400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av firejackan
    har nu läst igenom tråden som lovat, imponerande! går själv i tankarna på att göra mitt 720 till Sa, eller har egentligen bestämt mig för det men har problem med vad jag ska fylla det med, tänker mig 12 scalarer ett antal tetror ett antal pansarmalar helst julii och 3 st olike dvärg ciklider med 6 st av varje. dock ej säker på vad som funkar och vad som inte funkar. tror du det blir kaos med så mpnga scalare tex?
    Kul att du gillar det!

    Jag tror att det kommer att kännas trångt med 12 Skalarer. När de börjar para ut och du kanske har fyra par som ska till och leka, då kommer övriga invånare få det svårt.

    Jag vet inte vilka dvärgciklider du har funderat på, men till ett 720 finns det en del att välja på.

    Några som jag mycket väl skulle kunna tänka mig, utanför Apistogramma släktet är

    Nyckelhålsciklid (upp till 6 st ok)
    Kurvciklid (upp till 6 st ok)
    Biotodoma cupido (upp till 6 st ok)
    Dicrossus maculatus (Endast en hane i karet, men med flera honor.)
    Bågciklid (Endast en hane i karet, men med flera honor.)
    tahuantinsuyoa macantzatza (Har inte riktigt koll ännu får hänvisa till den här trådenhttp://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60277)
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • firejackan
      • August 2004
      • 616

      jo det jag var rädd för, men vill i alla fall ha 4 st redback och 4 st blue honey ^^ dvärg ciklider har jag väl egentligen inte tittat så mycket på än, men gärna ngt färgrant och ngt som inte dör som tex fjärils ciklid. du har väl rätt bra koll, ge mig gärna ngra tips. sen vill jag gärna ha ngt halv stort men vänligt som man kan titta på, känns lite fel att ha stort akvarium och bara en massa små fiskar. vet dock ej vad :S

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Det finns massor av grejer jag har missat - bland annat CO2, så det skall bli kul. Ja, jag blir ju 50 till våren - och jag kommer ihåg det första karet som jag fick av morsan på min 10-årsdag, ett 12-liters med grön metallram.
        Sedan är det ju inte samma kar som varit igång alla dessa år (men det fattar ju vem som helst). Men, de kar som får gå sådär länge att de blir som små egna natursystem är för jädra sköna alltså, som ditt där på filmen!
        Wow, ett sådant litet kar med metallram hade jag med. Kittat om jag inte minns fel, och efter en tid en jäkla massa rost under färgen...
        Senast redigerad av ansjo; 28 August 2011, 17:59.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av c90368
          OBS: Fokusera INTE på Scalarerna i filmen

          Lättare sagt än gjort..det gick ju inte att missa dessa snyggingar jag följer din tråd och njuter av det vackra
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av PiaJo
            Lättare sagt än gjort..det gick ju inte att missa dessa snyggingar jag följer din tråd och njuter av det vackra
            Tackar!

            Ja, de är lite dominanta Skalarerna så följer man dem med blicken så är det lätt att missa helheten
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av firejackan
              jo det jag var rädd för, men vill i alla fall ha 4 st redback och 4 st blue honey ^^ dvärg ciklider har jag väl egentligen inte tittat så mycket på än, men gärna ngt färgrant och ngt som inte dör som tex fjärils ciklid. du har väl rätt bra koll, ge mig gärna ngra tips. sen vill jag gärna ha ngt halv stort men vänligt som man kan titta på, känns lite fel att ha stort akvarium och bara en massa små fiskar. vet dock ej vad :S
              Lite av poängen är att ha små fiskar i stora akvarier, det är då man verkligen kan se hur de beter sig.

              Av din beskrivning skulle jag nog satsa på kurvciklider och Schackbräden. Lite större, hyfsat med färg och teckning och dessutom väldigt trevliga dvärgciklider.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • firejackan
                • August 2004
                • 616

                rör sig dessa också längs bottnen så som de flesta dvärgar gör? eller har jag uppfattat det fel?

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av firejackan
                  rör sig dessa också längs bottnen så som de flesta dvärgar gör? eller har jag uppfattat det fel?
                  De är inte utpräglade bottenfiskar utan rör sig även en bit upp i karet, framförallt om man har ordentligt med rötter och växter.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • firejackan
                    • August 2004
                    • 616

                    bra, då har man hyffad pejl på läget återkommer med mera frågor snart, var så säker

                    Kommentar

                    • SoffanB
                      • March 2011
                      • 156

                      Hej! väldigt fint kar du har! =) Jag har nyligen köpt ett 540l och har lite funderingar för hur många fiskar man kan ha och undrar om man kunde få lite hjälp ? =)
                      MVH Sofia

