400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Getingen
    • August 2010
    • 325

    Ursprungligen postat av c90368
    Efter CO2 bortfallet ville inte karet repa sig igen, Vallisneria tog över och allt kändes sunkigt.

    Så jag har gjort en total förnyelse och säkert slängt plantor värda tusentals kronor i inköpspris på komposten.

    Ett problem jag har haft i detta kar är att pH värdet inte vill gå ner trots CO2 och den bästa av blandare.

    Jag har haft mina funderingar om detta och den jag har trott mest på är att det har funnits för mycket "mulm" i karet som har dragit både syre och hållit upp pH värdet.

    Har ju haft en del oförklarliga dödsfall i karet, som jag tror beror på någon konstig matchnig mellan syrebrist och för mycket "mulm" under rötter osv.

    Så nu har jag rensat, plockade bort mängder med växter och lät det vila innan jag gick ner med slangen och började suga bort "mulm". När jag inte vågade suga ur mer vatten så började jag fylla på nytt, medan jag sög upp "mulm"!

    Nu har mina Lejon flyttat in, vilket innebär att detta inte är ett SA kar längre, samt ca 10 Ancistrus.

    Har satt in ett extra filter, som jag normalt har i 540 karet, som pumpar 2000 l/h för att få bort allt "mulm".

    De nya invånarna, lejon och ancistrus, bökar runt rätt skönt på botten och för upp en massa "mulm", precis som jag vill.

    Mycket snack om "mulm" här, ja det är ett växtkar över fler år. Man kommer inte åt att suga upp det som "blir över" bland alla växter och rötter. Mitt akvarium har aldrig luktat illa, men när jag lyfte på rötter som legat på samma plats sen hösten 2008 så kom det fram dofter som påvisade att det fanns problem i karet.

    Ja det där med pH värdet, efter mitt grymma vattenbyte så tog det några timmar innan värdet vare nere 7,0 vilket var evigheter sedan det var. Så jag har pumpat in CO2 i karet natt som dag för att få ner pH värdet, men något har hållit emot för att få ner värdet. Vilka blir lidande av det, jo fiskarna framförallt de Apistogramma jag har haft i karet, som har fallit bort alldeles för fort. Samtidigt har mina Otocinclus och dvärgpansarmalar trivts alldeles förträffligt verkar det som, så det kan ju inte vara fel på vattnet typ...

    Ja, det här blev ett inlägg värdigt den andra Mats i längd, hoppas att det har gett någon en fundering om vad som är rätt och fel. Vad jag kan säga är att var och en måste dra sina egna slutsatser från sina egna kar.

    JA, det kommer filmer från denna makeover när det har lugnat ner sig lite, har även några fiskar jag vill komplettera med, nu när det har blivit Afrika tema En favorit i repris typ...
    Tråkigt att det inte tog sig igen men kul med makeover, varför sålde du inte växterna? Märkligt problem du verkar ha haft. Ska bli intressant och se vad du kan dra för fler slutsatser, aldrig hört om något liknande.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Peter1904
      Är mulm din egen benämning på slam?
      Både ja och nej.

      Slam är det avfall som bildas i ett kar utan balans och som fortfarande innehåller näring, vilket brukar innebära att vattnet blir dåligt och luktar mycket "akvarium".

      Mulm är det som återstår när växter har brutits ner och malar och snäckor har sugit upp alla näring som finns. Jämför med höstlöv som förmultnar när maskar och bakterier har gjort sitt. Detta är normalt inget problem i ett akvarium, men i ett växtkar som har gått i många år så finns det ingenstans för detta "mulm" kan ta vägen. I normala fall återanvänds det av växterna och bryts ner, men när man gödslar växterna så finns det mer lättåtkomlig näring och det samlas runt växter och rötter och bildar stora samlingar.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Getingen
        Tråkigt att det inte tog sig igen men kul med makeover, varför sålde du inte växterna? Märkligt problem du verkar ha haft. Ska bli intressant och se vad du kan dra för fler slutsatser, aldrig hört om något liknande.
        Noope, inte jag heller!

        Men hur många känner du som har haft samma layout och samma växter med CO2 och full gödsel i fyra år?

        Någon måste ju test gränserna, även om det tar lite tid

        Att sälja växterna kräver planering! Det var nu jag jag kände för det och det blev gjort.

        De ligger på akvarie komposten, så om någon vill komma hit och hämta i morgon så funkar det säkert.
        Senast redigerad av c90368; 12 August 2012, 00:07.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ja, nu blir det lite nya intressanta grejer att kolla på. Nya filmer på detta blir spännande!


          (kort och lättsmält inlägg, va?)

