400 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Besökte min lokala affär idag (Fyra Tassar) för första gången på flera månader. Måste ju handla mat ibland.

    Blev positivt överaskad det fanns Ap.panduro, Ap.nijsseni, Ap.borelli, Ap.steindachneri och även både odlade och vildfångade Ap.agassizii.

    Jag skulle ju inte handla någon fisk och ovanstående fiskar var i normal grossist kondition så jag blev inte särskilt frestad, så här inför sommaren.

    Men så hittade jag ett par Apistogramma macmasteri där hanen var klart över 5 cm i storlek och honan i matchande storlek. De såg oförskämt friska och ståtliga ut, så ha begäret slog till direkt!

    Det är över ett halvår sedan jag köpte några fiskar senast, men suget börjar komma tillbaka lite nu.

    Ska se om jag kan få lite bilder och film på dem i helgen när de har bott in sig lite.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Gôtt! Ös på nu bara!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Sorry!

        Inga bilder eller filmer ännu, de liksom bara försvann in i djungeln

        Hanen kommer ut och visar sig korta stunder, utan att stå stilla en sekund. Honan har hittat sin plats under rötterna till vänster på karet, på bilder och filmer ser man inte rötterna eftersom de är övervuxna med Javamossa. Men under mossan finns det en labyrint med små rötter och håligheter.

        Ett tecken på att hon har bosatt sig där är att jag såg en Kuhlii ål härom kvällen, har nog inte sett någon på ett år, och de brukar bo inne i den labyrint som Ap honan nu uppenbarligen har lagt beslag på.

        Kul med ett akvarium som erbjuder massor av gömställen, men man ser inte så mycket fisk
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Den 14/6 tog CO2 slut i tuben, funderade på att inte fylla på, tänkte att det går säkert bra även utan CO2 i ett inkört kar.

          Nu två veckor senare börjar Alternanthera reineckii (Papegojblad) att skrumpna ihop och bli övervuxna med alger. Så det är nog bäst att ge sig iväg på måndag och fylla på tuben. Har ju tid eftersom semestern börjar idag

          En liten iakttagelse som andra som funderar på CO2 eller inte kanske kan ha nytta av?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av c90368
            Den 14/6 tog CO2 slut i tuben, funderade på att inte fylla på, tänkte att det går säkert bra även utan CO2 i ett inkört kar.

            Nu två veckor senare börjar Alternanthera reineckii (Papegojblad) att skrumpna ihop och bli övervuxna med alger. Så det är nog bäst att ge sig iväg på måndag och fylla på tuben. Har ju tid eftersom semestern börjar idag

            En liten iakttagelse som andra som funderar på CO2 eller inte kanske kan ha nytta av?
            Det blir lätt märkligt när man plockar bort Co2'n kvickt. Det finns de som förespråkar en nedtrappningskurva med flytande kolgödning när man ska sluta.

            Det är ju ändå roligt med riktigt fina växter. Fyll på och njut
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Skrev detta i en annan tråd, borde kanske uppdatera här oxå

              Har haft någon mystisk skit i 400 karet. Fyra Nycklar och mina senaste Ap försvann under en fyraveckors period. Hittade inte en enda död fisk och kände ingen "död" lukt i akvarierummet, men borta var de? Man kan ju fråga sig varför fyra Nycklar av sex försvann och de två som är kvar mår hur bra som helst?


              Det tog ju slut på CO2 i juni och då gick pH värdet upp till över 8, vilket tyder på att vattnet i kranen har ändrats över tiden. Förr låg pH på strax över 7 utan påverkan.

              Men det är just nu ganska låg aktivitet och jag låter karen puttra på, 400 karet har endast städats på växter under en fyra års period, lite stand by minst sagt.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av c90368
                Så här ser akvariet ut idag.

                Hamnade här och tittade på mina egna filmer på karet, det är väl det som är lite meningen att man ska ha referenser bakåt i tiden.

                Jag har fortvarande inte kommit iväg och fixat någon ny CO2 tub och kan bara konstatera att det börjar se väldigt eländigt ut i karet nu, krävs lite skärpning och så det blir fixat innan allt ramlar ihop
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  • April 2009
                  • 544

                  Ja sådana filmer vill vi se igen så nu är det bara att ta tag i det. Lite nya växter eller en ny rot kan vara allt som behövs för att gnistan ska övergå till eld.

                  Konstigt med fiskarna, har aldrig varit med om något liknande så kan inte komma på vad det skulle kunna vara. Läge att testa någon annan fisk då kanske? En liten nystart när du fått ordning på karet

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Kör en liten resume även i denna tråd för nytillkomna tittare.

                    Jag tog inte med alla filmer

                    Ni som tycker att det är många filmer kan fundera på vad ni har gjort sedan hösten 2008 då detta akvarium startades.



















































                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Så här ser karet ut efter en månad utan CO2.

