400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Fan så kul, alltid roligt när någon får lek på en lite mer udda fisk. Hoppas det blir något av rommen!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      All rom är kvar, den som försöker att närma sig gör det med livet som insats!

      Jag tror inte jag någonsin sett så exemplariskt vaktande föräldrar.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Härliga bilder och filmer Maths! Jag vet liksom inte vad mer jag skall skriva (kan ju bli långt också om jag fortsätter...) men det ser förjädra bra ut - och det där kommer att bli en sjuhelvetes go' yngelsvärm!

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Där hade man gärna bokat in sig på lite yngel... In med film på vaktandet!
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Rommen är borta, liksom föräldrarna.

            Skymtar dem inne bland grönskan och de har inte sitt vanliga beteende, de brukar patrullera karet.

            Så hoppet finns att de har något därinne som de vaktar, men att se något, eller föreviga något på film eller kort, glöm det.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Lite bilder från idag, tagna fyra timmar efter vattenbyte och en rejäl växtrensning.
              Bifogade filer
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mr J.E
                • June 2009
                • 276

                Riktigt shysst kar! Matar du med Co2, vad har du för ljus?
                Juwel Lido 120, "räkvasen"
                Juwel Vision 450, projektet!
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=143464&page=1

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av Mr J.E
                  Riktigt shysst kar! Matar du med Co2, vad har du för ljus?
                  Tackar!

                  Ja, jag har trycksatt CO2 och det är fyra Philips Aquarell T8 med reflektorer som står för ljuset.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    En film på det också.

                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Du har fortfarande inte sett någon skillnad på könen? Fenlängd mm

                      Har köpt 1 st par idag (förhoppningsvis) av Laetacara araguaiae Har du några råd?
                      Senast redigerad av PiaJo; 10 April 2011, 20:50.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Nej jag har inte sett någon skillnad, till och med när de har lekt och vaktar rom så går jag bet på det. Delvis för att de växlar plats väldigt ofta och bägge hjälper till med vaktandet.

                        Har väl inga goda råd direkt, om du har ett par så lär du ju inte råka ut för att paret terroriserar övriga av samma art.

                        Mina har nu lagt rom två gånger, bägge gångerna på ett Svärdplants blad väldigt nära ytan. De var och putsade på lite olika ställen närmare botten, men valde att lägga rommen högt i karet. Ingen slump antar jag?

                        Tyvärr har jag inte sett några yngel, rommen verkar ha varit befruktad och inte möglat, men det har inte blivit något.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Nej jag har inte sett någon skillnad, till och med när de har lekt och vaktar rom så går jag bet på det. Delvis för att de växlar plats väldigt ofta och bägge hjälper till med vaktandet.

                          Har väl inga goda råd direkt, om du har ett par så lär du ju inte råka ut för att paret terroriserar övriga av samma art.

                          Mina har nu lagt rom två gånger, bägge gångerna på ett Svärdplants blad väldigt nära ytan. De var och putsade på lite olika ställen närmare botten, men valde att lägga rommen högt i karet. Ingen slump antar jag?

                          Tyvärr har jag inte sett några yngel, rommen verkar ha varit befruktad och inte möglat, men det har inte blivit något.
                          Tack för svaret, jag vet inte om jag har en hona och en hane men det får väl tiden utvisa.
                          Skall bli spännande att se om det nu skulle bli rom om mina har liknande beteende med romläggningen.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ni som har följt tråden har läst om mina problem med att få ner pH vädet med CO2. Jag har provat olika sätt att lösa upp CO2, men det har inte blivit bra.

                            I förra veckan så tog min 6 kg CO2 tub slut, vilket medförde ett ökat pH, men inte så mycket. Satte in en ny tub i veckan och se på f*n, pH värdet stabiliserade sig på 7,0 nästan direkt!

                            Jag har fått dra ner antalet bubblor till under en per sekund, vilket är en halvering mot förut.

                            Den enda slutsats jag kan dra av detta är att gasen i förra tuben måste ha varit något annat än ren CO2. De är fyllda på samma ställe, så uppenbarligen kan det vara lite lotteri vad man får i tuben?

                            En bild från idag.
                            Bifogade filer
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Halloj Maths! Jag kan inte ett levande dugg om det där med gödning o.s.v. - så dom grejerna lämnar jag åt andra som kan det! Men, karet ser underbart ut - en fröjd att kolla på!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Jag kan bara hålla med, jäklens snyggt Maths!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...