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ja, lite för kort för att var du!

            Jag/vi gillar ju när du brer ut dig, det är ju som att läsa DN istället för kvällspressen
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ah, du vet hur det är Broder, så fort det är gödning och mätning av vattenparametrar så... är jag totalväck. Det är bättre att jag håller det kort när det gäller akvaristik i den högre skolan. Spännande skall det iallafall bli att kolla in vad du skall hitta på med Lejonskallarna i nya karet (har jag fattat åtminstone den detaljen rätt..?)

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ah, du vet hur det är Broder, så fort det är gödning och mätning av vattenparametrar så... är jag totalväck. Det är bättre att jag håller det kort när det gäller akvaristik i den högre skolan. Spännande skall det iallafall bli att kolla in vad du skall hitta på med Lejonskallarna i nya karet (har jag fattat åtminstone den detaljen rätt..?)
                Det här har nog faktiskt mer med dig att göra än du tänker på.

                Tänk dig ett stort SA kar med växter, typ 3000 liter.

                Vad krävs för att få detta kar med ett stort djup att fungera med växter, jo massor av ljus.

                Sen behövs det näring, i starten i alla fall.

                Men för att få dessa växter att verkligen ta hand om näringen, så att inte algerna snor den, så behövs CO2.

                Och sen går det några år, ja du förstår vad jag menar.

                Jag, liksom du har hållit på med detta en massa år och litat på näsan! Nu är det första gången som näsan inte har fungerat! Jag har ett kar som luktar perfekt, med trots det så är det något fel! En erfarenhet rikare som man får bära med sig.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Efter CO2 bortfallet ville inte karet repa sig igen, Vallisneria tog över och allt kändes sunkigt.

                  Så jag har gjort en total förnyelse och säkert slängt plantor värda tusentals kronor i inköpspris på komposten.

                  Ett problem jag har haft i detta kar är att pH värdet inte vill gå ner trots CO2 och den bästa av blandare.

                  Jag har haft mina funderingar om detta och den jag har trott mest på är att det har funnits för mycket "mulm" i karet som har dragit både syre och hållit upp pH värdet.

                  Har ju haft en del oförklarliga dödsfall i karet, som jag tror beror på någon konstig matchnig mellan syrebrist och för mycket "mulm" under rötter osv.

                  Så nu har jag rensat, plockade bort mängder med växter och lät det vila innan jag gick ner med slangen och började suga bort "mulm". När jag inte vågade suga ur mer vatten så började jag fylla på nytt, medan jag sög upp "mulm"!

                  Nu har mina Lejon flyttat in, vilket innebär att detta inte är ett SA kar längre, samt ca 10 Ancistrus.

                  Har satt in ett extra filter, som jag normalt har i 540 karet, som pumpar 2000 l/h för att få bort allt "mulm".

                  De nya invånarna, lejon och ancistrus, bökar runt rätt skönt på botten och för upp en massa "mulm", precis som jag vill.

                  Mycket snack om "mulm" här, ja det är ett växtkar över fler år. Man kommer inte åt att suga upp det som "blir över" bland alla växter och rötter. Mitt akvarium har aldrig luktat illa, men när jag lyfte på rötter som legat på samma plats sen hösten 2008 så kom det fram dofter som påvisade att det fanns problem i karet.

                  Ja det där med pH värdet, efter mitt grymma vattenbyte så tog det några timmar innan värdet vare nere 7,0 vilket var evigheter sedan det var. Så jag har pumpat in CO2 i karet natt som dag för att få ner pH värdet, men något har hållit emot för att få ner värdet. Vilka blir lidande av det, jo fiskarna framförallt de Apistogramma jag har haft i karet, som har fallit bort alldeles för fort. Samtidigt har mina Otocinclus och dvärgpansarmalar trivts alldeles förträffligt verkar det som, så det kan ju inte vara fel på vattnet typ...

                  Ja, det här blev ett inlägg värdigt den andra Mats i längd, hoppas att det har gett någon en fundering om vad som är rätt och fel. Vad jag kan säga är att var och en måste dra sina egna slutsatser från sina egna kar.

                  JA, det kommer filmer från denna makeover när det har lugnat ner sig lite, har även några fiskar jag vill komplettera med, nu när det har blivit Afrika tema En favorit i repris typ...
                  Eftersom det blev sidbrytning...
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Det här har nog faktiskt mer med dig att göra än du tänker på.

                    Tänk dig ett stort SA kar med växter, typ 3000 liter.

                    Vad krävs för att få detta kar med ett stort djup att fungera med växter, jo massor av ljus.

