Tredje försöket!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    #91
    Tack för tipsen!

    Vill inte köpa växter nu på nätet, då det är så kallt. Om jag förstått rätt, så har man guppygräs som flytväxt?

    Nästan alla växter är drabbade och ska jag trimma ner dom, blir ju inget kvar. Att punktbehandla med väteperoxid är väl nått man måste göra utanför karet?

    Zoopet skriver i beskrivningen om jättevallisnerian att den bör klippas ner då och då, för att inte överskugga andra växter. Vore väldigt konstigt att skriva så, om växten skadas/vissnar om man klipper den!? Läst att många klipper dom och att dom inte dör av det.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #92
      Jag klippte min vallisneria utan problem men jag klippte inte ner den så att den kom under vattenytan...
      Guppygräs täcker alla nivåer i karet och är inte en ren flytväxt.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #93
        Vet inte ens var man hittar "guppygräs" (Najas Guadalupensis), kanske på Tradera. Man kan ta bort dom värst drabbade bladen och hoppas på en stark återväxt med nya friska blad. Dom blad som är värst drabbade bidrar bara till mer alger eftersom dom sakta tynar bort till följd av algerna (men också av ålder). Det är ju oftast dom äldre bladen som drabbas. Punktbehandla med väteperoxid gör man i karet, finns en del om detta på youtube t.ex. Att man skriver på zoopet att man kan klippa vallisneria så stämmer det att man kan göra så, men man nämner inget om konsekvensen. Man kan klippa av dom längsta och äldsta bladen nere vid botten, som ett alt. Sen tar det ett tag innan dom avklippta bladen vissnar skall sägas. Det är kanske inget man egentligen behöver bekymra sig om så mycket, men det kan vara bra att ha i tankarna. (1) My life is a BATTLEFIELD - efficient solution AGAINST ALGAE - YouTube

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #94
          Jag köpte guppygräs från shrimps.se men den är slut för tillfället.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #95
            Hej igen!

            Har idag varit och köpt nya växter. Blev jättevallisneria, javaormbunke, vattenpest och polysperma. Dom gamla var så angripna, så fick åka i sopbingen. Fiskarna fick bosätta sig så länge i en 45 liters plastback. Har en luftpump till dom.

            Tömde sen karet på vatten och grus och skrubba så mycket jag kunde. Filtret kramades ur i akvarievattnet. La sen en 3 cm tjock frigolitskiva i botten på karet och fyllde på med 25 kg blästersand från jula. Nu är karet fyllt och jag har haft i vattenberedning samt filterbakterier.

            Hoppas nu att jag inte får igen dom j#kla algerna, men gjort mitt bästa för att få bort dom. Bytte till sand, för pansarmalarnas skull.

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              #96
              Flytta tillbaka fiskarna idag och testa vattnet, vilket hade bra värden. Ställde ner belysningen till 7 tim. Kommer mata försiktigt varannan dag och inte ge nån näring, innan växterna visar att dom behöver nått. Och kommer absolut inte klippa vallisnerian igen!

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #97
                Tog en bild (dålig mobilkamera) nyss på karet. Köpte sex Sorgmanteltetra igår. Pansarmalarna blev som en ny firre i sanden, märks att dom älskar sand!

                Senast redigerad av Pierre67; 22 February 2023, 14:52.

                Kommentar

                • Pierre67
                  • November 2011
                  • 321

                  #98
                  Har gjort om i karet, för förhoppningsvis sista gången och nu känner jag mig nöjd. Vet att vissa inte gillar båtar, döskallar m.m. i karet, men jag tycker inte det är direkt fel, då man kan hitta dom mesta knäppa saker i vattendrag och sjöar. Nu har jag gett mig själv pilla-förbud och ska låta karet bara vara. Går segt med växterna, men beror säkert bl.a. på att jag inte kunnat låta bli att vara i och möblera om då och då.

                  En sak som stör mig dock är belysningen. Tycker Juwels original belysning känns för stark och har ett konstigt sken. Skulle vilja ha Juwel HeliaLux Spectrum med SmartControl, så man kan ställa som man vill ha det + att få soluppgång och solnedgång. Men känns lite för dyrt för mig. Så undrar om man skulle byta ut ena röret, Day eller Nature, mot ett Colour. För att få ett trevligare/mysigare ljus och få lite färg på fiskar och växter, då jag tycker dom ser nästan bleka ut nu. Är det rätt tänkt? Vilket rör bör jag byta ut? Kommer det påverka växterna på nått sätt?

                  Mitt kar nu:




                  Senast redigerad av Pierre67; 22 February 2023, 14:56.

                  Kommentar

                  • Pierre67
                    • November 2011
                    • 321

                    #99
                    Beställt ett Colour rör nu, för att få lite trevligare/mysigare kar att titta på. Läst att även fiskarna uppskattar att slippa det superstarka vita skenet (från Day röret). Ett plus är också att det blir mer färg på fiskar och växter.

