400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Det som har tillkommit i fiskväg är de jag skrivit om så just nu är det.

    4 st Pterophyllum scalare

    6 st Laetacara araguaiae

    24 st Vitfenade Rosentetra Hyphessobrycon rosaceus

    1 st hane Kakadua ciklid Apistogramma cacatuoides (RD)

    minst 2 st max 3 st Loricaria filamentosa ???

    minst 3 st max 4 st Farlowella sp

    Ett antal Otocinclus och Smycketetra, antal okänt eftersom de minskar i antal pga. naturlig avgång, de börjar bli gamla.

    X antal Pangio kuhlii

    X antal Endlers Guppy

    X antal Körsbärsräkor

    X antal Corydoras pygmaeus

    Många X antal, det beror på att det är svårt att räkna in alla fiskar. Finns så många skrymslen och vrår att gömma sig i för dem.
    Senast redigerad av c90368; 24 August 2010, 21:39.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      nu har jag läst igenom hela tråden

      tråkigt med dina fjärilar och diskus men verkade ju vara en svacka som du kommit ur och står nu på toppen med många fina fiskar och lek var mycket trevlig läsning

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Tack!

        Jo, det har gått upp och ner, vilket nog är det som är vanligast för en akvarist. Man lär sig alltid något nytt, mest av misstagen tyvärr.

        Jag har ju turen att ha olika projekt samtidigt, alla har ju inte gått fel.



        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          ja det är nog så. okej de två får jag kolla in med

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av c90368

            Skickar upp filmen igen så nya vet vad vi pratar om.

            Mina nya Kurvciklider vildfångade Laetacara araguaiae har bott in sig hos mig nu. De far omkring i hela karet och äter bra.

            Jag kan dock inte se någon form av stuktur i deras beteende, utan de far omkring ganska planlöst, som jag ser det.

            De har fått lite bättre färger, blivit lite mer metallic blåa om magen. Har dock inte fått någon koll på fördelning mellan honor och hanar, vet inte riktigt vad jag ska titta efter ärligt talat.

            Men det är en individ, inte en av de största, som är mer markerad i sin teckning. Denna individ är dessutom en av de som simmar mest på fria ytor. Men jag kan inte säga om det är en hane eller hona på dess beteende gentemot de andra.

            Följetången forstätter...
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av c90368
              Mina nya Kurvciklider vildfångade Laetacara araguaiae har bott in sig hos mig nu. De far omkring i hela karet och äter bra.

              Jag kan dock inte se någon form av stuktur i deras beteende, utan de far omkring ganska planlöst, som jag ser det.

              De har fått lite bättre färger, blivit lite mer metallic blåa om magen. Har dock inte fått någon koll på fördelning mellan honor och hanar, vet inte riktigt vad jag ska titta efter ärligt talat.

              Men det är en individ, inte en av de största, som är mer markerad i sin teckning. Denna individ är dessutom en av de som simmar mest på fria ytor. Men jag kan inte säga om det är en hane eller hona på dess beteende gentemot de andra.

              Följetången forstätter...
              ber om ursäkt om jag är dålig på att kommentera :P nu kan jag iofs skylla på att mitt skrivfinger är svullet och gör ont :P

              Har sköljt igenom både denna och några andra av dina trådar ett antal gånger

              Gällande dina kurvor och deras planlösa beteende. Jag verkar se lite samma tendenser på mina VF apistos. De odlade gör vad de ska, leker lite, gömmer sig lite och står resterande del av dagen och tigger mat medan de vildfångade nästa alldrig är still, om de är still så är de helt gömda under rötter eller liknande så då ser man dem inte.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                En film på hur det ser ut idag, naturligtvis är mina nya Kurvciklider huvudaktörer.

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ahhh, det var härligt att ta sig en 6-min. paus... ser ju hur härligt ut som helst! Kurvorna tycks ha acklimatiseratsig ypperligt!

                  Kommentar

                  • zenon
                    • December 2009
                    • 173

                    Gillar skalarerna skarpt!!!

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av zenon
                      Gillar skalarerna skarpt!!!
                      Det gör jag också!

                      De är från en lokal odlare i Norrköping, var väldigt nöjd när jag hittade dem. Jag tycker att de både är finare och har mer attityd än de man får från grossisterna.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Ahhh, det var härligt att ta sig en 6-min. paus... ser ju hur härligt ut som helst! Kurvorna tycks ha acklimatiseratsig ypperligt!

                        Valde att lägga på musik, för ovanlighetens skull, delvis för att filmen är lite lång.

                        Läste ditt inlägg när jag kom från lunchen, tog på mig hörlurarna och körde upp filmen på helskärm!

                        Ja, det är en bra paus på jobbet

                        Tar med mig filmen in på den nya sidan, så ni vet vad vi pratar om

                        Senast redigerad av c90368; 26 August 2010, 16:02.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Har under ett år nu kört in mitt CO2 i ytterfiltret (Eheim 2026), men jag får ingen bra upplösning och har stigande pH värden från dag ett efter vattenbyte. Nu senast har värdet gått upp mot 7,7 trots CO2 tillförsel dygnet runt.

                          Så nu har jag beställt en sådan här Aqua Medic Reactor M



                          Har haft själva röret förut, den första växte igen med alger och blev krokig när jag försökte göra den ren genom kokning

                          Har ett rör till liggande, men det är bökigt med slangar för att ansluta ett powerhead eller filter, så nu får det bli varianten med inbyggt filter. Hoppas det kommer att fungera.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ibland är det bra att ha gamla filmer så man kan se hur det såg ut för ett tag sedan.

                            Så här såg karet ut strax efter flytten till nya huset hösten 2008.

                            Att jämföra med senaste filmen några inlägg tidigare.

                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Det har inte kommit någon nya reactor ännu, fanns inte hemma hos PWSS men ska var på G.

                              Tog mig samman och gjorde en rejäl växtrensning idag, det var välbehövligt.

                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ja hej på er, jo akvariet finns kvar och puttrar på i en vardagslunk, vilket innebär att det inte är så mycket att uppdatera. Å jag är inte så stressad av alla frågor som ramlar in i tråden

                                Här kommer en liten kortis film på mina Kurvciklider, som då inte är några vanliga utan lite ovanliga VF av en art som tydligen inte är så vanlig Laetacara araguaiae.

                                De har bott hos mig i fyra månader nu och verkar trivas. Har dock inte blivit klok på könsfördelningen, de är sex stycken och jag kan gissa på beteenden att de är av olika kön.

                                Men det är svårt att följa individer i karet, det är så mycket växter och skrymslen så när de försvinner och sen dyker upp vet man inte om det är samma fisk som kommer fram, de är dessutom helt otroliga på att byta teckning på bara någon sekund.

                                Håll till godo

                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...