                      Krispigheten och fräschören är helt borta och algerna börjar ta över. De lågväxande i förgrunden strävar uppåt och har tappat formen.

                      I dag har jag skaffat en ny tub, nu ska det bli intressant att se hur lång tid det tar innan det blir som vanligt igen.

                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        Det går fort neråt när c02 tar slut som du säger så försvinner det där lilla extra. Det tar sig snart igen när du fått igång det.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13136

                          Tjusigt kar c90... tycker det ser helt ok ut utan co2 Men va har du för pump? den låter som den tröskar växterna i karet...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av åheim
                            Tjusigt kar c90... tycker det ser helt ok ut utan co2 Men va har du för pump? den låter som den tröskar växterna i karet...
                            Lyssnade själv och håller med dig

                            I 400 karet har jag ett Eheim 2026 med bara kuber av filtermatta, ett Eheim "något mordent innerfilter" (som är helt värdelöst), En Ehiem cirkulationspump som står på en filterkub, samt ett litet innerfilter som hanterar CO2.

                            Orsak och verkan: Stora Eheim sköter det biologiska. Cirk pumpen står i motsatt hörn längs in, eftersom jag upplevde att jag fick syrefattiga fickor där. Den moderna Eheim pumpen kom till för att få en cirkulation tvärs emot utblåset från den stora pumpen. Har ju ganska mycket växter som går upp till ytan till och från och då blev det lite väl stillastående i den vänstra delen. Andmaten trivdes för bra där.

                            CO pumpen är självklar.

                            Men när jag filmar detta så har jag kameran mitt i rummet så det är ljudet från tre kar och tre ytterfilter som samlas på en och samma punkt.

                            Men jag kan notera att jag har tre akvarium och åtta motorer som pumpar vatten
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Efter CO2 bortfallet ville inte karet repa sig igen, Vallisneria tog över och allt kändes sunkigt.

                              Så jag har gjort en total förnyelse och säkert slängt plantor värda tusentals kronor i inköpspris på komposten.

                              Ett problem jag har haft i detta kar är att pH värdet inte vill gå ner trots CO2 och den bästa av blandare.

                              Jag har haft mina funderingar om detta och den jag har trott mest på är att det har funnits för mycket "mulm" i karet som har dragit både syre och hållit upp pH värdet.

                              Har ju haft en del oförklarliga dödsfall i karet, som jag tror beror på någon konstig matchnig mellan syrebrist och för mycket "mulm" under rötter osv.

                              Så nu har jag rensat, plockade bort mängder med växter och lät det vila innan jag gick ner med slangen och började suga bort "mulm". När jag inte vågade suga ur mer vatten så började jag fylla på nytt, medan jag sög upp "mulm"!

                              Nu har mina Lejon flyttat in, vilket innebär att detta inte är ett SA kar längre, samt ca 10 Ancistrus.

                              Har satt in ett extra filter, som jag normalt har i 540 karet, som pumpar 2000 l/h för att få bort allt "mulm".

                              De nya invånarna, lejon och ancistrus, bökar runt rätt skönt på botten och för upp en massa "mulm", precis som jag vill.

                              Mycket snack om "mulm" här, ja det är ett växtkar över fler år. Man kommer inte åt att suga upp det som "blir över" bland alla växter och rötter. Mitt akvarium har aldrig luktat illa, men när jag lyfte på rötter som legat på samma plats sen hösten 2008 så kom det fram dofter som påvisade att det fanns problem i karet.

                              Ja det där med pH värdet, efter mitt grymma vattenbyte så tog det några timmar innan värdet vare nere 7,0 vilket var evigheter sedan det var. Så jag har pumpat in CO2 i karet natt som dag för att få ner pH värdet, men något har hållit emot för att få ner värdet. Vilka blir lidande av det, jo fiskarna framförallt de Apistogramma jag har haft i karet, som har fallit bort alldeles för fort. Samtidigt har mina Otocinclus och dvärgpansarmalar trivts alldeles förträffligt verkar det som, så det kan ju inte vara fel på vattnet typ...

                              Ja, det här blev ett inlägg värdigt den andra Mats i längd, hoppas att det har gett någon en fundering om vad som är rätt och fel. Vad jag kan säga är att var och en måste dra sina egna slutsatser från sina egna kar.

                              JA, det kommer filmer från denna makeover när det har lugnat ner sig lite, har även några fiskar jag vill komplettera med, nu när det har blivit Afrika tema En favorit i repris typ...
                              Senast redigerad av c90368; 11 August 2012, 23:38.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Peter1904
                                • February 2003
                                • 1079

                                Sv: 400 liter SA

                                Är mulm din egen benämning på slam?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...