Tredje försöket!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre67
    • November 2011
    • 321

    Ja det är väl det som är problemet med led, själva spridningen. Uppfatta att den var bättre på förra karet, som hade vanliga rör med reflektorer. Sen om man sätter rampen högre upp, så kanske inte ljuset räcker ner till botten!? Bäst vore nog dubbla ramper, men det kostar ju en slant.

    Denna belysning har ett bra pris https://akvarieimporten.se/tillbehor/akvariebelysning Men vissa säger den är bra, andra säger mindre bra (speciellt för växter). Vet inte om man vågar testa?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      Ska bara klargör lite kort att skillnaden mellan fluval aquasky och fluval plant är att på plant kan man ställa in färgen på belysningen men på aquasky kan du bara bestämma färgen på nattbelysningen! Hur mycket färg du än ställer in så är ljuset vitt på aquasky...
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        Ursprungligen postat av Pierre67
        Ja det är väl det som är problemet med led, själva spridningen. Uppfatta att den var bättre på förra karet, som hade vanliga rör med reflektorer. Sen om man sätter rampen högre upp, så kanske inte ljuset räcker ner till botten!? Bäst vore nog dubbla ramper, men det kostar ju en slant.

        Denna belysning har ett bra pris https://akvarieimporten.se/tillbehor/akvariebelysning Men vissa säger den är bra, andra säger mindre bra (speciellt för växter). Vet inte om man vågar testa?
        Dessa armaturer har inte möjlighet till gryning/skymning, ifall det var målet. Visserligen dimmbara, men det är ju något annat.

        Kommentar

        • maria@borgkvist.se

          • August 2020
          • 32

          Ursprungligen postat av åheim
          Ska bara klargör lite kort att skillnaden mellan fluval aquasky och fluval plant är att på plant kan man ställa in färgen på belysningen men på aquasky kan du bara bestämma färgen på nattbelysningen! Hur mycket färg du än ställer in så är ljuset vitt på aquasky...
          Jag vet inte om du möjligen pratar om en tidigare version av Fluval aquasky, men på min, som är en Fluval aquasky 2.0, så kan man ställa färger hur som helst. På fotot här har jag till exempel valt en rosaaktig nyans. Jag kan ställa in vilken färg jag vill från appen. Som jag förstår skillnaden så är det framför allt att Fluval plant 3.0 är dubbelt så kraftfull som Fluval aquasky 2.0, i den längden som jag har. En annan skillnad är att på Fluval plant så kan man göra vissa justeringar från en knapp ovanpå själva lampan medan på Fluval aquasky 2.0 så kan man göra inställningar enbart från appen.

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            Ursprungligen postat av Sleaper

            Dessa armaturer har inte möjlighet till gryning/skymning, ifall det var målet. Visserligen dimmbara, men det är ju något annat.
            Jo, det finns en ljusdator att köpa till. https://akvarieimporten.se/tillbehor...och-solnedgang
            Senast redigerad av Pierre67; 31 March 2023, 21:42.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              Missade den. Då kan det funka som gryning och skymning.

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                Ursprungligen postat av Sleaper
                Missade den. Då kan det funka som gryning och skymning.
                Missa den jag också först. Man kanske kunde använda dessa som huvudbelysning och kräma på med multilux rampen några timmar mitt på dan? Så mitt på dan går alla menar jag!

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2893

                  Man kan ju testa. Gäller bara att inte kräma på för mycket och för länge.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    Ursprungligen postat av maria@borgkvist.se

                    Jag vet inte om du möjligen pratar om en tidigare version av Fluval aquasky, men på min, som är en Fluval aquasky 2.0, så kan man ställa färger hur som helst. På fotot här har jag till exempel valt en rosaaktig nyans. Jag kan ställa in vilken färg jag vill från appen. Som jag förstår skillnaden så är det framför allt att Fluval plant 3.0 är dubbelt så kraftfull som Fluval aquasky 2.0, i den längden som jag har. En annan skillnad är att på Fluval plant så kan man göra vissa justeringar från en knapp ovanpå själva lampan medan på Fluval aquasky 2.0 så kan man göra inställningar enbart från appen.
                    jo det finns färger som jag skrev men det är nån typ av dekorationlyse och dem påverkar inte ljusspektrat för växterna... om du sätter på det vita ljuset så dränks dem där färgdioderna och du får ett helt vitt ljus!
                    Plantversionen går att ändra hela spektra! Det menade jag
                    Senast redigerad av åheim; 01 April 2023, 09:12.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      .. testa att sätt 100% vitt ljus och 100% rött så ser du att det blir bara vitt ljus! Men om du drar ner det vita till nästan 0% så träder färgen fram men den går inte att hålla växter i utan är som sagt dekoration, främst för nattbelysningen.

