6 cm, den vanliga blir upp till 8 cm.

                              Alltid kul att hitta och prova något nytt
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #75
                                Ursprungligen postat av c90368
                                Alltid kul att hitta och prova något nytt
                                Håller med till 110%! Och skulle man sedan hitta något som inte så många andra har eller haft är det snäppet ännu roligare. Ska bli kul att se hur de ser ut när de blivit fullvuxna...
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...