Tredje försöket!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    Ursprungligen postat av Pierre67
    Fick Juwel Colour röret igår, men satte i det idag. Tog bort Day (i framkant) och satte Colour där istället. Plus är att det blev mer dunkelt och fiskarnas färger blev mer framträdande. Mer inbjudande att titta på karet blev det. Minus är att det är lite för mycket rött och när fiskarna simmar i bakkant på karet, så är dom inte lika färggranna som i framkant av karet. Nåja, man kan väl inte få allt man önskar!?
    Jag har aldrig sett nyttan med ett speciellt växtrör, dagsljus fungerar ypperligt och ger ett naturligt intryck av karet.

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      Ursprungligen postat av stefanr72

      Jag har aldrig sett nyttan med ett speciellt växtrör, dagsljus fungerar ypperligt och ger ett naturligt intryck av karet.
      Colour är inte ett växtrör, utan förstärker färger på fiskar och växter. Vet inte om du har/har haft Juwel med Led? Day är otroligt starkt och får fiskarna att se blekta ut. Vissa fiskar vill ha softare ljus och blir stressade och gömmer sig, när det är för kraftig belysning. Day är dessutom inget bra för växterna, då det ligger på 9000 K. Runt 7000 K är bästa (vad jag läst) till växter och då ligger Nature röret bäst till på 6700 K. Enligt Juwel, så bör Colour eller Nature kombineras med Day.

      Bästa hade varit Juwel HeliaLux https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...d-1000-mm-48-w med controller, då kan man ställa själv hur man vill ha ljuset och även få soluppgång och solnedgång. Tyvärr kostar dom nästan lika mycket som karet gjorde nytt!
      Senast redigerad av Pierre67; 10 March 2023, 18:54.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        Tröttnar du så kan du riva ur belysningen och sätta i en fluval som har allt redan utan att behöva köpa till drivdon och kontroller... du styr allt i en app! färg, soluppg, nedgång, om du vill ha nattbelysn, hur länge den isåfall ska lysa och hur stark och villken färg mm.. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...91-122-cm-46-w
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          Ursprungligen postat av åheim
          Tröttnar du så kan du riva ur belysningen och sätta i en fluval som har allt redan utan att behöva köpa till drivdon och kontroller... du styr allt i en app! färg, soluppg, nedgång, om du vill ha nattbelysn, hur länge den isåfall ska lysa och hur stark och villken färg mm.. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...91-122-cm-46-w
          Det där verkar ju vara vad jag vill ha. Har du det själv? Nöjd?

          Juwel har bra akvarium med mycket bra innerfilter, men deras belysning är under all kritik. Verkar som många t.o.m. är missnöjda med HeliaLuxen.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13127

            Jag har 2st fluval aquasky och det är en billigare snikvariant och den går inte att styra färtemperaturen på men annars är det samma funktioner och jag har haft dem i några år och den har precis den styrning som jag vill ha så fiskarna får vakna lugnt och slumra in lugnt! Jag kommer hålla mig till fluval för det är den bästa jag har haft.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              Ursprungligen postat av åheim
              Jag har 2st fluval aquasky och det är en billigare snikvariant och den går inte att styra färtemperaturen på men annars är det samma funktioner och jag har haft dem i några år och den har precis den styrning som jag vill ha så fiskarna får vakna lugnt och slumra in lugnt! Jag kommer hålla mig till fluval för det är den bästa jag har haft.
              Ja, mina kilfläcksrasbora fick värsta paniken, när ljuset plötsligt slocknar och det blir svart. Löste det med en månbelysning, som går igång strax innan vanliga belysningen släcks. Men skulle vilja haft soluppgång/solnedgång och gärna kunnat dimra ljuset också. Day röret är så himla kraftigt, så det var därför jag ville prova med att byta det mot ett Colour. Men även om det blev softare ljus nu, så blev det knepigt. Tycker det blev för mycket rött av det!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                Mina glastetror reagerade också med PANIK när ljuset släcktes och på vinter blir det kolsvart... tetrorna var så extrema så dem simmade in i glaset så det smattrade och singlade sen ner till botten avsvimmade av smällen Som tur var så kvicknade dem till och ingen dog men jag ordnade direkt en nattbelysning som tändes en stund innan rampen slocknade och efter några år på det sättet köpte jag akvastbil lumax med kontroller men kontrollern var verlig låg kvalite och krånglig att programera och så gick 2 st sönder inom ett par år och då hittade jag FLUVAL
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  Ingen fisk har dött, sen jag tog bort det där jäkla fartyget. Skrev följande mail till affären jag köpte det ifrån:

                  Hej!

