400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Du träffar rätt i det mesta som du skriver.

    Det om ciklid.org kan jag delvis hålla med om, problemet där är att det finns ingen "tradition" med långa projekttrådar utan det är mer inriktat på specifika arter. Den här tråden är i grunden ingen ciklid tråd utan mer en koncept tråd.

    Konceptet är då att få ett akvarium fungera under lång tid med bra växtlighet och välmående invånare, det finns det inget större intresse av på ciklid.org.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Matar på med senaste filmen så det syns vad vi pratar om.

      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • firejackan
        • August 2004
        • 616

        Imponerande!

        Kommentar

        • hult87
          • February 2010
          • 1287

          snyggt som vanligt! den mindre skalaren är ganska så kaxig? intressant att se hur han motar bort de andra

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av hult87
            snyggt som vanligt! den mindre skalaren är ganska så kaxig? intressant att se hur han motar bort de andra
            Den stora är en hane och de andra honor, den hona som är pilsk är alltid den tuffaste i karet.

            Det blir dock lite problem när bägge honorna vill lägga rom och uppvaktar hanen, som då blir lite villrådig och har svårt att bestämma sig.

            Med den här uppsättningen klara sig dock aldrig rommen någon längre tid.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Getingen
              • August 2010
              • 325

              Ursprungligen postat av c90368
              Du träffar rätt i det mesta som du skriver.

              Det om ciklid.org kan jag delvis hålla med om, problemet där är att det finns ingen "tradition" med långa projekttrådar utan det är mer inriktat på specifika arter. Den här tråden är i grunden ingen ciklid tråd utan mer en koncept tråd.

              Konceptet är då att få ett akvarium fungera under lång tid med bra växtlighet och välmående invånare, det finns det inget större intresse av på ciklid.org.
              Jo jag håller med dig också. Ciklid har väl börjat få allt fler och fler projekttrådar men det är ju inte lika vanligt som här. Forumen har lite olika nisch så det ena utesluter ju inte det andra. Generellt sätt är nog kunskapen på de som skriver högre på ciklid vilket gör att intresset över hur man får ett bra kar inte är lika stort utan det är istället andra saker som diskuteras. Att få balans i karet skulle jag kalla för att vara ett nybörjarproblem och jag tror vi har fler här som har detta problemet. Dock menar jag inte att det är lätt att få det så fint som du har. Men det finns ju massa nivåer mellan ett kar med döende växter och alginvasion och något sådant som du har skapat, som mer kan kallas perfekt Så man får väl välja forum efter vad man vill diskutera. Själv tycker jag att diskussionerna är mer givande på ciklid, men båda forumen är roliga att läsa på. Här känns det mer som att de erfarna lär nybörjarna gång på gång och det ska dom ha en stor eloge för. Men det blir ju inga djupa diskussioner av det. Jag är imponerad av er som gång på gång orkar ta er tid att förklara hur man gör. Självklart vill jag också hjälpa till men ibland har man inte riktigt orken för att skriva långa utläggningar. Därför förtjänar ni också mer respons än vad ni får.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Idag har jag haft en semester dag för att ladda batterierna, så här mitt i mellan semestern och jul.

                Så vad gör jag då? Jo, ägnar mig åt mina två hobbys

                I förmiddags lagade jag en riktig mustig höstgryta, en nordisk variant av Boeuf Bourgignon. Här är receptet om någon vill prova http://www.tasteline.com/Recept/Gryt...ndska_smaker_2 Jag har inte mer än provsmakat ännu, den ska mogna tills i morgon, så jag vet inte om det blir en hitt. Men provsmakningarna var goda

                Sen har jag filmat akvarium, började redan sent i går kväll. Mitt 400 kar går ner till "halvljus" klockan tio, sällan man är där då så jag gick ner med kameran i går kväll med en whisky

                Resultat blev en film på en sällan skådad invånare, en av mina Kuhlii var ute mat jakt! De har växt till sig rejält sen de köptes.




                Det kommer förmodligen sju filmer till i helgen Har mycket redigeringsarbete att göra...
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  En till

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    De här Stänktetrorna är rejält svåra att fånga på film.

                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      • April 2009
                      • 544

                      Bara att lyfta på hatten inför detta otroliga kar. Mycket vackrare blir det inte. Längtar till mitt växt till sig likt ditt. Leks det något i karet ?

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av irwin_fletch
                        Bara att lyfta på hatten inför detta otroliga kar. Mycket vackrare blir det inte. Längtar till mitt växt till sig likt ditt. Leks det något i karet ?
                        Bugar och rodnar

                        Skalarerna är igång regelbundet, men de konkurrerar med varandra så det blir aldrig något.

                        Nycklarna, kommer en film senare, håller på inne grönskan och grejar. Ja, man ser ju inte vad som händer i sovrummet

                        Rosentetrorna, som börjar tackla av nu av ålder, höll förr på nästan varje morgon och busade inne bland växterna. Förmodligen ett bra näringstillskott för övriga invånare

                        Ja, det händer en del, men något levande resultat blir det inte och det har jag inte förväntat mig.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av c90368
                          De här Stänktetrorna är rejält svåra att fånga på film.

                          Vad är det för "påse" du har i bakgrunden där Maths?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Vad är det för "påse" du har i bakgrunden där Maths?

                            //Inger
                            Torv, vet inte om den gör någon nytta, men jag provade...

                            Men nu håller de på att åka ut.
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Torv, vet inte om den gör någon nytta, men jag provade...

                              Men nu håller de på att åka ut.
                              Har gjort samma test här hemma med torv. Inte märkt någon skillnad men min påse syns inte så den ska få ligga i ett tag. Tanken är att
                              det ska ge lite humusämnen men hur märker man det ?

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                                Har gjort samma test här hemma med torv. Inte märkt någon skillnad men min påse syns inte så den ska få ligga i ett tag. Tanken är att
                                det ska ge lite humusämnen men hur märker man det ?
                                Jepp, hur märker man det?

                                Jag använder även Ekextrakt, som ska ha samma effekt. Noterade att min en liters flaska börjar ta slut. Funderar på om jag ska investera +1000:- i en ny
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...