500 SA Jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #46
    Ursprungligen postat av c90368
    Här kommer ytterligare en helt omotiverad film, nästan!
    Finns inga omotiverade akvariefilmer, filmerna förmedlar mycket mer än bilderna gör. Man får en mycket bättre bild av hur fiskarna uppför sig.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #47
      Ganska intressant iakttagelse, jag sände upp samma film till ciklid.org och Zoopet samtidigt.

      När filmen handlar om Jordätare så är responsen på ciklid.org både snabbare och mer uppskattande.

      De filmer jag har postat om SA som handlat om Ap eller Diskus hos ciklid.org har mötts med tystnad.

      Så här har jag alltså hittat brytpunkten mellan dessa eminenta forum?
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #48
        Ursprungligen postat av c90368
        Ganska intressant iakttagelse, jag sände upp samma film till ciklid.org och Zoopet samtidigt.

        När filmen handlar om Jordätare så är responsen på ciklid.org både snabbare och mer uppskattande.

        De filmer jag har postat om SA som handlat om Ap eller Diskus hos ciklid.org har mötts med tystnad.

        Så här har jag alltså hittat brytpunkten mellan dessa eminenta forum?
        Du får köra några repriser på testet så får vi reda på om det är en signifikant iakttagelse
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #49
          I går kväll såg jag tre centimeterstora Bågciklider.

          De måste vara från den kull jag filmade för ett tag sedan

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Banderad
            • January 2006
            • 358

            #50
            Ursprungligen postat av c90368
            Ganska intressant iakttagelse, jag sände upp samma film till ciklid.org och Zoopet samtidigt.

            När filmen handlar om Jordätare så är responsen på ciklid.org både snabbare och mer uppskattande.

            De filmer jag har postat om SA som handlat om Ap eller Diskus hos ciklid.org har mötts med tystnad.

            Så här har jag alltså hittat brytpunkten mellan dessa eminenta forum?

            Intresset gör SA varierar en del på ciklid.se. Vad det gäller diskus håller nog de flesta till på andra forum men Apistogrammor kan ibland generera ett stort intresse även på ciklid.se (min gamla Apistogrammatråd 2006 t.ex.). Jordätare har varit inne några år nu bland ciklidfolk. Kolla bara antalet artiklar i CB de senaste 2-3 åren...

            /Jocke

            Kommentar

            • Big_Sal
              • March 2008
              • 470

              #51
              Ursprungligen postat av c90368
              Det som möjligen är intressant med denna film är min Bågciklidhane som kommer fram 1:20 in i filmen. Han brukar inte lämna växtligheten för en sekund i vanliga fall, men sedan Jordätarna kommit in så tar han på sig sin blekaste färgteckning och simmar med dem. Jag kan bara tolka detta som att de i det vilda lever parallellt med Jordätare och vet att det kommer upp mat när de rotar i botten!

              Någon som har annan kunskap eller tolkning?

              Jag märkt samma sak fast med Satanoperca leucosticta som jordätare och VF Pterophyllum leopoldi. När jordätaren börjar gräva hänger alla 5 skalarerna på rad efter och plockar allt som virvlas upp. Hade funderingar på om det var vanligt skalar-beteende eller om det var just ett inlärt beteende från innan de blev fångade, men fick inget svar i min tråd. Är dina också VF?
              //Salle

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #52
                Ursprungligen postat av Big_Sal
                Jag märkt samma sak fast med Satanoperca leucosticta som jordätare och VF Pterophyllum leopoldi. När jordätaren börjar gräva hänger alla 5 skalarerna på rad efter och plockar allt som virvlas upp. Hade funderingar på om det var vanligt skalar-beteende eller om det var just ett inlärt beteende från innan de blev fångade, men fick inget svar i min tråd. Är dina också VF?
                Nej, de är odlade och sålda via grossist.

                Jag tror dock inte att det spelar så stor roll om de är VF eller odlade.

                De vet ju hur och var de ska lägga rom även om de är odlade.