                      Precis som en sån här belysning! https://ledmegastore.se/akvarier/347...ppar-ip68.html
                      Senast redigerad av åheim; 01 April 2023, 10:10.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        Ursprungligen postat av Sleaper
                        Man kan ju testa. Gäller bara att inte kräma på för mycket och för länge.
                        Kanske skrev lite otydligt om vad jag menade? Jag tänker mig att man kör dessa 2 ledlister hela dan med soluppgång vid säg kl 9 och den är 30 min och sen kl 9.30-19.30 kör man på 50%. Kl 19.30-20.00 har man solnedgången. Och kl 11-17, så kör man multiluxrampen också, för växternas fotosyntes. Ev. så kör man inte ledlisterna under denna tid.

                        Då får man soluppgång/solnedgång, softare belysning (stor del av tiden) och växterna får sitt också. 2st 92cm lister med allt som behövs + ljusdatorn kostar bara runt 1000 lappen. Fluval Plant och (speciellt) Juwel Helialux kostar ju betydligt mer. Men jag förstår ju att dom är betydligt bättre också, men dessa ledlister kanske räcker för mig!?
                        Senast redigerad av Pierre67; 01 April 2023, 09:46.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          Jo om den håller, det brukar kunna strula med såna billiga Kina akvariedatorer och då blir det bortkastade pengar....
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Klas Bengtsson

                            • March 2007
                            • 424

                            Ursprungligen postat av åheim
                            .. testa att sätt 100% vitt ljus och 100% rött så ser du att det blir bara vitt ljus! Men om du drar ner det vita till nästan 0% så träder färgen fram men den går inte att hålla växter i utan är som sagt dekoration, främst för nattbelysningen.

                            Precis som en sån här belysning! https://ledmegastore.se/akvarier/347...ppar-ip68.html
                            Själv 100 på vit o grön sen 75 röd och 25 blå .. i mitt 63 liter. Ska köp den en ny fluval aquasky ramp till 325 liter så kör samma per dag 7 tim o 10 min lagom...

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2893

                              Ursprungligen postat av Pierre67

                              Kanske skrev lite otydligt om vad jag menade? Jag tänker mig att man kör dessa 2 ledlister hela dan med soluppgång vid säg kl 9 och den är 30 min och sen kl 9.30-19.30 kör man på 50%. Kl 19.30-20.00 har man solnedgången. Och kl 11-17, så kör man multiluxrampen också, för växternas fotosyntes. Ev. så kör man inte ledlisterna under denna tid.

                              Då får man soluppgång/solnedgång, softare belysning (stor del av tiden) och växterna får sitt också. 2st 92cm lister med allt som behövs + ljusdatorn kostar bara runt 1000 lappen. Fluval Plant och (speciellt) Juwel Helialux kostar ju betydligt mer. Men jag förstår ju att dom är betydligt bättre också, men dessa ledlister kanske räcker för mig!?
                              Utan CO2 och mycket växter känns det riskabelt att köra både LED-lister och Multilux. Ifall det går kanske man kan köra LED-listerna på 25% eller nåt samtidigt som Multlux. Multiluxen räcker som belysning egentligen, det är ju bara det där man gryning/skymning som saknas. Körde med original Multilux i mitt Rio 180 vilket fungerade bra. Klicka på bilden för större version

Namn: 2020-05-09.jpg
Visningar: 106
Storlek: 415,6 KB
ID: 2438941

                              Kommentar

                              • Pierre67
                                • November 2011
                                • 321

                                Väldigt fint kar Sleaper! Har du en ramp där eller kör du dubbla?

                                Tror jag mer är ute efter soluppgång/solnedgång och kunna dimra ljuset, inte att få mer belysning. Men jag har ju månbelysning nu, som kör igång i ett par timmar efter vanliga belysningen släcks. Kanske vore bättre lägga pengarna på en ​Co2 anläggning istället? Trodde jag skulle kunna klara mig utan det, men ska sanningen fram, så växer det inte så det knakar precis. Går väldigt segt. Är växter beroende av hårt/mjukt vatten och en viss PH nivå? Jag har ju mjukt vatten och hög PH från kran här.
                                Senast redigerad av Pierre67; 01 April 2023, 12:50.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...