Tredje försöket!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #76
    Cryptocoryne har jag tänkt på, men känns så tråkigt att dom kan smälta bort. Visseligen ska dom komma igen efter ett tag, men vet inte om jag pallar nått sånt just nu?

    Köpte 2 mosaikgurami till, en kille och en tjej. Hade 2 tjejer sen tidigare. Vet inte varför, men killen sticker och gömmer sig, när jag kommer nära karet? Enda fisken som gör så. Dom andra kommer till rutan och hoppas på mat, men inte han. När jag inte är vid karet, så simmar han runt med dom andra.

    Äntligen har jag fått i min andra rot i karet. Efter 5 veckor, så gick det. Visseligen måste den ena roten ligga över denna, men förut gick inte ens det. Sinnessjuk flytkraft i den.
    Senast redigerad av Pierre67; 03 January 2023, 15:59.

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      #77
      Gett Tropicas växtnäring 2 gånger nu (börja för 2 veckor sen). Inte sett nån skillnad än, men antagligen jag som är otålig bara? Har knappt några alger nu och ingen fisk har dött på länge. Polysperman och hornsärven är det inte mycket kvar av och vet inte om dom kommer repa sig? Den livrädda guramin har blivit bättre. Han sticker inte när jag kommer nära karet, men lyfter jag locket (för att ge mat), så försvinner han.

      Lägger upp en bild på hur karet ser ut nu. Inte nöjd riktigt med hur det ser ut, men vet inte hur man ska designa det? Några fler anubias på rötterna? Måste ha ena roten på den andra, så det kan jag inte göra nått åt. Höger sidan har jag vallis och en svärdplanta. På vänster sida har jag ett par svärdplantor och det som är kvar av polysperman och hornsärven. Slänga dom och trycka dit några cryptocoryne istället?


      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #78
        Finns mycket på youtube att kolla på för att få idéer och inspiration vad gäller inredning eller "aquascaping", om man så vill. Tycker att man skulle kunna prova med någon variant av Cryptocoryne wendtii. Limnophila sessiflora är en stängelväxt som brukar växa tacksamt och snabbt som kan rekommenderas. Javaormbunke på rötterna kan vara ett komplement till Anubias. Tycker inte sanden på bilden liknar den du länkat till. Sanden på bilden ser betydligt ljusare och grövre ut? Har själv haft den sanden du länkade till, den har funkat bra för växter.
        (1) Aquascaper 1200 - Hardscape Tutorial - YouTube

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          #79
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Finns mycket på youtube att kolla på för att få idéer och inspiration vad gäller inredning eller "aquascaping", om man så vill. Tycker att man skulle kunna prova med någon variant av Cryptocoryne wendtii. Limnophila sessiflora är en stängelväxt som brukar växa tacksamt och snabbt som kan rekommenderas. Javaormbunke på rötterna kan vara ett komplement till Anubias. Tycker inte sanden på bilden liknar den du länkat till. Sanden på bilden ser betydligt ljusare och grövre ut? Har själv haft den sanden du länkade till, den har funkat bra för växter.
          (1) Aquascaper 1200 - Hardscape Tutorial - YouTube
          Hej igen!

          Kollat så många videos, men blir ändå inte klokare. Jag tänkte nog mer på om jag borde sätta dom växter jag har på ett annorlunda/bättre sätt. Kanske ha rötterna på annan plats?

          Gruset är faktiskt den jag länkade till. Köpte den samtidigt med karet från Hornbach, den är 2-4 mm. Kanske ser ljusare ut p.g.a. ledbelysningen (som jag tycker är väldigt stark, om man jämför mot rör).

          Cryptocoryne wendtii och Limnophila sessiflora är bra förslag och Javaormbunke till rötterna. Kommer dock få köpa det på nätet. Fick en växt av grannen, tror det är nån av dessa?: https://www.fiskfoder.se/category.ht...teris-ormbunke Växer som tusan hos honom och han har ett Juwel Vision 260 liter med tillhörande elektronik. Jag fick ett lass av honom tidigare, men dom ruttna bort för mig (som alla mina växter gör). Konstigaste är att han har inte ens i nån näring, däremot har han fullproppat med firrar och gör vattenbyte varje vecka.

          Nu har jag fått en massa alger igen, denna gång typ små hårstrån på växterna (förra gången var det långhårigt). Dessutom har växter blivit delvis svarta. Detta skedde efter jag börjat med Tropicas gröna. Har jag överdoserat? Så fort jag kör näring kommer algerna och utan är det algfritt, men växterna tynar bort. Blir knäpp (läs knäppare) på detta.