                  Köpte ett Battle ship 2 Gray 48 x 10 x 17 cm av er 220811. Stoppa det i ett helt nytt Juwel 180 liters akvarium, som jag startade upp med fem kilfläcksrasbora. Efter ett tag började det dö fiskar för mig. Koppla det inte till fartyget, utan trodde det berodde på annat, t.ex. för mycket fisk för tidigt eller nått annat. Trodde att jag hade gjort nått fel.

                  Efter några månader flyttade jag karet från vardagsrummet till sovrummet. Då stoppa jag inte i fartyget igen. Ändrade om i karet och ville testa utan fartyg och så var det i några månader och sen fick jag nån dum idé och stoppade i fartyget igen. Och strax därefter började fiskar dö igen. Läste igenom en tråd jag skapat på ett akvarieforum och upptäckte att enda gången ingen fisk dött för mig, var under dom månader fartyget inte var i karet. Så det har åkt ur nu och jag har gjort rent karet och stoppat i kolfilter. Och nu, efter ungefär två veckor, så har ingen fisk dött. Men under dom månaderna, jag hade fartyget i karet, så har ungefär 25 fiskar dött.

                  Vet inte om jag fick ett måndags ex av fartyget, eller om andra också haft problem med det? Vill bara berätta det här för er, så ni kan kolla upp det, så andra slipper drabbas!


                  Och jag fick detta svar:

                  Tack för ditt mail.

                  Det var väldigt tråkigt att höra att dina fiskar dog och att du tror att det var på grund av Battle ship 2 grey 48x10x17. Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för detta!

                  Vi har inte hört från andra kunder att deras fartyg inte skulle ha fungerat som de ska. Men vi ska absolut hålla koll på detta, tack för att du hörde av dig till oss och meddelade oss detta.

                  Om du vill ha mer information om dessa fartyg så får du jätte gärna höra av dig


                  ​Tycker det var ett svagt svar och att jag skulle tro att fiskdöden berodde på fartyget dom säljer. Nej, jag är helt säker på det! Hade väl inte förväntat mig nån kompensation, men med tanke på att det är en kedja med flera affärer, så kunde dom gott erbjudit nått.

                  Kommentar

                  • Pierre67
                    • November 2011
                    • 321

                    Köpte 10 Kilfläcksrasbora och 1 Mosaikgurami (hona) i tisdags. Hade ju bara 5 rasbora kvar (efter den stora fiskdöden pga det jäkla (döds)fartyget) och dom stackarna stod mest i ett hörn och tryckte. Nu när dom fick ett gäng nya kompisar, så far alla runt i hela karet!

                    Alla verkar må bra och jag koppa in dom försiktigt. Men när jag tände belysningen, så upptäckte jag att en av rasborerna bara hade halva stjärtfenan. Ser ut som nån tagit en tugga på den och vet inte om det hänt hos mig eller i affären? Hen är dock pigg och äter och simmar som dom andra.

                    Kommentar

                    • Klas Bengtsson

                      • March 2007
                      • 424

                      Ursprungligen postat av åheim
                      Tröttnar du så kan du riva ur belysningen och sätta i en fluval som har allt redan utan att behöva köpa till drivdon och kontroller... du styr allt i en app! färg, soluppg, nedgång, om du vill ha nattbelysn, hur länge den isåfall ska lysa och hur stark och villken färg mm.. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...91-122-cm-46-w
                      Håller med dig. Själv har jag den 325 liter fusion avstabil akvarium med innehåll heter ramp lumax plant med kontorolla tid . Är klart minus mycket o problem med den åska blev avbrott ström om starta nytt .. Andra hade jag Andra innan heter solan led o gillar den inte . Såg Fluval aquasky är bättre mycket bra att ha mobil den i min 63 liter med ramp 38-61 cm 12 watt är mycket bra än Lumax plant men får vänta till 325 liter avstabil fusion tänkte köp Fluval aquasky el plant o är nöjd med mobil .. är lära mig mer med den fluval aquasky..men såg den fluval aquasky 4 färg vit röd grön o blå bra köp den men fluval plant är dyrt fem olika på färg tror jag men kostar mera..
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Klas Bengtsson; 31 March 2023, 08:37.