                Då borde de även veta var de ska söka mat.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #53
                  Många fiskar har jag haft genom åren, men dessa nya Jordätare är nog de mest glupska fiskar jag någonsin ägt!

                  Jag skulle nog kunna sitta och mata dem en hel dag och de vore lika glupska hela tiden oavsett vad jag stoppade ner i akvariet
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #54
                    Det låter verkligen som kontrast till dina diskusar.
                    Dina jordätares matlust påminner om mina regnbågar, de är också helt otroligt glupska men så är de inte stilla en sekund.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #55
                      Total fisksoppa

                      För ovanlighets skull så skickar jag upp en två minuters film utan några klipp!

                      Den visar fisksoppan som uppstår när jag matar med räkor

                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #56
                        grymt bra filmer du gör!!!

                        har gått lite i jordätarbanor men har inte vart riktigt säker på om det är min grej. men fan nu när ja ser film på dom så är man ju som förälskad!!!

                        Läckert! har läst hela tråden med ett leende på läpparna
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Big_Sal
                          • March 2008
                          • 470

                          #57
                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          grymt bra filmer du gör!!!

                          har gått lite i jordätarbanor men har inte vart riktigt säker på om det är min grej. men fan nu när ja ser film på dom så är man ju som förälskad!!!

                          Läckert! har läst hela tråden med ett leende på läpparna

                          Tycker lätt att du ska prova jordätare, det fina med den gruppen är att det finns så många arter, från många olika släkten. Dessa skiljer ganska mycket i utseende och även beteende, vilket är kul. Mina favoriter just nu är Satanoperca-släktet, men har varit riktigt nära att skaffa de som c903... håller också. Ta även en titt på A. heckelii som drd håller. En bra bok som beskriver alla(?) arter som räknas till gruppen är South American Eartheaters av Thomas Weider. En av mina favoritböcker. Oj vad mycket det blev nu, ber om ursäkt till trådskaparen

                          Summa summarum: Mycket intressanta fiskar...
                          //Salle

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            #58
                            Ursprungligen postat av Big_Sal
                            Tycker lätt att du ska prova jordätare, det fina med den gruppen är att det finns så många arter, från många olika släkten. Dessa skiljer ganska mycket i utseende och även beteende, vilket är kul. Mina favoriter just nu är Satanoperca-släktet, men har varit riktigt nära att skaffa de som c903... håller också. Ta även en titt på A. heckelii som drd håller. En bra bok som beskriver alla(?) arter som räknas till gruppen är South American Eartheaters av Thomas Weider. En av mina favoritböcker. Oj vad mycket det blev nu, ber om ursäkt till trådskaparen

                            Summa summarum: Mycket intressanta fiskar...
                            Bara att bra att jag får lite hjälp, dessutom har du mer erfarenhet än jag har i ämnet

                            Den här tråden kan vara av intresse att läsa om man är nyfiken på varför jag skaffade de fiskar jag gjorde.

                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #59
                              sålänge dom inte ger sej på mitt kommande stimm med blodfenor så köper jag ett gäng på sturt.

                              Ursäkta trådlånet...
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              • Big_Sal
                                • March 2008
                                • 470

                                #60
                                Ursprungligen postat av c90368
                                Bara att bra att jag får lite hjälp, dessutom har du mer erfarenhet än jag har i ämnet

                                Den här tråden kan vara av intresse att läsa om man är nyfiken på varför jag skaffade de fiskar jag gjorde.

                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59119
                                Måste ödmjukast säga emot första påståendet.
                                Angående det andra så är det ganska skoj vilken skillnad det var på intresset mellan cilkid och zoopet för jordätare. Även kunnandet verkar vara helt annat. Bara en observation.

                                Ursprungligen postat av karrokaja
                                sålänge dom inte ger sej på mitt kommande stimm med blodfenor så köper jag ett gäng på sturt.

                                Ursäkta trådlånet...
                                Tror ínte det är nån fara för tetrorna. Inte med Satanoperca leucosticta i alla fall. De tar knappt guppyyngel hos mig. Lycka
                                //Salle

                                Kommentar

                                Arbetssätt...