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #80
            Skulle vilja i med mer firrar. 5 pansarmal till blir det, men skulle vilja ha nån annan sort också. Funderade först på 5 band barb, men grannen har skaffat sorgmanteltetra, som är så fina. Vilka blir bäst ihop med mina övriga fiskar?

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              #81
              Flytta rötterna till vänstra sidan karet och placera svärdplantorna runt om. Satte ett par vallis framför och resten vid filtret mot mitten. Satte anubias vid ena roten, fast på botten. Köpte 10 stängler vattenpest och 1 kruka polysperma. Köpte även 5 pansarmalar till.

              Men dom där ludna algerna blir jag visst inte av med. På alla växter nu och Otocinclus bryr sig inte om dom. Är det tofsalger? Måste man köpa Siamesiska algätare, för att bli av med dom?


              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #82
                Går inte att zooma in i bilden så man ser några alger.

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #83
                  Har så dålig kamera (mobilen), men gör ett försök..





                  Högerklicka och välj öppna i ny flik!

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #84
                    Ser ut som tofsalger. Sen är det ett krux med att klippa av bladen på vallisneria, dom kommer att sakta vissna och läcker näringsämnen under tiden vilket ger algproblem.

                    Kommentar

                    • Pierre67
                      • November 2011
                      • 321

                      #85
                      Ursprungligen postat av Sleaper
                      Ser ut som tofsalger. Sen är det ett krux med att klippa av bladen på vallisneria, dom kommer att sakta vissna och läcker näringsämnen under tiden vilket ger algproblem.
                      Ja, jag tror också det är tofsalger. Går inte att pilla/skrapa bort. Vallisnerian hade en massa fula toppar, så det var därför jag klippte topparna. Står också här https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=66 att man kan/bör klippa bladen, då dom kan bli upp till 2,5 meter långa och överskugga andra växter.

                      Man vad ska jag göra? Slänga alla växter och börja om? Måste allt rengöras? Grus? Filter? Eller kan man bli av med algerna med några Siamesiska algätare?
                      Senast redigerad av Pierre67; 27 January 2023, 05:22.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #86
                        Skaffa fiskar för att försöka tackla ett problem tycker jag inte är en bra idé. Guppygräs är en bra växt tycker jag och den täcker fint i akvariet och bra skydd för fiskar och ger ett lummigt intryck och kan kanske råda bot på dina algproblem...
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Pierre67
                          • November 2011
                          • 321

                          #87
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Skaffa fiskar för att försöka tackla ett problem tycker jag inte är en bra idé. Guppygräs är en bra växt tycker jag och den täcker fint i akvariet och bra skydd för fiskar och ger ett lummigt intryck och kan kanske råda bot på dina algproblem...
                          Tycker inte heller det är en bra lösning, men nu när Tofsalgerna är här, så är det ju enda lösningen. Vad jag förstår, så är det bara Siamesiska som äter dom. Alternativet är väl att slänga alla växter, rengöra och starta om karet. Känns som ett sämre alternativ tycker jag.

                          Kommer i vilket fall som helst använda väldigt väldigt lite näring i fortsättningen. Det är ju då jag fått problem. Vattenvärdena har ju varit bra hela tiden.

                          Ja, man kan ju testa nått algmedel. Men känns inte heller som nått man vill.
                          Senast redigerad av Pierre67; 27 January 2023, 07:14.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #88
                            Om du lägger i en bunt guppygräs som får börja växa till sig kommer sluka näring och växa ganska snabbt och skugga liteoch kan nog råda bot på algerna. Varit otroligt effektivt i mina kar!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #89
                              Jag köpte 2 portioner guppygräs "najas" och du ser hur mycket jag har i karen och jag rensar nog ut 1 kg varannan månad... fantastisk växt
                              Och när man rensar så gräver man bara ut med näven för man planterar den inte

                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Sleaper

                                • September 2008
                                • 2893

                                #90
                                Drabbade växter är inte mycket att göra åt, så där gäller att trimma bort drabbade blad. Inredning går ju att ta ut och göra ren alt. punktbehandla med väteperoxid ifall det är alger mer fläckvis. Visst går det att klippa blad på vallisneria men dom börjar vissna så snart man gjort detta. Skadade blad blir lätt offer för alger eftersom dom läcker näring, som sagt.
                                Senast redigerad av Sleaper; 27 January 2023, 12:13.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...