500 SA Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Halloj Maths! Såg flagg-filmen precis nu. Jag hade missat den pga att jag är här på forumet ganska sporadiskt för tillfället, gör några inlägg där man kanske kan hjälpa till en aning och har uppdaterat palett-tråden för Roosters skull - han skall ta över mina P. subocellatus.
    Nåväl, härlig film - som vanligt - och jag känner igen mig i ditt förhållningssätt kring lekarna hos fiskarna; blir det något så blir det, annars är det kul bara att dom lägger en kaka då och då.
    Som jag sa i ett tidigare inlägg; man blir ju toppsugen på att skaffa Flaggciklider igen när man ser dina bilder och filmer!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av MaxB
      Halloj Maths! Såg flagg-filmen precis nu. Jag hade missat den pga att jag är här på forumet ganska sporadiskt för tillfället, gör några inlägg där man kanske kan hjälpa till en aning och har uppdaterat palett-tråden för Roosters skull - han skall ta över mina P. subocellatus.
      Nåväl, härlig film - som vanligt - och jag känner igen mig i ditt förhållningssätt kring lekarna hos fiskarna; blir det något så blir det, annars är det kul bara att dom lägger en kaka då och då.
      Som jag sa i ett tidigare inlägg; man blir ju toppsugen på att skaffa Flaggciklider igen när man ser dina bilder och filmer!
      Kul att höra av dig Mats! Är liksom du inte så flitig på forumet numera, har fått lite mättnadskänsla...

      Flaggorna är verkligen kul att titta på, har två par som har varsin halva av karet och de har definitivt inte några fredsförhandlingar i mitten av karet
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av c90368
        Kul att höra av dig Mats! Är liksom du inte så flitig på forumet numera, har fått lite mättnadskänsla...

        Flaggorna är verkligen kul att titta på, har två par som har varsin halva av karet och de har definitivt inte några fredsförhandlingar i mitten av karet
        Jo, så är det på olika forum - det går i cykler; ibland är det en massa ämnen man kan delta i - och ibland väldigt få. Jag brukar läsa runt på en del forum (oftast engelskspråkiga) som liksom bara handlar om en speciell art eller grupp ciklider, och det blir ofta väldigt intressanta diskussioner som man lär sig otroligt mycket på! Jag deltar alltså inte aktivt själv utan bara läser - det är ganska skönt i de flesta fall!
        Jag tänkte på dina flaggor - jag har inte riktigt koll på hur ditt kar är inrett men, jag har fått bäst resultat med flaggyngel när vattnet är hyfsat lugnt och det inte strålar hårda "jet-strömmar" i karet, samt när det har funnits en mängd både tunna och tjockare kvistar vid ytan och i den övre regionen i karet - men det är väl ungefär så ditt kar ser ut, va?
        Ett knep för att skapa en fin lite lugnare och jämnare vattenrörelse i karet (som i ett inrett flagg-, scalare- och diskuskar) är att till utblåset från filtret sätta en längre slang som är "igenkorkad" i slutänden. Denna långa slang skär eller klipper man en lång "reva" eller "spalt" i - några milimeter bred. Alltså man öppnar ett jättelångt hål i slangen som löper jämns med den, sedan vrider man bara slangen på ett sådant sätt att vattnet strömmar ut där man vill, samt fäster den med t.ex. sugkoppar och slangklämmor runt kanterna på karet vid ytan. Vatenrörelsen blir då väldigt jämn och fin och uppför sig inte som en riktad ström från en punkt. Man kan tänka på den här slanglösningen som ett förlängt och "jämnare" strilrör. Den här typen av vattenrörelse funkar fint för t.ex. flaggor, scalare m.fl. liknande ciklidtyper.
        Fan, det här känner du ju redan till Maths - det vet jag - men, jag skriver det ändå...

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ett bra tips, det där med slangen!

          Det här karet är ju i första hand ett Jordätarkar och de rumsterar om ganska flitigt, vilket innebär att det krävs en bra genomströmning.

          Detta i sin tur innebär att flaggornas domän i den övre delen av karet är ganska så "blåsig", vilket inte är optimalt, men de verkar inte bry sig så mycket.
          Senast redigerad av c90368; 07 February 2010, 11:22.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av c90368
            Ett bra tips, det där med slangen!

            Det här karet är ju i första hand ett Jordätarkar och de rumsterar om ganska flitigt, vilket innebär att det krävs en bra genomströmmning.