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av SoffanB
                        Hej! väldigt fint kar du har! =) Jag har nyligen köpt ett 540l och har lite funderingar för hur många fiskar man kan ha och undrar om man kunde få lite hjälp ? =)
                        MVH Sofia
                        Hej, i morgon ska jag försöka svara. Nu stängs datorn av för kvällen, har lite annat som måste bli gjort före sängdags.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av SoffanB
                          Hej! väldigt fint kar du har! =) Jag har nyligen köpt ett 540l och har lite funderingar för hur många fiskar man kan ha och undrar om man kunde få lite hjälp ? =)
                          MVH Sofia
                          En fråga som det är omöjligt att svara rätt på och som jag i normala fall hade struntat i att svara på.

                          Men eftersom du frågar i min tråd, där det handlar om företrädesvis Sydamerikanska fiskar och dessutom mest dvärgciklider och tetror så förutsätter jag att du är intresserad av just dessa fiskar.

                          Mitt svar blir att du ska ha ungefär hälften så många fiskar som du kan ha! För rent fysiskt går det ha väldigt mycket fisk i ett 540 kar med bra filtrering och täta vattenbyten. Men det blir inget intressant kar att titta på.

                          Förutom att man ska hålla ner antalet fiskar så ska man även sträva efter att de man har inte vill leva på samma område i karet. Det gäller att välja tetror som vill vara på olika nivåer, det gäller att välja Dvärgciklider som har revir på olika platser. Det gäller att välja tex Skalerar utifrån hur det blir i karet när flera par vill lägga rom samtidigt.

                          Rent konkret kan jag översätta min råd i fiskval

                          4-5 av Skalar, Flaggciklid eller Diskus. Inte sex för du vill inte ha tre lekande par, av fem individer kan det bli ett eller två par. Det räcker i 540 liter.

                          1-2 grupper med Dvärgciklider på 3-6 individer. Exempel sex Nyckelhålsciklider och en Apistogramma familj med en hane och 3-4 honor.

                          Ett stim långsträckta tetror 20-40 st exempelvis Kardinaltetra
                          Ett stim högväxta tetror 20-40 st exempelvis Sorgmanteltetra

                          Ett stim ottocinclus 8-12 st

                          Ett stim pansarmalar 10-15

                          Detta skulle jag säga är lagom för en start av ett 540 kar. Räkna med att det ska ta minst sex månader innan du har detta antal fiskar från det att du startar akvariet. Sen bör det gå ytterliggare sex månader innan du kompletterar med fler fiskar. Detta för att karet ska få möjlighet att köra in sig ordentligt.

                          Glöm framförallt inte två saker som jag anser vara jätteviktiga

                          1. Vattenbyten ska vara reglebundna, lika många dagar mellan varje vattenbyte, då får du en konstant bakterielora och näringsmängd i karet över en lång tidsperiod.

                          2. Håll fingrarna borta från akveriet mellan vattenbytena! Inget pillande eller justerande, allt sådant får vänta tills du ska byta vatten.


                          Lycka till!
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • SoffanB
                            • March 2011
                            • 156

                            Tack för att du tog dig tid att svar, hjälper mycket! =) Jo det är antingen sydamerikanskt eller asiatisk jag är inne på, inte helt säkert än. Tack igen för svaret!

                            Kommentar

                            • tommy_g
                              • February 2010
                              • 473

                              4-5 av Skalar, Flaggciklid eller Diskus. Inte sex för du vill inte ha tre lekande par, av fem individer kan det bli ett eller två par. Det räcker i 540 liter.

                              1-2 grupper med Dvärgciklider på 3-6 individer. Exempel sex Nyckelhålsciklider och en Apistogramma familj med en hane och 3-4 honor.

                              Ett stim långsträckta tetror 20-40 st exempelvis Kardinaltetra
                              Ett stim högväxta tetror 20-40 st exempelvis Sorgmanteltetra

                              Ett stim ottocinclus 8-12 st

                              Ett stim pansarmalar 10-15

                              Oj, känns ändå som väldigt mycket fisk? Så som jag själv har nu i mitt 540 liter är 20-25 citroner, 5-6 fjärilar, en stor mal samt 3 st välfödda siamensis. Tänker nu införskaffa diskus på detta, men kan man trycka in ännu mer?

                              Kommentar

                              • Fredrik Metcalf
                                • January 2007
                                • 512

                                Det beror väl på fiskarna du har, konkurrerar de inte med varandra så går det ju att trycka i en hel del fisk, framförallt om det är stimfisk, sen beror det ju så klart på vad filtret klarar. 20-25 citroner tycker jag till och med låter lite lite i 540l.
                                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                                Kommentar

                                Arbetssätt...