                    Fick vattenormbunke från en granne för några dar sen och fick en ordentligt stor java ormbunke för en dag sen av samma granne. Fint med grannar som har samma intresse!


                    Kommentar

                    • Pierre67
                      • November 2011
                      • 321

                      Läste igenom denna tråd och insåg att enda gången jag inte haft fiskdöd, är när fartyget inte varit i karet. Fiskarna har dött var eller varannan dag för mig, en åt gången och livliga ena dan, död nästa.

                      221119 tog jag ur fartyget efter flytten av karet till sovrummet.
                      221126 skrev jag att jag inte haft nån mer fiskdöd.
                      221212 skrev jag också att fiskdöden upphört och det var länge sen nån fisk dog.
                      230222 skrev jag att jag gjort om i karet och stoppat i fartyget igen.

                      Nu har fiskarna börjat dö igen. 1 gurami, 4 kilfläcksrasbora och 1 octocinclus har dött, en varje dag. Dom har dött snabbt och utan några symtom. Vattenvärdena har varit bra.

                      Så nu är fartyget ur karet och kommer aldrig hamna i det igen. Gjorde ett 50% vattenbyte efteråt. Kan jag vara säker nu, eller måste jag byta allt vatten? Kopplade aldrig att det var fartyget som var skyldigt till detta. Köpte det från en djuraffär och det var avsett för akvarium.​

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        Tog ur allt ur karet igår och gjorde rent. Passande samtidigt på att fylla i mer av Julas blästersand (stoppa bara i en 25kg säck först). Har runt 5cm i framkant och 10cm i bakkant på karet nu. Stoppade även i JBL 7 kugel näringskulor och en Kol patron i filtret. Sanden dimma vattnet rejält denna gång, vilket den inte gjorde alls förra gången, så bytte nästan allt vatten igen ett par gånger och nu ser det bättre ut. Fiskarna fick som förra gången (när jag bytte från grus till sand), gå i en 45 liters plastbalja med luftpump. Hoppas att det blir bra nu!?

                        Kommentar

                        • Pierre67
                          • November 2011
                          • 321

                          Kanske för tidigt att säga nått, men inga mer dödsfall i karet. Måste varit det där förbaskade fartyget. Nu blir det aldrig mer några konstgjorda saker i akvariet!

                          Kommentar

                          • stefanr72
                            • November 2010
                            • 1027

                            Ursprungligen postat av Pierre67
                            Läste igenom denna tråd och insåg att enda gången jag inte haft fiskdöd, är när fartyget inte varit i karet. Fiskarna har dött var eller varannan dag för mig, en åt gången och livliga ena dan, död nästa.

                            221119 tog jag ur fartyget efter flytten av karet till sovrummet.
                            221126 skrev jag att jag inte haft nån mer fiskdöd.
                            221212 skrev jag också att fiskdöden upphört och det var länge sen nån fisk dog.
                            230222 skrev jag att jag gjort om i karet och stoppat i fartyget igen.

                            Nu har fiskarna börjat dö igen. 1 gurami, 4 kilfläcksrasbora och 1 octocinclus har dött, en varje dag. Dom har dött snabbt och utan några symtom. Vattenvärdena har varit bra.

                            Så nu är fartyget ur karet och kommer aldrig hamna i det igen. Gjorde ett 50% vattenbyte efteråt. Kan jag vara säker nu, eller måste jag byta allt vatten? Kopplade aldrig att det var fartyget som var skyldigt till detta. Köpte det från en djuraffär och det var avsett för akvarium.​
                            Det låter underligt att fartyget skulle påverkat fiskarna negativt, men det är ändå positivt att du tagit upp eländet

                            Kommentar

                            • Pierre67
                              • November 2011
                              • 321

                              Kunde heller inte tro att fiskdöden berodde på fartyget. Utan trodde på att det berodde på att jag gjort nått fel, typ för mycket fisk på för kort tid eller nått annat. Men när jag läste igenom tråden, så såg jag ju att det ingen fisk dött på flera månader och under dom, var inte fartyget i karet. Dessvärre insåg jag detta efter stoppat ner det fördömda fartyget i karet, ännu en gång.

                              Kanske var nått fel på just fartyget jag fick? Plasten? Färgen? Ett måndags ex. Hursomhelst kommer jag aldrig chansa med några plastdekorationer i karet igen, även om dom ska vara avsedda för det!

                              Kommentar

                              • Pierre67
                                • November 2011
                                • 321

                                Fick Juwel Colour röret igår, men satte i det idag. Tog bort Day (i framkant) och satte Colour där istället. Plus är att det blev mer dunkelt och fiskarnas färger blev mer framträdande. Mer inbjudande att titta på karet blev det. Minus är att det är lite för mycket rött och när fiskarna simmar i bakkant på karet, så är dom inte lika färggranna som i framkant av karet. Nåja, man kan väl inte få allt man önskar!?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...