            Detta i sin tur innebär att flaggornas domän i den övre delen av karet är ganska så "blåsig", vilket inte är optimalt, men de verkar inte bry sig så mycket.
            OK! Jo, jag har ju hajat att det är jordätarna som står i fokus - bra så! Flaggorna får ta seden dit de kommer!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              En liten vardagsfilm på mina Vinkeltetror. En bortglömd tetra som är riktigt trevlig och stimmar suveränt.

              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Big_Sal
                • March 2008
                • 470

                En annan grej som är rolig med vinkeltetran, förutom då att den stimmar, är att den är väldigt lättlekt... Ser mina jaga varandra och spruta ut rom några gånger per månad. Detta är bra för mina andra fiskar som snällt följer efter och plockar åt sig romkornen...

                Har du sett Vinkeln i lekfärg? Analfenan blir intensivt gul/vit och bara lyser...

                Helt klart en av mina favorittetror...
                //Salle

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Mina Flaggciklider lägger rom varannan vecka, men det är sällan jag ser några yngel. Här är ett tappert försök att få med några på bild. Ni får tro mig, man ser inte mycket på filmen

                  Men det kan ju vara roligt att titta föräldrarna

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Flaggorna bidrar i alla fall med lite hormoner till karet så det blir fart även på de andra fiskarna.

                    Här en lite film på mina Biotodoma cupido som börjar visa lite känslor.

                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • Enola
                      • November 2007
                      • 660

                      Jättefin film. Är själv ute efter någon fisk att tillägga i mitt 150 liters akvarium tillsammans med mina Ctenopomer. Har inte tittat så mycket på jordätargruppen. Hade nog varit trevligt i det karet för de håller sig vel i de nedra regionerna i karet näst som hela tiden och Ctenopomerna håller sig till de övre. Jag anar att Cupidocikliden vill ha mer strömt vatten än Fläckiga Ctenopomerna och så är de nog lite för kaxiga, eller vad tror du?
                      Nytt 375 liters mix
                      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Enola
                        Jättefin film. Är själv ute efter någon fisk att tillägga i mitt 150 liters akvarium tillsammans med mina Ctenopomer. Har inte tittat så mycket på jordätargruppen. Hade nog varit trevligt i det karet för de håller sig vel i de nedra regionerna i karet näst som hela tiden och Ctenopomerna håller sig till de övre. Jag anar att Cupidocikliden vill ha mer strömt vatten än Fläckiga Ctenopomerna och så är de nog lite för kaxiga, eller vad tror du?
                        Cupido ska enligt "bruksanvisningen" vara en känslig liten tillbakadragen fisk som ska hållas med mindre lugna invånare.

                        Som tur är har mina inte tagit del av den beskrivningen

                        De ska nog inte behöva så strömt vatten heller, tror jag.

                        Så det kan nog vara värt ett försök, de är förbaskat charmiga och hittar på nya upptåg hela tiden. Om man kan kalla en fisk smart, så skulle jag nog göra det med dessa.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Enola
                          • November 2007
                          • 660

                          Om jag bara har ett par så borde storleken på akvariet räcka också tycker jag. Som sagt, 150 liter men det är bara 90 cm långt, men inga andra ciklider att dela revir med.

                          Nej, jag läste mer nogrant i artbeskrivningen och de ville ha lite dovare belysning och inte så jätteströmt vatten. Flytväxterna hjälper ju till med ljuset och Ctenopomerna vill också ha lugnt vatten. Tror verkligen jag skall prova det. Invänta löning först +resa till England sedan blir det inköp tror jag
                          Nytt 375 liters mix
                          Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                          Kommentar

                          • Enola
                            • November 2007
                            • 660

                            Oj, kollade just priser på rackarna. De var ju inte de billigaste fiskarna....jaja....får spara lite längre
                            Nytt 375 liters mix
                            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Enola
                              Om jag bara har ett par så borde storleken på akvariet räcka också tycker jag. Som sagt, 150 liter men det är bara 90 cm långt, men inga andra ciklider att dela revir med.

                              Nej, jag läste mer nogrant i artbeskrivningen och de ville ha lite dovare belysning och inte så jätteströmt vatten. Flytväxterna hjälper ju till med ljuset och Ctenopomerna vill också ha lugnt vatten. Tror verkligen jag skall prova det. Invänta löning först +resa till England sedan blir det inköp tror jag
                              Jag tycker att du ska köpa fyra stycken. Det är omöjligt, vad jag vet, att skilja på könen hos unga fiskar och de är definitivt ingen par fisk. De trivs i ett litet gäng.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Enola
                                • November 2007
                                • 660

                                Jaha....ok. Det var ju bra att veta. Men tror du att det går bra med såpass många i den storlek på akvarium?
                                Nytt 375 liters mix
                                Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...