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        Ja, Fluval Plant 3.0 verkar intressant och till ett bra pris https://www.akvariumkungen.se/belysn...-91-122cm.html Undrar dock hur man ska fästa den bäst i Juwel rampen eller om man ska köra med öppet kar? Undrar också om den täcker hela djupet (menar inte höjden!) på karet? Så man slipper köpa två stycken!
                        Senast redigerad av Pierre67; 31 March 2023, 08:55.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13127

                          Den ha bra spridning så det räcker troligen med 1st.
                          Det följer med fäste om du vill skruva fast den i locket eller så brukar det funka bra med dubbelhäftande tejp.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Klas Bengtsson

                            • March 2007
                            • 424

                            Ursprungligen postat av Pierre67
                            Ja, Fluval Plant 3.0 verkar intressant och till ett bra pris https://www.akvariumkungen.se/belysn...-91-122cm.html Undrar dock hur man ska fästa den bäst i Juwel rampen eller om man ska köra med öppet kar? Undrar också om den täcker hela djupet (menar inte höjden!) på karet? Så man slipper köpa två stycken!
                            Har du kollat på den cyber zoo se den olika tror 3 på Fluval ramp led . Såg Fluval aquasky är billigare o har 4 färg olika röd vit blå o grön men plant är ju dyrare mest men tror den bättre har 5 olika tror jag och båda på din mobil o justera det dig bestämmer själv o vad som tycker.. vet själv inte om aquasky. Plant o sea marin är en skillnad...
                            Senast redigerad av Klas Bengtsson; 31 March 2023, 11:10.

                            Kommentar

                            • maria@borgkvist.se

                              • August 2020
                              • 32

                              Jag har också Fluval Aquasky 2.0 och är väldigt nöjd. Dock tyckte jag att det satt lågt ner över akvariet och blev lite dålig spridning så jag satte min på att göra hållare till mig i sin 3D-skrivare och det blev skitbra. I ett akvarium är hållarna 5 cm höga, tyckte det var lite för lågt och till nästa akvarium önskade jag 10 cm och tyckte det var lite för högt. Väntar nu på mina beställda 7 cm-fästen men mannens tummar har visst fastnat Sen är det det där med djupet (front till bak). På mitt 60 x 40 cm-akvarium är spridningen perfekt men på mitt 70 x 50 cm funderar jag på om jag faktiskt skulle bli lyckligare med två belysningar

                              Kommentar

                              • Klas Bengtsson

                                • March 2007
                                • 424

                                Ursprungligen postat av maria@borgkvist.se
                                Jag har också Fluval Aquasky 2.0 och är väldigt nöjd. Dock tyckte jag att det satt lågt ner över akvariet och blev lite dålig spridning så jag satte min på att göra hållare till mig i sin 3D-skrivare och det blev skitbra. I ett akvarium är hållarna 5 cm höga, tyckte det var lite för lågt och till nästa akvarium önskade jag 10 cm och tyckte det var lite för högt. Väntar nu på mina beställda 7 cm-fästen men mannens tummar har visst fastnat Sen är det det där med djupet (front till bak). På mitt 60 x 40 cm-akvarium är spridningen perfekt men på mitt 70 x 50 cm funderar jag på om jag faktiskt skulle bli lyckligare med två belysningar
                                Ska skaffa en till min avstabil fusion 325 liter . Gillar inte den lumax plant med controller.. Har med 63 liter är nöjd med fluval aquasky 2.0 led 38-61 cm 12 watt. Jag beställde en nya till 325 är samma fluval aquasky 2.0 led 33 watt 115-145 cm .. ser din den snyggt..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...