                    Sen behövs det näring, i starten i alla fall.

                    Men för att få dessa växter att verkligen ta hand om näringen, så att inte algerna snor den, så behövs CO2.

                    Och sen går det några år, ja du förstår vad jag menar.

                    Jag, liksom du har hållit på med detta en massa år och litat på näsan! Nu är det första gången som näsan inte har fungerat! Jag har ett kar som luktar perfekt, med trots det så är det något fel! En erfarenhet rikare som man får bära med sig.

                    Ja, jag tänkte just det... varför sniffar inte karlen?
                    Jädrar, jag måste nog ta en klunk "hallonsoda" till och läsa ditt långa inlägg ytterligare en gång... är det alger... och mulm som är problemet?
                    Nä, jag får läsa l-å-n-g-s-a-m-t en gång till!


                    Edit; sidbrytning var det ja - det är vi ju bra på! Nu skall jag försöka få ordning på bokstäverna!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Jo, men Maths! Det var likadant som när jag "dödade" mitt 540-kar häromsistens - när rötterna som legat ett bra tag, platt på sanden lyftes upp så luktade det inte vademecum direkt! Men, karets doft - orört - var som en frodig bris! Var problemet att växterna hade lagt av, och högt ph?

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Börja med att läsa det här inlägget

                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Jo, men Maths! Det var likadant som när jag "dödade" mitt 540-kar häromsistens - när rötterna som legat ett bra tag, platt på sanden lyftes upp så luktade det inte vademecum direkt! Men, karets doft - orört - var som en frodig bris! Var problemet att växterna hade lagt av, och högt ph?
                          Jag vet inte, har haft problem senaste året/åren med att fiskar tacklat av utan anledning. De kräsna Ottosarna och Dvärpansarmalarna som brukar anses som svåra trivs hur bra som helst. Men andra fiskar bara försvinner?

                          Men både pansarmalar och kanske även ottosar kan hämta ny luft från ytan?

                          Jag vet inte och det känns som det är tassemarker där det inte finns någon kunskap att hämta från tidigare litteratur?

                          Kan ju vara kul att vara först med något, men det är ju inte det roligaste ämnet typ...
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Börja med att läsa det här inlägget

                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=1#post1600187

                            Aha! Nu är jag inte "den lille vattenkemisten" och vet sålunda lika lite som du vad det här kan bero på. Det är ju den där jädra kolsyran, eller vad det nu är ni har i karen, som gör att jag inte kan uttala mig vettigt. Jag kör ju bara på kranvatten, som du vet, och upplever egentligen aldrig några bekymmer med det... Men det var kanske dags att luckra upp i bottenslammet en aning...
                            Sorry Maths - jag har inte en aning om vad det kan vara och skall inte lalla mer om det här i tråden. Någon duktig akvarist kan säkert råda om vad det här problemet bottnar i.
                            Det skall iallafall bli spännande att få se vad du hittar på härnäst!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Aha! Nu är jag inte "den lille vattenkemisten" och vet sålunda lika lite som du vad det här kan bero på. Det är ju den där jädra kolsyran, eller vad det nu är ni har i karen, som gör att jag inte kan uttala mig vettigt. Jag kör ju bara på kranvatten, som du vet, och upplever egentligen aldrig några bekymmer med det... Men det var kanske dags att luckra upp i bottenslammet en aning...
                              Sorry Maths - jag har inte en aning om vad det kan vara och skall inte lalla mer om det här i tråden. Någon duktig akvarist kan säkert råda om vad det här problemet bottnar i.
                              Det skall iallafall bli spännande att få se vad du hittar på härnäst!
                              Ja, det var ett bra sätt att säga god natt på

                              Kudden väntar
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Jag vet inte, har haft problem senaste året/åren med att fiskar tacklat av utan anledning. De kräsna Ottosarna och Dvärpansarmalarna som brukar anses som svåra trivs hur bra som helst. Men andra fiskar bara försvinner?

                                Men både pansarmalar och kanske även ottosar kan hämta ny luft från ytan?

                                Jag vet inte och det känns som det är tassemarker där det inte finns någon kunskap att hämta från tidigare litteratur?

                                Kan ju vara kul att vara först med något, men det är ju inte det roligaste ämnet typ...

                                Njaaooo... jag har nog varit med om överraskande bortfall i perioder också - som man inte riktigt kan förklara på en kafferast. Men hade du inte ett jädra drag i karet - alltså genomströmning så det räckte? eller är det ett annat kar du har som jag tänker på? Om det var det karet, och de bekymren, så förstår jag verkligen vad du menar! Något svar eller förklaring på problemet har jag dock inte...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...