400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av tommy_g
    Oj, känns ändå som väldigt mycket fisk? Så som jag själv har nu i mitt 540 liter är 20-25 citroner, 5-6 fjärilar, en stor mal samt 3 st välfödda siamensis. Tänker nu införskaffa diskus på detta, men kan man trycka in ännu mer?
    Plockar du bort Siameserna så får de andra betydligt lugnare och du får ett mer harmoniskt kar.

    De Siameser jag har haft har varit väldigt stirriga, famförallt när det matas.

    Många tetror i ett bra filtererat och inkört kar är inget större problem. Men att trycka in 40 + 40 är nog i mesta laget, hellre 15 av en art och kanske 25 av någon annan.

    Även en stor mal, beroende på hur stor den är, kan vara problematiskt. En stor mal kan ta mer yta och smutsa ner mer än ett gäng Ottocinclus och ett stim Pansarmalar.
    Senast redigerad av c90368; 02 September 2011, 12:18.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      Jo siameser är rätt hetsiga och kan lätt störa harmonin. Dock är de kanon på alger så man får väl se dem som ett nödvändigt ont. Jag brukar byta in dem när de blivit runt 6-8cm och få små istället. Butiken är nöjd för de har visst behov av större siameser till kunder som har glupska firrar och algbekymmer.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Jo siameser är rätt hetsiga och kan lätt störa harmonin. Dock är de kanon på alger så man får väl se dem som ett nödvändigt ont. Jag brukar byta in dem när de blivit runt 6-8cm och få små istället. Butiken är nöjd för de har visst behov av större siameser till kunder som har glupska firrar och algbekymmer.
        Skaffa dig CO2 istället!

        Glöm sedan alla full dos gödslingar du har läst om på forumet!

        Kör lite mindre doser och vattenbyte varannan vecka så får du ett kar utan alger och med hyfsat stabila värden.

        Det är så jag manövrerar mitt kar, ibland händer det att det blir tre veckor mellan vattenbytena, det enda illa som händer är att jag får kisel alger på frontrutan. Men det tar isskrapan med stålkant hand om
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ser du några alger här?

          Ett gäng Ottocinclus och några Grenmalar letar letar efter mat, men jag får mata dem med algpellets!

          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • hult87
            • February 2010
            • 1287

            algfritt och växtrikt kar det där fina invånare är det med

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Läste häromdagen en tråd där Ansjo, ja ni flesta som är här vet vem han är, sök annars, skrev om pingpong mörtar!

              Det tyckte jag var mycket beskrivande och jag smålog nog resten av den dagen, gör det fortfarande när jag tänker på det

              Ni som inte förstår får ta er en rejäl funderare, om ni inte lyckas lösa gåtan själva så får ni börja söka
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ingen som har kommit på svaret?
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • lillfrasse
                  • February 2002
                  • 2228

                  Jo att det kallas så av vissa är sedan länge känt.
                  Simma lungt..
                  Lillfrasse..

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av lillfrasse
                    Jo att det kallas så av vissa är sedan länge känt.
                    Nytt för mig som inte rör mig i de kretsarna

                    Men en jäkligt bra beskrivnig
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • hult87
                      • February 2010
                      • 1287

                      jag har däremot inte kommit på det eller hört det innan

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        De är väl malawisar som de kallar för pingpongmörtar...
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • hult87
                          • February 2010
                          • 1287

                          okej gött då vet jag tackar

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Ursprungligen postat av c90368
                            En fråga som det är omöjligt att svara rätt på och som jag i normala fall hade struntat i att svara på.

                            Men eftersom du frågar i min tråd, där det handlar om företrädesvis Sydamerikanska fiskar och dessutom mest dvärgciklider och tetror så förutsätter jag att du är intresserad av just dessa fiskar.

                            Mitt svar blir att du ska ha ungefär hälften så många fiskar som du kan ha! För rent fysiskt går det ha väldigt mycket fisk i ett 540 kar med bra filtrering och täta vattenbyten. Men det blir inget intressant kar att titta på.

                            Förutom att man ska hålla ner antalet fiskar så ska man även sträva efter att de man har inte vill leva på samma område i karet. Det gäller att välja tetror som vill vara på olika nivåer, det gäller att välja Dvärgciklider som har revir på olika platser. Det gäller att välja tex Skalerar utifrån hur det blir i karet när flera par vill lägga rom samtidigt.

                            Rent konkret kan jag översätta min råd i fiskval

                            4-5 av Skalar, Flaggciklid eller Diskus. Inte sex för du vill inte ha tre lekande par, av fem individer kan det bli ett eller två par. Det räcker i 540 liter.

                            1-2 grupper med Dvärgciklider på 3-6 individer. Exempel sex Nyckelhålsciklider och en Apistogramma familj med en hane och 3-4 honor.

                            Ett stim långsträckta tetror 20-40 st exempelvis Kardinaltetra
                            Ett stim högväxta tetror 20-40 st exempelvis Sorgmanteltetra

                            Ett stim ottocinclus 8-12 st

                            Ett stim pansarmalar 10-15

                            Detta skulle jag säga är lagom för en start av ett 540 kar. Räkna med att det ska ta minst sex månader innan du har detta antal fiskar från det att du startar akvariet. Sen bör det gå ytterliggare sex månader innan du kompletterar med fler fiskar. Detta för att karet ska få möjlighet att köra in sig ordentligt.

                            Glöm framförallt inte två saker som jag anser vara jätteviktiga

                            1. Vattenbyten ska vara reglebundna, lika många dagar mellan varje vattenbyte, då får du en konstant bakterielora och näringsmängd i karet över en lång tidsperiod.

                            2. Håll fingrarna borta från akveriet mellan vattenbytena! Inget pillande eller justerande, allt sådant får vänta tills du ska byta vatten.


                            Lycka till!
                            Ett bra upplägg som knappast kan misslyckas. Och för allt i världen, stressa inte fram resultatet utan det kommer med tiden!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ett svar på hur man fixar ett super SA kar med växter!

                              Responsen blir 0?

                              Tillför alltså inget, så då kanske det är dags att sluta med uppdateringar och lägga ner tråden?
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Getingen
                                • August 2010
                                • 325

                                Trist att du känner så, jag tappa intresset för att uppdatera min tråd på diverse forum just pga för lite respons. Att titta på filmer på dina kar är alltid underhållande. Kollade just igenom din tråd om akvarierummet och där var mkt fint att titta på. Gillar även ditt resonemang om BTN.

                                Sen tror jag dålig respons kan bero på att det nyss varit sommar. Alltid mindre aktivitet då. Det har kanske inte kommit igång riktigt än. Själv är jag väl som mest aktiv när jag gör stora förändringar i mina egna kar eller skaffar fler. Sen tror jag också man får mer respons om man svarar på frågor i andras projekttrådar och kanske hänvisar dom till sin egen där dom kan finna mer info. Men ibland blir det tröttsamt att svara på samma nybörjarfrågor om och om igen. Och man vill istället ha en diskussion på lite högre nivå. Rent generellt tycker jag ciklid.org är mkt trevligare forum med mer diskussion, dock är det inte lika stor aktivitet som här men det är kanske mer relevanta ämnen som diskuteras för oss som har hållt på lite längre.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...