Tredje försöket!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    Hade bara originalrampen, en ramp alltså med Nature/Day-rör. CO2 gör säkert en större skillnad än mer ljus. När det gäller mjukt vatten är det en förutsättning, lågt pH är också en fördel ifall lågt pH beror på att det finns löst koldioxid/kolsyra i en mängd så det gynnar fotosyntesen.

    Kommentar

    • Pierre67
      • November 2011
      • 321

      Så här ser mitt Juwel Rio 180l led kar ut just nu. Belysning och pump/filter är det som följde med. Inga fler fiskar har dött, men det går väldigt segt med växterna. Har JBL kulor under svärdsplantorna och har i Tropicas gröna näring efter varje vattenbyte. Belysning är på 8 timmar om dan (+ månljus 2 tim) och det görs 30% vattenbyte en gång i veckan. Ger fiskarna mat en gång om dan (algätarna och pansarmalarna får efter ljuset släckts). Temperaturen ligger på 25 grader.



      Inneboende är : 4 Mosaikgurami (2 hanar, 2 honor), 6 Sorgmanteltetra, 15 Kilfläcksrasbora, 6 Otocinclus och 7 Albino pansarmalar.
      Senast redigerad av Pierre67; 06 April 2023, 10:12.

      Kommentar

      • Klas Bengtsson

        • March 2007
        • 424

        Min båda 325 liter o 63 liter köra på den mitt mobil med Fluval aquasky 2.0 led 33 watt 115-145 cm o 12 watt 38-61cm.
        röd o blå 100%
        grön 60%
        Vit 30%
        Sista efter 10 min blå 15%
        Har gjorde rätt det och mig bestämde mig tar den och hur går det med den min karet .. testa.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Klas Bengtsson; 06 April 2023, 10:39.

        Kommentar

        • Pierre67
          • November 2011
          • 321

          Tack för tipset Klas!
          Men har inte köpt nån ny belysning. Fortsätter med originalet ett tag till.

          Kommentar

          • Klas Bengtsson

            • March 2007
            • 424

            Ursprungligen postat av Pierre67
            Tack för tipset Klas!
            Men har inte köpt nån ny belysning. Fortsätter med originalet ett tag till.
            Ja juwel ramp är bra men vanlig juwel ramp med day led o nature led har du ? Eller äldre T5 ?
            Min gamla tidigare haft den juwel Rio 240 körde den fram nature led o bak day led ramp är nöjd med den innan få fina massa växter. Är nöjd med den nu nya 325 liter avstabil fusion o 63 liter basic nya fluval aquasky 2.0 led. Visa min gamla juwel Rio 240 bild.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Pierre67
              • November 2011
              • 321

              Mycket fint kar Klas, önskar att mina växter vore så fina! Jo, jag har Juwels multilux ramp (Led) med Day och Nature. Men jag har Day fram och Nature bak. Kanske bättre sätta tvärsom, som du hade? Eller gör det nån skillnad tro?

              Kommentar

              • Klas Bengtsson

                • March 2007
                • 424

                Ursprungligen postat av Pierre67
                Mycket fint kar Klas, önskar att mina växter vore så fina! Jo, jag har Juwels multilux ramp (Led) med Day och Nature. Men jag har Day fram och Nature bak. Kanske bättre sätta tvärsom, som du hade? Eller gör det nån skillnad tro?
                Nej nature led fram till växter. O day led till fiskar o grus.. som jag hade gjort det. Samma multflux innan..

                Kommentar

                Arbetssätt...